راهنمای خرید فرش ؛ فرش ماشینی بخریم یا دستباف؟

لست سکند

تا چندی پیش، فرش های دستباف در نظر همه، فرش‌هایی زیباتر و البته گران‌بهاتری بودند، اما حالا فرش های ماشینی زیبا با طرح‌های متنوع نیز به بازار آمده‌اند که با توجه به قیمت کمتری که دارند، خرید آن‌ها برای مشتریان به صرفه‌تر است.

به گزارش کاماپرس، علاوه بر به صرفه‌بودن قیمت، تنوع طرح و رنگ فرش های ماشینی ، مردم را به سمت خرید آن‌ها می‌کشاند در حالی که فرش های دستباف اکثرا شبیه به یکدیگر و ناهماهنگ با دکور خانه‌های امروزی هستند. از همین رو در ادامه این مطلب به نکاتی پرداخته می‌شود که باید در هنگام خرید فرش ماشینی آن‌ها را مدنظر داشت تا فرشی ماشینی با کیفیتی نزدیک به دستباف خریداری شود؛

توجه به سبک زندگی

انتخاب فرش برای کسانی که فرزند کوچک یا حیوان خانگی دارند شاید کمی متفاوت باشد. انتخاب فرش رنگ روشن با طرح خلوت در این نوع سبک زندگی ممکن است باعث شود لکه‌ها و کثیفی‌ها بیشتر روی آن نمایان شوند.

توجه به محل قرارگیری فرش

در هنگام انتخاب فرش، باید دقت کرد که آن فرش برای پذیرایی و آشپزخانه انتخاب می‌شود یا اتاق خواب. طبیعی است که رفت و آمد در پذیرایی بیشتر است و فرشی که برای آنجا انتخاب می‌شود باید طول عمر بالاتری نسبت به فرش اتاق خواب داشته باشد.

راز آسمان پایتخت

تراکم و شانه فرش

تراکم بافت فرش به معنی تعداد واحدهای رنگ‌شده در آن است. هر فرش ماشینی دو نوع چگالی عرضی و طولی دارد که به تراکم عرضی فرش، شانه نیز گفته می‌شود. این شانه‌ها همان چیزی هستند که قیمت فرش را تعیین می‌کنند و هر قدر تعداد آن‌ها بیشتر باشد، یعنی فرش ظریف‌تر و به‌تبع گرانبهاتر است.

نوع فرش و پرزهای آن

بیشتر فرش های اکریلیک در چند هفته اول خرید، پرز دارند؛ اما اگر پرزهای آن‌ها ادامه پیدا کند، نشان‌دهنده ضعف کیفیت فرش است. همچنین درخشش نخ‌های فرش اکریلیک باعث می‌شود رنگ آن روی رگال، متفاوت از واقعیت دیده شود، بنابراین بهتر است یک بار در فروشگاه روی زمین پهن شود تا از زاویه متفاوت بتوان آن را بررسی کرد.

برای درک بهتر این موضوع، انواع فرش ماشینی معرفی می‌شوند؛

فرش ماشینی پشمی

فرش ماشینی پشمی، فرشی است که در تولید آن از نخ پشم استفاده می‌شود و به علت طبیعی‌بودن نخ پشم از فرش‌های بادوام به شمار می‌رود. علاوه بر بادوام بودن، گرد و خاک و لک نمی‌شود، در صورت لک شدن نیز به راحتی تمیز می‌شود. فرش پشمی، نرم‌تر از فرش‌های دیگر است و همچنین گرما را به خود جذب می‌کند بنابراین برای اتاق‌های سرد فرش مناسبی است.

فرش‌های پشمی معمولا از نخ صد در صد پشمی، تولید می‌شوند اما گاهی می‌توان فرش‌های پشمی ترکیبی با 80 درصد پشم و 20 درصد نایلون یا پلی‌پروپلین را یافت.

فرش ماشینی پلی استر

الیاف پلی‌استر، به دلیل ظاهر براق و درخشنده‌ و البته ضدلک‌بودنشان، یکی از محبوب‌ترین نخ‌ها برای بافت فرش‌اند. البته ظاهر خوب این فرش‌ها آسیب‌پذیر نیز هست و با قرارگرفتن در معرض گرد و خاک، به راحتی غبار می‌گیرد.

فرش آکریلیک

یافتن فرش ماشینی آکریلیک صد در صد دشوار است، اما این نوع فرش به دلیل ترکیب نخ آن با پشم، ظاهری شبیه به فرش‌های پشمی دارد و مانند آن‌ها نرم و محکم است، به راحتی لکه به خود نمی‌گیرد و شستن آن نیز دردسر ندارد.  فرش‌‌های از جنس آکریلیک  در برابر رطوبت، کپک و رنگ‌پریدگی مقاوم هستند. اما در برابر مواد شیمیایی قلیایی بسیار حساس‌اند و به رنگ قهوه‌ای در می‌آیند.

فرش‌ ماشینی پلی پروپلین

۳۰ درصد از بازار فرش، به فرش‌هایی اختصاص دارد که با نخ از جنس پلی‌پروپلین که با نام الفین هم معروف است، تولید شده‌اند. این نوع فرش در برابر رطوبت و کپک، بسیار مقاوم است و مناسب خانه‌هایی است که در مناطق مرطوب زندگی می‌کنند.

از آنجایی که این نوع فرش از دوام خوبی برخوردار است، به خود لکه نمی‌گیرد و همچنین راحت شسته می‌شود، مناسب اتاق‌های پررفت و آمد، است. درضمن به دلیل اینکه این نوع فرش‌ها بسیار نرم هستند، از آنها برای اتاق خواب هم می‌توان استفاده کرد.

فرش ماشینی نایلون

تقریبا دو سوم الیاف فرش های ماشینی از نایلون هستند. این الیاف در برابر گردو خاک و کپک، مقاوم هستند. در ضمن سنگینی وسایل خانه، مانند مبلمان را هم به خوبی، تحمل می‌کنند. این نوع فرش، دوام بسیار بالایی دارد.

البته رنگ فرش های نایلونی در مدت زمان کمی کم می‌شود و رنگ‌پریده به نظر می‌آیند. فرش نایلونی از نظر قیمت،‌ گران ترین الیاف مصنوعی است بنابراین می‌توان انتظار داشت فرش های الیاف مصنوعی از جمله پلی استر ، فرش های ارزان تری باشند.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز