بنزین لیتری 15 هزار تومان / هر خودرو ماهانه 900 هزار تومان یارانه می‌گیرد

در حال حاضر نرخ تمام شده بنزین، 15 هزار تومان است و کسانی که خودرو دارند، ماهانه 900 هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند. رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در این زمینه معتقد است عدالت اجتماعی حکم می‌کند که دولت در توزیع یارانه درست عمل کند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ افتصادی، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، رضا پدیدار در گفتگو با ایلنا اظهار داشت: تغییر نحوه توزیع سوخت بیشتر به دلیل یارانه پنهانی است که در کشور ما به برخی داده می‌شود. اکنون به دولت پیشنهاد می‌شود، باتوجه به شرایطی که برای بنزین پیش آمده و روند شدید افزایشی مصرف باید وضعیت توزیع اصلاح شود.

در همین زمینه بخوانید:

وی ادامه داد: میزان مصرف در ماه گذشته حدود ۹۳ میلیون لیتر در روز و میزان تولید ۱۰۶ میلیون لیتر بوده است، در حالی که سال گذشته در همین زمان میزان مصرف حدود ۷۶ میلیون لیتر و ظرفیت تولید ۱۲۰ میلیون لیتر بوده است و همین ناترازی در تولید و مصرف کشور را در تامین سوخت دچار چالش خواهد کرد.

آریاک سفر

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با تاکید بر لزوم مدیریت یارانه پنهان در کشور و اجرای طرح پایلوت در کیش و قشم گفت: در این طرح پایلوت به هر کس که کارت شهروندی کیش و قشم را دارد با کارت ملی سهمیه داده می‌شود که میزان آن ۳۰ لیتر در ماه است و کسی هم که خودرو ندارد این میزان سوخت را در اختیار متقاضیان و دارندگان خودرو قرار می‌دهد. شاید به این طریق بتوان یارانه پنهان را که به گروه زیادی داده می‌شود، ساماندهی کرد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۰ درصد از کل خودروهای موجود در کشور متعلق به کسانی است که بیش از یک خودرو دارند، بنابراین سوخت بیشتر و یا بعبارتی یارانه بیشتری هم دریافت می‌کنند. اگر این شیوه از توزیع سوخت به درستی اجرا شود برای جامعه مثمرثمر خواهد بود یعنی جلوی یارانه پنهان را می‌گیریم و به واقعیت‌های جامعه خواهیم رسید.

پدیدار افزود: اجرای تغییر نحوه توزیع سوخت و سهمیه به معنای تغییر نرخ بنزین نیست زیرا هر اعمال تغییری باید در بودجه و مجلس بررسی شود.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با بیان اینکه اگر قرار است دولت بنزین را با نرخ یارانه‌ای و نه با قیمت تمام‌شده توزیع کند همین مدل مناسب است، گفت: چرا باید کسی که خودرو دارد فقط از یارانه استفاده کند و افرادی که خودرو ندارند از این حق محروم باشند؟

وی در این خصوص تصریح کرد: اکنون نرخ تمام‌شده بنزین ۱۵ هزار تومان است کسی که‌ خودرو دارد در واقع ماهانه ۹۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کند، بنابراین عدالت اجتماعی حکم می‌کند که دولت در توزیع یارانه درست عمل کند.

حذف یارانه پنهان ربطی به کاهش مصرف ندارد!

پدیدار با بیان اینکه در دنیا یارانه‌ای بابت سوخت داده نمی‌شود، افزود: در هیچ کشوری توزیع سوخت به این شکل که ۶۰ لیتر بنزین با نرخ ۱۵۰۰ تومان فروخته شود، نیست.

وی تاکید کرد: در هر حال تغییر در شیوه توزیع سوخت به شکلی که اکنون قرار است اجرا شود روی کاهش مصرف تاثیر ندارد زیرا برای صرفه‌جویی نیاز به انضباط شهری، زیست محیطی و اقتصادی است، اما از این حیث که انضباطی بوجود آید که یارانه پنهان تبدیل به یارانه آشکار شود، موثر است.

نرم افزار حسابداری
آیرومارت-کاماپرس
آسیاتک
آریاک سفر
ایمالز
همراه مکانیک-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “بنزین لیتری 15 هزار تومان / هر خودرو ماهانه 900 هزار تومان یارانه می‌گیرد

  1. ب گفته:

    بنزین ازاد هم هر نفر 50 لیتر بدهند تا جلوی قاچاق هم گرفته شود.تولید خودروی تک سوز ممنوع شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز