سیاست‌گذاری آشفته پاویون ایران در اکسپو دبی

لست سکند

اکسپو 2020 هم اکنون در دبی در حال برگزاری است و تا فروردین 1401 ادامه خواهد داشت، این نمایشگاه با یک سال تاخیر به علت شیوع کرونا برگزار شده است اما همچنان پس از المپیک و جام جهانی، از بزرگترین رویدادهای جهان شناخته می‌شود.

به گزارش کاماپرس، حدود 192 کشور در این نمایشگاه پاویون اختصاصی دارند که ایران هم از آن‌ها به شمار می‌رود. ایران، با شعار «ایران؛ تمدن کهن و استوار تنوع اقوام و میزبان ملت‌ها» در امارات متحده عربی حضور یافته است، اما کارشناسان بر این باورند که پاویون ایران نه‌تنها موفق عمل نکرده است بلکه درک درستی از تم و مضمون اکسپوی امسال نیز ندارد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ  نمایشگاه اکسپو اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

از همین رو مرتضی شیخ‌زاده، سخنگوی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، با بیان اینکه هدف اصلی شورا، معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری است، در نشست مجازی رسانه‌ای اظهار کرد: فکر می‌کنم در پاویون ایران در مقایسه با ۱۹۰ کشور دیگر، به اشتباه سیاست‌گذاری شده است. سایر کشورها را که دنبال می‌کنیم متوجه می‌شویم هدف دیگری را در اکسپو دنبال می‌کنند و مؤلفه‌های آن کشورها همسو با شعار و تم اکسپو به وضوح دیده می‌شود. در پاویون ایران اما رویکرد متفاوت است و به نظر می‌رسد سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های ایران برای شش ماه نبوده است.

اخبار مهم نمایشگاه اکسپو را بخوانید:

راز آسمان پایتخت

بازدیدکننده‌های بدون راهنما

شیخ‌زاده در این نشست مجازی که در کلاب هاوس و با حضور فعالان و کارشناسان گردشگری و اقتصادی در کلاب هاوس برگزار شد، اینطور ادامه داد: بیشتر فضاهایی که برای تجمع مردم در پاویون ایران درنظر گرفته شده در فضاهای باز و بیرونی است و انگار برنامه‌ها برای ژانویه به بعد است،  چون با این دمای هوای امارات، بازدیدکننده کمتری در فضای باز به مدت طولانی می‌ایستد و شاهد برنامه‌های پاویون ایران است.

وی افزود: اتاق‌های متفاوتی در پاویون ایران طراحی شده است که اطلاعاتی درباره آن‌ها وجود ندارد، بازدیدکننده باید جست‌وجو کند تا متوجه شود هر اتاق به چه بخشی اختصاص دارد، ‌ راهنما وجود ندارد و بازدیدکننده خودش باید متوجه شود هر اتاق به چه موضوعی اختصاص پیدا کرده است، درحالی‌که در پاویون‌های دیگر کشورها ورود و خروج کاملا مشخص است، اما در پاویون ایران، خروجی یک اتاق، ورودی اتاق دیگری است.

نه ملی ایرانی و نه تمدن اسلامی

شیخ‌زاده از دیدگاه یک مخاطب و بازدیدکننده معتقد است: ما نه پاویون ملی ایرانی ارائه کرده‌ایم، مثلا مدل تخت جمشید که وقتی بازدیدکننده وارد پاویون ایران می‌شود از گذشته ایران اطلاعاتی دریافت کند و نه موضوعی در ارتباط با ارزش‌های امروز جمهوری اسلامی ایران عرضه شده است، به عنوان مثال اگر بخواهم تصویری از امروز ایران نشان دهم می‌توانیم از ماجرای انقلاب اسلامی شروع کنیم و موفقیت‌ها و برترین‌های ایران در دنیا را معرفی کنیم. تمدن اسلامی کمتر در این پاویون نمایش داده شده است، درباره آینده ایران هیچ برنامه و اطلاعاتی داده نشده است، درحالی‌که خیلی از کشورها ۵۰ سال خود را ترسیم کرده‌اند. قاعدتا با چنین سیاست‌گذاری و رویکردی، بخش‌های دیگر پاویون نمی‌توانند به تنهایی موفق عمل کنند.

مناطق آزاد در اکسپو 2020

سخنگوی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد درباره برنامه مناطق آزاد چنین گفت: برنامه ما این است که احتمالا در زمان‌های طلایی که حضور بیشتر خواهد بود، معاونان مناطق آزاد به همراه معاونان اقتصادی در اکسپو دبی شرکت کنند و احتمالا نشست‌های دوجانبه با شرکت‌های فعال و در ارتباط با مناطق آزاد، با هدف معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: مطابق زمان‌بندی اعلام‌شده غرفه منطقه آزاد به یکی از مناطق اختصاص پیدا می‌کند که به طور ویژه خود را معرفی کند و قرارهایی را برگزار خواهد کرد. اکسپو مثل نمایشگاه‌ها بروشورمحور نیست و همه داده‌ها با ابزارهای نوین منتقل می‌شود، بنابراین سیاست کل پاویون مهم است. در پاویون‌های دیگر اتاقی برای معرفی اختصاص داده شده است، اما در پاویون ایران، فضای محدودی در اختیار مناطق آزاد قرار گرفته که نمی‌توان روی مالتی‌مدیا مانور داد، بنابراین اطلاعات را با QR کد در اختیار مخاطب قرار می‌دهیم. فضای اکسپو این‌طور نیست که خود را در معرض بگذارید، وقتی آینده توسعه کشورهای همسایه را درنظر بگیریم ما هم می‌توانیم برنامه‌ریزی درستی داشته و سهمی در این توسعه به عنوان همسایه داشته باشیم.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز