حداقل حقوق کارگران در سال 1401 چقدر است؟

طبق معمول پایان هر سال، حدس و گمان‌ها درباره حقوق کارگران زیاد می‌شود. اما امسال به نظر می‌رسد مجددا در حق کارگران درباره کم لطفی شده و این قشر چندان افزایش حقوقی نخواهند داشت. این موضوع در حالی مطرح شده که حقوق احتمالی در نظر گرفته شده برای کارگران نصف سبد معیشتی این گروه است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ حقوق و دستمزد، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، افزایش حقوق کارگران هنوز مشخص نشده و احتمالا این موضوع تا روزهای پایانی اسفندماه تعیین تکلیف شود. سال‌های قبل هم معمولا مشخص شدن حقوق کارگران بسیار طولانی می‌شد چون بین سه گروه کارفرمایی، کارگری و دولت اختلافات زیادی وجود داشت. در حالی که معمولا حقوق کارمندان در کوتاه‌ترین زمان مشخص می‌شود و این قشر جامعه از لحاظ میزان افزایش و شرایط حقوقی سال آینده دغدغه فکری چندانی ندارند.

خبر فوری:

اخبار مهم امروز را بخوانید:

آریاک سفر

پیش بینی اولیه درباره افزایش حقوق کارگران

با این وجود صاحبنظران، صاحب منصبان و گروه‌های مختلف کارگری درباره افزایش حقوق این قشر مسائل و پیش بینی‌های مختلفی را مطرح کرده‌اند. اولین نظرات و پیش بینی‌ها درباره مقدار حقوق سال آینده کارگران در آذرماه سال 1400 مطرح شد. طی آن زمان جلسات شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد سال 1401 آغاز به کار کرده بود. در همان جلسات اولیه دولت حداقل افزایش حقوق کارمندان را 28 تا 30 درصد اعلام کرد. با توجه به این میزان افزایش، حداقل حقوق کارمندان به 4 میلیون و 500 هزار تومان می‌رسید.

از آنجایی که میزان افزایش حقوق کارمندان مبنای رشد دریافتی کارگران قرار می‌گیرد، میزان صعود حقوق این قشر هم برای سال 1401 تقریبا 30 درصد در نظر گرفته می‌شد. اما با توجه به دریافتی کنونی کارگران، آن‌ها فقط 700 هزار تومان افزایش مزد داشتند و این موضوع برای گروه بزرگ کارگری چندان جالب نبود.

پربازدیدترین ویدیوهای امروز را ببینید:

آخرین نظرات درباره میزان رشد حقوق کارگران

از آذرماه تاکنون، شورای عالی کار جلسات متعددی را تشکیل داده و تکلیف حقوق کارمندان و بازنشستگان مشخص شده است. اما طبق معمول بین گروه‌های کارگری و اعضای دیگر شورا مشکلات و اختلافاتی برای افزایش حقوق کارگران وجود دارد و این گروه هنوز بلاتکلیف است.

براساس آخرین اخبار و اطلاعات منتشر شده از جلسات شورای عالی کار، مقدار حدودی برای حقوق کارگران اعلام شده است. به گفته رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس، کف افزایش حقوق حدود 24 درصدی نسبت به مبلغ پیشنهادی دولت در لایحه بودجه وجود دارد. همچنین در حقوق سایر سطوح نیز میزان افزایش کمتر از 10 درصد نخواهد بود.

اما طبق اطلاعات منتشر شده از جلسات نهایی شورای کار، یکی از سناریوهای احتمالی برای افزایش حقوق سال آینده برای کارگران درصدی نزدیک به نرخ تورم اعلامی خواهد بود.

براساس آخرین گزارش‌های مرکز آمار ایران از تورم کالاها و خدمات و همچنین خوراکی‌ها، میزان تورم این بخش در دی ماه 42 درصد اعلام شد. در صورتی که پایه حقوق کارگران به میزان تورم دی ماه افزایش پیدا کند، حداقل دریافتی این گروه به پنج میلیون تومان خواهد رسید. هر چند که برخی فعالان کارگری مبنای این محاسبه را صحیح ندانسته و معتقدند که صرف در نظر گرفتن تورم اقلام خوراکی و کالاها برای حقوق ماهیانه قشر بزرگ کارگری، ضربه سنگینی به این گروه خواهد زد.

نرم افزار حسابداری
کاراپلاس-کاماپرس
آسیاتک
همراه مکانیک-کاماپرس
آریاک سفر
آیرومارت-کاماپرس
ایمالز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

10 دیدگاه برای “حداقل حقوق کارگران در سال 1401 چقدر است؟

  1. مهدی گفته:

    وقتی حقوق رو زیاد میکنید قیمت ها ثابت باشه ارزش داره که طرف کارگر هم اجاره خونه هم خورد و خوراک و قبض ها و پوشاک که اصلا در نظر نگیریم بیمه و مخارج دارو و ….😐🤔 تهش اگه چیزی موند اون موقع درسته …

  2. مهران گفته:

    مدرک فوق دیپلم کارمند در سال 1400 حقوق 12 میلیون میگیره ولی کارگر دیپلم حقوق 5 میلیون.. این چه انصافیه؟؟ کارگر باید حداقل 9 میلیون بگیره تا زنده بمونه.. با افزایش 700 یا 800 هزارتومن چه مشکلی از کارگر حل میشه؟

  3. سید رضا حسینی گفته:

    این اولین بار نیست و اخیرین بار هم نخواهد بود، خود شان حقوق راه تعین میکند کار گر تلاش می کند بعد از سی سال کارک بازنشسته میشود باز تعین حقوقش با پایین تر ین حقوق وبا سختی زندگی کند فقط باید گفت سا زمان تامین اجتماعی چیزی کم از بهزیستی نیست باید از دولت مردان کمک گرفت چون در سال 99 و1400 با بعد ترین وسخت ترین روزهای زندگی کار گر وبا بازنشستگان بود است

  4. رضا گفته:

    ماکارگران مظلوم واقع شده ایم ازرهبرعزیزمان تقاضامندیم ورودپیداکندوبه دادجامعه ضعیف کارگری برسدکسی به فکرمانیست مشکل معیشت پیداکرده ایم

  5. میثم گفته:

    باسلام آقایونی که در مورد قشر بزرگ کارگری میزان حقوقشون تصمیم میگیرید امروز دیگه کارگران مثل معلمان اکثریت مدارک دانشگاهی لیسانس و فوق لیسانس دارندولی بر اساس اینکه تو مملکت ما اصلا پول وپارتی معنی نداره تو طبقه کارگری به سر می‌برند

  6. احمد گفته:

    حداقل ده ملیون دریافتی کارگر باید باشه تابتونه یک ماه بگذرونه دوملیون برا اجاره خونه میره با چهار تومن چطور میشه زندگی کنی نصفشم اجاره میشه برا ده روز میشه بقیه ماه رو باید خفت بکشی این چه عدالتی هست فقط فکر خودشون هستن حقوق ان چنانی مسافرت خارج کشور لباس مجلل خونه بهترین جاشهر فیش حقوقی هم پر وپیمون ایا شما با چهار تومن میتونی یک ماه زندگی کنی نصفشم اجاره بدی سیراز گشنه خبر نداره گرگ چه میفهمه قیمت قاطر چنده به فکر خانواده کارگری باشین

  7. محمدرضا گفته:

    مقصرخودکارگره دم عید حقوقا زیادنشد اعتصاب کنن ببینم کی جرات میکنه حقوق کارگرو بیخیال بشه

  8. الی گفته:

    من نمیدونم مگر کارگر انسان نیست از شما چه فرقی با بقیه افراد جامعه داره از نظر هزینه های زندگی چرا باید قشر کارگر انقدر بدبخت باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز