جزئیات عرضه اوراق در بازار بورس از شنبه

لست سکند

براساس اطلاعیه جدید بورس تهران، برای 13 نماد فارس ،همراه ،فملی ،فولاد،وبصادر ،وبملت،وتجارت،شپنا،شتران،شبندر،خساپا ،خودرو و اخابر از شنبه 18 اردیبهشت ماه اوراق اختیار فروش تبعی، عرضه می‌شود.

به گزارش کاماپرس،اوراق اختیار فروش تبعی به نوعی بیمه کردن سهام است. براساس این روش، سهامدار عمده با توجه به شناختی که نسبت به سهم و پتانسیل‌های آن دارد، اوراقی را منتشر می‌کند و کسی که این اوراق را خریداری می‌کند در تاریخ اعمال در صورتی که قیمت سهم پایین‌تر از نرخ توافقی باشد زیان او جبران می‌شود.
نکته با اهمیت تا اینجا این است که سهامدار عمده تنها شخصیتی است که می‌تواند از این ابزار استفاده کند. یعنی سهامدار عمده اوراق را می‌فروشد و کسی که این اوراق را خریداری می‌کند، در صورت پایین‌تر آمدن قیمت سهم، زیان او جبران می‌شود. به همین دلیل این اوراق را می‌توان روشی برای به حداقل رساندن ریسک سیستماتیک دانست.

بورس تهران هم برای تحریک تقاضا در اطلاعیه ای از انتشار این اوراق خبر داده است . گفته می شود برای سایر نمادهای بورسی هم انتشار این اوراق در راه است.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید

در شرایط استفاده از این اوراق آمده است همه اشخاص دارنده در صورتی می توانند اوراق تبعی خود را در سررسید اعمال کنند که، سهام پایه و اوراق تبعی آن را در یک روز خریده باشند. در واقع نهاد ناظر به دنبال تحریک تقاضا و ورود نقدینگی و پول تازه نفس است. همچنین اکثر این اوراق معاملات ثانویه نیز دارند.

راز آسمان پایتخت

خریداران این اوراق هم صندوق های سرمایه گذاری در اوراق با درآمد ثابت خریدار این اوراق خواهند بود. با توجه به قیمت اعمال اوراق در یک بازه یک سال و نیم، بازدهی مناسبی برای این صندوق‌ها خواهد داشت؛ با کمترین ریسک ممکن.

به گزارش اقتصاد نیوز،به طور معمول در اوراق اختیار فروش تبعی در زمان سررسید دو اتفاق می افتد:

-در حالت اول ممکن است قیمت پایانی سهم در روز سررسید مساوی و کوچک‌تر از قیمت اعمال شده در اوراق باشد. در این صورت مکانیزم و اوراق موردنظر خود به خود از دور خارج می شوند . یعنی دارنده سهام فقط پولی از بابت جلوگیری از زیان پرداخت می کند و به نوعی به مثابه بیمه نامه سهم خود را بیمه کرده است.

– در حالت دوم، قیمت پایانی سهم در روز سررسید بزرگ‌تر از قیمت اعمال شده در اوراق است که در این صورت مکانیزم اوراق و اثرگذاری آن ها به کار می‌افتد؛ شرکت یا مابه التفاوت میان قیمت اعمال شده و قیمت پایانی را محاسبه می کند و به دارنده سهم پرداخت می کند یا اینکه سهام را با همان قیمت اعمال شده در اوراق از سهامدار خریداری می کند.

در این صورت سهامدار ، نگران زیان نیست و دارنده سهم نیز به دلیل ارزیابی از آینده روبه رشد سهام، دارایی ارزشمندتری دارد که دوباره به صورت برد برد به نفع سهامداران و شرکت است.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم بازار بورس، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز