مالیات عجیب 30 درصدی برای فروش خودرو در صورت خرید از بورس کالا

تور لحظه آخری-کاماپرس

قیمت گذاری خودرو در کشور ما به گره کوری تبدیل شده که مشخص نیست چگونه باید باز شود. مصوبه اخیر کمیسیون صنایع مجلس به منظور باز کردن پای بورس کالا به قیمت گذاری خودرو نیز حفره های بزرگی دارد و نمی تواند این گره را باز کند.

به گزارش کاماپرس، آن دسته از متقاضیان خرید خودرو که این کالا را برای مصرف و به اصطلاح برای زیر پا می خواهند و نه برای معامله و سود بردن، امید فراوانی به بورس کالا بسته اند که موضوع قیمت گذاری خودرو را حل کند.

در حال حاضر قیمت خودروهای مصرفی مثل تیبا و سمند و کوئیک و پژو پارس و … توسط شورای رقابت تعیین می شود اما این قیمت ها در بازار به گونه ای دیگر تنظیم می شود و گاه تفاوت قیمت مصوب شورای رقابت و قیمت بازار از 100 میلیون تومان هم بیشتر است. واضح است که این طور قیمت گذاری نمی تواند برای مصرف کننده مناسب باشد و از طرفی خودروسازان نیز از آن متضرر می شوند.

ورود خودرو به بورس کالا راهکاری بود که به نظر می رسید می تواند قیمت خودرو را به آرامش برساند اما مصوبه ای که در کمیسیون صنایع در این باره به تصویب رسیده نمی تواند این منظور را محقق کند. طبق این مصوبه، خودروسازان باید محصولات منتخب توسط شورای رقابت را فقط از طریق بورس کالا عرضه کنند.

مالیات سنگینی که توجیهی ندارد

راز آسمان پایتخت

ایراد مهمی که از دیدگاه مصرف کنندگان به این طرح وارد است این که اگر کسی از طریق بورس کالا خودرو خریداری کند تا مدت سه سال حق فروش آن را ندارد و  اگر خودرو را بفروشد باید مالیاتی ۳۰ درصدی بپردازد.

دنیای اقتصاد در این باره نوشته است؛  اکنون که قیمت مصوب خودرو با فاصله‌ای زیاد از قیمت بازار قرار دارد و در واقع بازار خودرو دو نرخی است، مالیات گیری از فروش خودروتوجیه‌پذیر است، چون خریدار از رانت بازار بهره برده است .

اما  وقتی خودرو به بورس کالا برود قیمت آن بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود و احتمالا دیگر جایی برای رانت باقی نخواهد ماند و  از حجم دلالی و واسطه‌گری در بازار خودرو تا حد زیادی کاسته خواهد شد. بنابراین در چنین فضایی و وقتی شهروندان به قیمت آزاد خودرو می‌خرند،  گره زدن فروش آن به پرداخت مالیات، چندان توجیهی ندارد.

اخبار مهم و پربازدید را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز