6 قانونی که زنان کارگر ایرانی باید بدانند

ژیوار

در حال حاضر با توجه به گستردگی کار در کشور، زنان زیادی وجود دارند که در فضای کارخانه‌ها و کارگاه‌ها مشغول به کار هستند. اما با توجه به مسائلی نظیر تبعیض جنسیتی، ممکن است حقوق زنان کارگر ضایع شود. بنابراین زنان کارگر تا حد امکان باید حقوق مهم خود را در این زمینه بشناسند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ حقوق و دستمزد، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، برخلاف تصور در ایران برای زنان کارگر با مردان در زمینه دریافت حقوق تفاوتی وجود ندارد و ماده 38 قانون کار به صراحت این موضوع را مطرح کرده است. ضمن اینکه طبق همین ماده قانون کار، با توجه به مسئولیت مادری و همسری که زنان ایفا می‌کنند، مزایایی هم برای آن‌ها در نظر گرفته شده تا در شرایط خاصی از آن بهره مند شوند. اما متاسفانه به دلیل اطلاع رسانی نادرست زنان کارگر زیادی از این حقوق آگاهی ندارند و برخی از کارفرماها هم از بی‌اطلاعی این گروه سو استفاده کرده و حقوق و مزایای آن‌ها را به درستی نمی‌پردازند. بنابراین افزایش اگاهی درباره حقوق زنان کارگر بسیار مهم به نظر می‌رسد. به همین منظور در ادامه گزارش شش مورد از حقوق زنان کارگر اطلاع رسانی می‌شود؛

اخبار مرتبط را بخوانید:

اول؛ کمک هزینه عائله مندی

زنان هم مانند مردان در صورتی که مخارج فرزندان خود را پرداخت کنند از کمک هزینه عائله مندی برخوردار می‌شوند. براساس قانون اصلاح نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب فروردین ماه 1380، مستخدمان زن شاغل یا بازنشسته که به تنهایی متکفل مخارج فرزندان خود هستند، مشمول کمک هزینه عائله مندی و حق اولاد می‌شوند.

دریان سفر امید

دوم؛ مرخصی بارداری و زایمان

طبق قوانین کار، مرخصی زایمان و بارداری زنان کارگر شش ماه اعلام شده است. بعد از اتمام این مدت زمان هم زن کارگر امکان بازگشت به کار سابق خود را دارد. این مدت زمان با تایید سازمان تامین اجتماعی جزو سابقه خدمت زن کارگر محسوب خواهد شد. ضمنا در مدت بارداری انجام کارهای سخت و سنگین کارگری ممنوع است.

سوم؛ محاسبه ساعت کاری زنان کارگر شیرده

براساس قانون کار کشور، زنان کارگری هستند که کودک زیر دو سال دارند، این امکان را دارند از هر سه ساعت زمان کاری، نیم ساعت به بچه خود شیر بدهند. در واقع این فرصت جز ساعت کاری آن‌ها محسوب شده و به ایشان حقوق تعلق می‌گیرد.

چهارم؛ بازنشستگی زنان کارگر

براساس قانون تامین اجتماعی، حداکثر سن بازنشستگی زنان 55 سال است. در این شرایط فرد بیمه شده با داشتن حداقل 20 سال سابقه حق بیمه می‌تواند بازنشست شود. اما اگر زن کارگری دارای 10 سال سابقه کار و 55 سال سن باشد، متناسب با سنوات پرداخت حق بیمه امکان بازنشستگی را دارد.

پنجم؛ شرایط لازم برای درخواست بازنشستگی

اگر زن کارگری 30 سال تمام کار کرده و حق بیمه مربوط به سازمان را هم پرداخته و همچنین سن وی به 45 سال رسیده باشد، امکان ارائه درخواست برای بازنشستگی را دارد. مستمری بازنشستگی بانوان مذکور براساس 30 سال سابقه کاری محاسبه و پرداخت خواهد شد.

ششم؛ شرایط ویژه قانون برای بازنشستگی پیش از موعد زنان کارگر

زنان کارگری که 20 سال سابقه کار دارند و سن آن‌ها هم به 42 سال رسیده در صورتی که حق بیمه خود را پرداخت کرده باشند، می‌توانند با دریافت 20 روز حقوق بازنشست شوند.

نهال گشت
تهران آهن
آژانس هرمس 724
روکش مارال
سبیت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز