رانا پلاس بخریم یا سورن پلاس ؟

لست سکند

مدت زیادی از طرح پیش فروش عادی ایران خودرو با موعد تحویل حداکثر 12 ماهه نمی‌گذرد؛ این ثبت نام در 18 مهرماه به پایان رسید و طی آن خودروهای رانا پلاس، سورن پلاس، پژو 207 و دنا پلاس به فروش رسیدند.

به گزارش کاماپرس، دیروز، سه شنبه 20 مهر ماه طرح فروش فوری با تحویل حداکثر سه ماهه ایران خودرو آغاز شد و تا پایان روز جمعه، ادامه دارد. رانا پلاس، پژو 207، دنا پلاس و پارس بنزینی خودروهایی هستند که در این طرح به فروش می‌رسند.

حال، در میان این قرعه کشی‌ها به دلیل نزدیکی قیمت سورن پلاس و رانا پلاس ممکن است برای مشتریان این سوال پیش بیاید که کدام را بخریم؟

درواقع، این نسخه‌های پلاس به بازارآمده اند تا خودروسازان داخلی را از هزینه برای معرفی نسل جدید نجات دهند و به دلیل قیمت معقولی که نسبت به خودروهای دیگر دارند، مورد توجه مشتریان قرار گرفته‌اند. در ادامه این مطلب، دو پلاس جدید ایران خودرو به دلیل قیمت‌های نزدیک به یکدیگر، مقایسه می‌شوند.

راز آسمان پایتخت

زیر کاپوت؛ تی یو 5 یا ای اف 7 ؟

موتور این دو خودرو، کاملا از هم متفاوت است. سورن پلاس از موتور 1.7 لیتری EF7 بهره برده است در حالی که رانا پلاس به پیشرانه 1.6 لیتری TU5 مجهز است. با وجود اینکه موتور رانا پلاس نسبت به سورن پلاس قدرت و گشتاور کمتری دارد، اما نسبت به ای اف 7، باگ‌های کمتری هم دارد و یکی از محبوب‌ترین موتورها برای خودروهای داخلی است. TU5 به اندازه 105 اسب بخار قدرت و به 142 نیوتن‌متر گشتاور دارد، موتور سورن پلاس هم 115 اسب بخار توان دارد و 159 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

راهنمای خریدهای مقرون به صرفه را از دست ندهید:

اما شتاب صفر تا 100 هر دو خودرو برابر است. به نظر می‌رسد این برابری 12 ثانیه‌ای به این دلیل باشد که سورن پلاس وزن سنگین‌تری دارد و قدرت و گشتاور موتورش به اندازه وزنش بیشتر از تی یو فایوِ رانا پلاس است.

اما رانا پلاس هم با وزن سبکش برگ برنده‌ای دارد؛ مصرف سوخت این خودرو به اندازه نیم لیتردر هر صد کیلومتر از سورن پلاس کمتر است.

ظاهر کدام خودرو بهتر است؟

نسخه‌های پلاس، فیس‌لیفت خودروهای قدیمی‌تر هستند، بنابراین نمی‌توان از آن‌ها انتظار طراحی جدید و منحصر به فردی را داشت. در این به روز رسانی، سورن پلاس تقریبا دارای همان بدنه قدیمی سمند است و به نظر می‌رسد تنها چراغ‌های آن کمی منحنی‌تر شده‌اند. رانا نیز باوجود اینکه فیس‌لیفت 206 صندوق‌دار است، در نمای پشتی شباهت چندانی به 206 ندارد و در مقایسه، کمی جدیدتر و اروپایی‌تر است.

اما با وجود برتری‌های رانا در طراحی بیرونی، داخل آن حرفی برای گفتن ندارد. پلاستیک‌های داخلی کاملا خشک هستند و دیگر ادوات استفاده شده هم مورد پسند کاربران نیست. سورن هم گرچه طراحی جدیدی ندارد اما در مقابل رانا، بهتر ظاهر شده است. فضای داخلی آن نیز جاداتر از رانا است و حتی صندوق عقبش به اندازه 100 لیتر، بیشتر از رانا گنجایش دارد. فضای صندوق عقب سورن پلاس 500 لیتر است در حالی که رانا پلاس ظرفیتی 400 لیتری دارد.

به طورکلی، در جنبه ظاهری هر دوی این خودروها نقاط قوت و ضعف خودشان را دارند و  تصمیم‌گیری در این رابطه بیشتر به سلیقه کاربران و کاربردی که از آن‌ها انتظار دارند، باز می‌گردد.

امکانات سورن پلاس و آپشن‌های رانا پلاس

ایران خودرو برای این دو خودرو، تجهیزات به خصوصی در نظر نگرفته است و تقریبا همان امکاناتی را دارند که هر خودرویی باید داشته باشد.

به هر روی، فرمان هیدرولیک با دکمه‌های کنترلی روی آن، آینه‌های جانبی برقی، پنجره‌های برقی جلو و عقب، کروز کنترل و دو ایربگ از امکانات این دو خودرو به شمار می‌رود. همچنین سورن به کنترل تهویه اتوماتیک و تنظیم برقی صندلی‌های جلو نیز مجهز شده است که عدم این امکانات در رانا پلاس جای تعجب دارد!

خرید کدام به صرفه‌تر است؟

سورن پلاس که فیس لیفت سمند است، خودروی قدیمی‌تری نسبت رانا است؛ سورن در سال 1385 و رانا در سال 1392 به بازار آمده اند. رانا هم بر روی پلتفرم پژو 206 ساخته شده است، اما همچنان سایه 206 صندوق‌دار روی سرش سنگینی می‌کند و چندان مورد استقبال واقع نشده است. همین موضوع باعث شده که نسخه پلاس آن ساخته شود.

سورن پلاس، اکنون در مهرماه 1400 در کارخانه به قیمت 204 میلیون تومان و راناپلاس در کارخانه به قیمت 180 میلیون تومان به فروش می‌رسند، یعنی این دو خودرو اختلاف قیمت تقریبا 24 میلیون تومانی دارند، اما در بازار این اختلاف قیمت کمتر است.

رانا پلاس در بازار 260 میلیون است، در حالی که سورن پلاس به قیمت 287 میلیون در بازار فروخته می‌شود.

از این اعداد می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که زمانی که تفاوت قیمت میان کارخانه و بازار سورن پلاس بیشتر است یعنی سورن پلاس طرفداران بیشتری در بازار دارد. البته به زودی قرار است نسخه‌های جدید رانا پلاس با موتوری قدرتمندتر به بازار بیاید. حال باید دید، مدل جدید راناپلاس می‌تواند به پای سورن پلاس برسد یا خیر.

مرتبط با : ایران خودرو
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز