شرایط بیمه خویش فرما چیست؟

بیمه تامین اجتماعی خود به دو دسته اجباری و اختیاری تقسیم می‌شود که به بیمه اختیاری، بیمه خویش فرما نیز گفته می‌شود. این بیمه مناسب افرادی است که هیچ گونه پوشش بیمه‌ای ندارند و حق بیمه‌ای برای آن‌ها از ارگان‍ها و سازمان‌های خاص واریز نمی‌شود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بیمه، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، بیمه خویش فرما نوعی خدمات پشتوانه‌ای و حمایتی است که افراد بر اساس کسب و کار شخصی خود، می‌توانند از آن بهره ببرند. درواقع، در این نوع بیمه، فرد هم کارفرما و هم کارگر است. البته باید در هر ماه حق بیمه به حساب تامین اجتماعی واریز شود.

بیشتر بخوانید:

اولین شرط بیمه خویش فرما، سابقه پرداخت حق بیمه است. بدین ترتیب، فرد متقاضی بیمه خویش‌فرمای تامین اجتماعی باید حداقل ۳۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد.

آریاک سفر

شرایط سنی بیمه‌گزار دیگر شرط این نوع بیمه است به طوری که سن فرد متقاضی باید مابین ۱۸ تا ۵۰ سال باشد و اگر بالاتر از ۵۵ سال داشته باشد، باید به مدت مازاد سن خود سابقه حق بیمه را بپردازد. معافیتی هم در این زمینه وجود ندارد.

کد ۱۰ رقمی بیمه تامین اجتماعی برای فرد بیمه‌گزار در بیمه خویش فرما لازم و ضروری است. همچنین تابعیت ایرانی بیمه‌گزار نیز یکی از شروط افراد بیمه شده در بیمه خویش فرمای تامین اجتماعی است.

گفتنی است که در صورتی که متقاضی یک بار قرارداد اختیاری را با سازمان بیمه تامین اجتماعی منعقد کرده باشد؛ بدون شرایط سنی تا سه بار حق انعقاد بیمه اختیاری را داراست. علاوه بر این، اگر کسی که سابقه پرداخت حق بیمه بیمه خویش فرما را داشته باشد و پس از مدت زمانی در جایی مشغول به کار شود؛ می تواند از سابقه بیمه خود پس از اشتغال در کارگاه و محل کار جدیدش استفاده کند. اما چگونه می‌توان این بیمه را ثبت نام کرد؟

برای تهیه بیمه خویش فرما باید ابتدا مدارک مورد نیاز شامل اصل و کپی تمامی صفحات شناسنامه، کارت ملی، کارت پایان خدمت یا معافی برای آقایان و نیز ۵ قطعه عکس سه در چهار آماده و سپس به نزدیکترین شعبه سازمان تامین اجتماعی در شهر محل سکونت مراجعه شود.

با انجام این فرآیند و تکمیل فرم‌های لازم و انتخاب درصد پرداختی حق بیمه که ۱۲، ۱۴ یا ۱۸ درصد است؛ می‍توان نسبت به فرآیند ثبت نام سازمان تامین اجتماعی اقدام کرد. لازم به ذکر است که انتخاب هر یک از طرح‌ها و حق بیمه‌های پرداختی بیمه تامین اجتماعی در میزان بازنشستگی تاثیرگذار است.

مرتبط با : سازمان تامین اجتماعی
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز