حق بیمه کارگران در سال 1401 چقدر است؟

حق بیمه یکی از موارد مهم در حقوق کارمندان و کارگران بوده که برای دوران بازنشستگی این گروه‌ها اهمیت دارد. اما مبلغ این حقوق هر ساله با توجه به میزان دستمزد سال جدید تغییر پیدا می‌کند. بنابراین زمانی که میزان حقوق مشخص شد امکان تعیین دقیق آن وجود دارد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار بیمه، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، حق بیمه‌ای که دولت به کارمندان و کارگران اختصاص می‌دهد یک مقدار مشخص است. براساس ماده دوم قانون تامین اجتماعی، حق بیمه شامل وجوهی است که برای استفاده از مزایای بیمه به سازمان پرداخت می‌شود. یعنی حق بیمه مبلغی است که کارفرما به دلیل بیمه کردن کارمندان خود، از حقوق آن‌ها کم کرده و سپس سهم خود را به آن می‌افزاید و به اداره تامین اجتماعی می‌پردازد.

اخبار مرتبط را بخوانید:

حق بیمه کارگری به چه نحو محاسبه می‌شود؟

طبق قوانین کار، مبلغ حق بیمه برای کارگران همواره 30 درصد حقوق و مزایای ایشان است. منظور از مزایا همان مبلغی است که تحت عنوان حق اولاد، بن خواربار و حق مسکن به کارگران پرداخت می‌شود. این مبلغ همواره ثابت است. هفت درصد از این 30 درصد حق بیمه کارگری به شخص کارگر مربوط می‌شود. 23 درصد هم سهم کارفرما است که 20 درصد به حق بیمه و 3 درصد به حق بیمه بیکاری مربوط می‌شود.

راز آسمان پایتخت

در صورتی که فرض کنیم دستمزد حداقلی 5 میلیون تومانی برای کارگران تصویب شود، حق بیمه این مقدار حقوق، یک میلیون و 500 هزار تومان خواهد بود. با توجه به سهم کارگر و کارفرما، 350 هزار تومان از این مقدار باید توسظ کارگر پرداخت شود. کارفرما هم موظف به پرداخت یکی میلیون و 150 هزار تومان باقی مانده است.

مزایای حق بیمه کارگری چیست؟

این حق بیمه برای کارگران اهمیت زیادی دارد. با پرداخت این مبلغ مزایای خاصی مانند اخذ بیمه بیکاری، دریافت بیمه‌های درمانی، کمک هزینه بارداری، ازدواج، دریافت مستمری از کار افتادگی و بازنشستگی و هزینه‌های اروتز و پروتز و … به کارگران تعلق خواهد گرفت.

با توجه سخت گیری‌های تامین اجتماعی کارفرمایان امکان پرداخت قسمتی از حق بیمه را ندارند و باید کل آن را یکجا پرداخت کنند. پیش‌تر این امکان وجود داشت تا حق بیمه برخی مشاغل مثل منشی‌های مطب به صورت پاره وقت پرداخت شود. اما اکنون چنین امکانی وجود ندارد و کارفرما باید کل حق بیمه را به صورت کامل بپردازد.

شاید به همین دلیل است که دولت در تعیین حداقل حقوق بخش‌های مختلف حداکثر دقت و وسواس را به خرج می‌دهد تا هر دو طرف راضی باشند. اصطلاحا منفعت هر دو بخش را در نظر می‌گیرد. ضمن اینکه سازمان تامین اجتماعی به عنوان یک نهاد دولتی هم باید ورودی خوبی داشته باشد و همین حق بیمه‌ها بخش قابل توجهی از ورودی سازمان مذکور را تشکیل می‌دهند.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز