خرید خودرو از بورس سود دارد؟

بررسی معاملات خودرو در بورس نشان می‌دهد که این نوع معامله به نفع مردم، تولیدکنندگان و حتی بورس است. در واقع خریداران با قیمت کمتر و شرایط شفافی خودرو مورد نظر را می‌خرند. دست دلالان تا حدی زیادی از جریان معاملات کوتاه شده و سود مستقیما به خودروساز انتقال پیدا می‌کند. ضمنا خرید و فروش خودرو در بورس باعث کاهش زیان دهی خودروسازان و بالا رفتن ارزش سهام آن‌ها شده است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار بورس، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، پروژه عرضه خودرو در بورس از سال گذشته آغاز شد اما به دلایلی این موضوع تا تابستان سال جاری به تعویق افتاد. تابستان امسال با دستور وزیر صمت، عرضه خودرو در بورس کالا به شکل جدی کلید خورد و مورد استقبال قرار گرفت. اکنون مسئولان بورس و وزارت صمت بیان می‌کنند که قرار است از سال آینده تمامی خودروهای تولید داخل به این شیوه به دست مصرف کنندگان برسد تا اندکی از تلاطم‌های بازار خودرو کم شود.

اخبار مرتبط را بخوانید:

بررسی آمار و ارقام خودروهای عرضه شده در بورس نشان می‌دهد که عرضه خودروهای بورسی باعث شده تا اندکی وضعیت خودروسازان بهبود پیدا کند. در واقع اکنون رانت خودرو به جیب دلالان می‌رفت، اما اکنون رانت شکل گرفته در بورس کالا کمتر از بازار آزاد بوده و خودروساز با جذب بخشی از این مابه التفاوت قیمتی، امکان افزایش تولید و بهبود کیفیت خودروها را خواهد داشت.

آریاک سفر

سود ایران خودرو از عرضه پژو 207 در بورس کالا

براساس آخرین آمار از خودروهای عرضه شده در بورس در آبان ماه سال جاری، خودروسازان دولتی و خصوصی بخشی از تفاوت قیمت کارخانه و بازار را جذب کرده‌اند. به عنوان مثال قیمت پژو 207 در بورس کالا 343 تومان اعلام شد، در حالی که نرخ آن در بازار آزاد به 440 میلیون تومان می‌رسد. در واقع ایران خودرو از بابت فروش هر دستگاه پژو 207، تقریبا 133 میلیون تومان سود بیشتری به دست آورد. بنابراین این شیوه هم از لحاظ قیمتی به نفع مصرف کننده است، هم برای خودروسازان بهتر به نظر می‌رسد. حتی کارخانه‌های خصوصی خودروسازی نیز از این شیوه نفع می‌برند.

البته هنوز خودروسازان به دلیل تعهداتی که دارند، امکان عرضه کل تولیدات را در بورس ندارند. به همین دلیل فقط بخشی از این تولیدات از طریق بورس کالا، زیان خودروسازان را کاهش می‌دهد. در صورتی که این تعهدات پایان پیدا کند یا خودروهای تعهدشده با نرخ کشف شده در بورس به فروش برسند، وضعیت خودروسازان بهبود پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام

مرتبط با : بورس کالای ایران
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “خرید خودرو از بورس سود دارد؟

  1. اختران گفته:

    واقعا منطقی هست که برویم از بورس ماشین بخریم؟ آیا این مسیری برای گران فروشی خودرو توسط دولت نیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز