عامل پنهان سقوط بورس چیست؟

معاملات الگوریتمی به عنوان جدیدترین متهم سقوط بورس مطرح شده است اما آیا سهم معاملات الگوریتمی در نزول بورس واقعا به اندازه ای هست که درباره آن صحبت می شود؟

به گزارش کاماپرس، در بازارهای مالی الکترونیکی، معاملات الگوریتمی به معنای استفاده از برنامه‌های کامپیوتری برای ورود سفارش‌های معاملاتی است. یک یا چند الگوریتم در انتخاب و اعمال این سفارش‌ها از جنبه های مختلف مانند زمانبندی، قیمت یا حجم آن تصمیم میگیرند. در بسیاری اوقات ورود و انجام سفارش‌ها بدون دخالت انسان انجام می‌شود.

با تداوم روند نزولی شاخص بورس در مبادلات دیروز، ارزش کل بازار سهام به کف 7000هزار میلیارد تومان رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد معاملات الگوریتمی از طریق صدور خودکار سینگال‌های فروش در روندهای نزولی به یک عامل پنهان در تداوم روند نزولی و تشکیل صف‌های فروش در سامانه‌های معاملات بورس تبدیل شده‌اند. با این حال، برآورد می‌شود بازار سهام دوباره به کف قیمتی تشکیل‌شده در میزان ارزش بازار، واکنش نشان دهد و سوار بر موج عوامل بنیادی، ازجمله طرح مجلس برای فروش خودرو از طریق بورس کالا، از هفته بعد روند صعودی خود را از سر بگیرد.
همشهری در گزارشی اظهار داشت: روند نزولی بازار سهام در مبادلات دیروز هم ادامه یافت به‌طوری که شاخص کل بورس تهران با 14هزار واحد کاهش به زیر خط حمایت تکنیکی 1.5میلیون واحد نزول کرد. دیروز همچنین حجم عرضه یا فشار فروش سهام از سوی سهامداران حقیقی مانند روز دوشنبه بالا بود به‌طوری که صف‌های فروشی که در روز دوشنبه به 10هزار میلیارد تومان رسیده بود همچنان در بازار حفظ شد و در نهایت سهامداران حقیقی بیش از2300میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج کردند. به زعم کارشناسان، دلایل زیادی در نزول شاخص بورس نقش داشته، اما در طول روزهای گذشته نقش سهامداران حقوقی، نسبت به سایر عوامل، پر رنگ‌تر جلوه داده شده است. این روزها در شبکه‌های اجتماعی مدام بحث از سهامداران حقوقی و نقش آنها در نزول شاخص مطرح بوده، اما هنوز داده‌ای وجود ندارد که این ادعاها را اثبات کند. با این حال برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد نقش ربات‌ها در معاملات الگوریتمی به یک عامل پنهان برای نزول بورس تبدیل شده‌اند.

دلیل پنهان نزول بورس چیست؟
از روز گذشته انتشار برخی خبرها در شبکه‌های مجازی، گمانه‌زنی‌ها در مورد تقویت روند نزولی شاخص بورس تحت‌تأثیر معاملات الگوریتمی را تقویت کرده است. برخی اطلاعات نشان می‌دهد معاملات الگوریتمی به تشکیل صف‌های فروش دامن زده و از طریق افزایش عرضه به تداوم روند نزولی شاخص بورس منجر شده است. با این حال، این موضوع نافی نقش مؤثر معاملات الگوریتمی در بازار سهام نیست.
به‌زعم برخی فعالان بازار سهام، معاملات الگوریتمی که به‌صورت خودکار انجام می‌شود ظرف چند روز گذشته به یک عامل پنهان نزول شاخص تبدیل شده و موجب شده حجم عرضه در بورس به‌صورت خودکار افزایش یابد. در معاملات الگوریتمی که به‌تازگی در بازار سهام آغاز شده سیگنال‌های رشد و صعود براساس یک الگوریتم از پیش طراحی‌شده صادر می‌شود. درحال حاضر با توجه به روند نزولی شاخص بورس و با توجه به فعال شدن حد ضررهای قیمت سهام شرکت‌ها (براساس مبانی تحلیل تکنیکال) می‌توان گفت، سیگنال‎های خروج را ربات‌های معاملات الگوریتمی صادر کرده‌اند و به زعم برخی فعالان بازار این موضوع موجب شده رنج‌های منفی در صف‌های فروش ثبت شود که اثر روانی منفی بر معاملات بازارسهام دارد.

آریاک سفر

اخبار مهم بورس را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

3 دیدگاه برای “عامل پنهان سقوط بورس چیست؟

  1. ابی گفته:

    تا روزی که سهامدار برای سهامش ارزش قائل نشه و اون رو نصف قیمت نفروشه ، روبات که هیچ ،با مورچه هم میشه بازار رو درو کرد!!! باید به تازه وارد های بورس فهموند سهمی که فروشنده نداشته باشه یعنی مثبت وصعود وسهمی که درصف فروشه یعنی منفی و نزول….پس سهامتون رو مثل طلا، توی گاوصندوق پرتفوی نگهدارید….ومن اللله توفیق

  2. ابی گفته:

    متاسفانه باید در قضیه بورس به این حقیقت اشاره کرد….در قضیه بورس و تامین کسری بودجه دولت از جیب مردم ،بازنده ملت نبود بلکه دولت بود!!!!! چرا که دولت بودجه خودش رو به دست آورد ولی چیزی رو از دست داد که میلیاردها برابر اون چیزی که به دست آورد ارزش داشت……اعتماد مردم …..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز