5 رود زیبای آذربایجان غربی برای ماهیگیری و ورزش‌های آبی

ژیوار

ارومیه، مرکز استان آذربایجان غربی به معنای شهر آب است. هرچند دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه داخلی ایران در این استان قرار دارد، اما برای انجام تفریحات آبی چندیدن رود بزرگ و پرآب نیز در این استان جاری هستند که ماهیگیری و ورزش‌های آبی در آن‌ها از جذابیت‌های این استان برای گردشگران به شمار می‌آید.

کاماپرس در این گزارش به معرفی 5 رود آذربایجان غربی برای ماهی‌گیری و ورزش‌های آبی می‌پردازد.

زرینه‌رود

زرینه‌رود که به زبان مردم محلی جغتوچای نامیده می‌شود، با 230 کیلومتر درازا، طولانی‌ترین رود استان آذربایجان غربی است. این رود از کوه‌های چهل چشمه در شهرستان سقز سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از بوکان، شاهین‌دژ و میان‌دوآب به دریاچه ارومیه می‌ریزد. سد شهید کاظمی بوکان و سد انحرافی نوروزلو بر روی این رودخانه ضمن تأمین آب مورد نیاز برای شرب و کشاورزی، مراکزی تفریحی نیز برای گردشگران به وجود آورده‌اند. سد نوروزلو در کنار تالاب زیبای نوروزلو قرار دارد که در زمره مناطق حفاظت شده قرار دارد و زرینه رود از میان این تالاب می‌گذرد. سد و تالاب نوروزلو از مراکز تفریحی مهم میان‌دوآب به شمار می‌آیند.

به‌خاطر وجود گونه‌های مختلف ماهی در زرینه‌رود، ماهیگیری در حاشیه آن از سرگرمی‌های گردش‌گران است. قایق‌رانی در تمام طول رودخانه و انجام ورزش‌های آبی سرگرمی‌های دیگری هستند که در زرینه رود امکان پرداختن به آن‌ها وجود دارد.

زرینه‌رود در اواخر زمستان و اوایل بهار بسیار پرآب است و حجم آب آن در تابستان کاسته می‌شود. در فصل تابستان امکان آب‌تنی در این رودخانه نیز فراهم می‌شود.

دریان سفر امید

بیشتر بخوانید:

سیمینه‌رود

سیمینه ‌رود که در بین مردم محلی به تاتائوچای معروف است، از ارتفاعات مهاباد، سقز، بانه و شمال عراق سرچشمه می‌گیرد، بوکان و میاندوآب را پشت سر می‌گذارد و در نهایت به دریاچه ارومیه می‌ریزد. سیمینه‌رود از زرینه‌رود کم‌آب‌تر است.

در حاشیه این رود، پارک ساحلی بوکان قرارگرفته که امکاناتی مانند سالن‌های ورزشی، سینمای چند بعدی، نمایشگاه صنایع دستی، مسیر دوچرخه‌سواری و پیست اسکی دارد.

پل تاتائو یا پل میرزا رسول از جاذبه‌های دیگر مسیر این رود، یادگاری از دوران صفویه است.

این رودخانه تا وایل بهار پرآب است و به‌تدریج با حرکت به سمت تابستان، از حجم آب آن کاسته می‌شود.

3- رودخانه ارس

رود ارس که به‌ترکی آراز خوانده می‌شود، از ارتفاعات هزار برکه در جنوب ارزروم، در کشور ترکیه سرچشمه می‌گیرد و در مسیر خود از استان آذربایجان غربی نیز می‌گذرد. ارس، رودخانه‌ای دائمی و در تمام فصول، پرآب است. مجوز ماهی‌گیری در این رودخانه به‌خاطر مسائل زیست‌محیطی و تخم‌ریزی ماهی‌ها، تنها در بعضی از روزهای سال صادر می‌شود، که در این روزها سواحل رودخانه میزبان ماهی‌گیران می‌شود.

چندین پل و سد بر روی این رودخانه بنا شده‌اند، که از آن‌جمله می‌توان پل تاریخی ضیاءالملک که بخشی از آن در خاک ایران و بخشی در خاک نخجوان است و سد ارس که با همکاری آذربایجان ساخته شده‌ را نام برد. در پشت سد ارس یک دریاچه بزرگ شکل گرفته که بخشی از آن در خاک ایران است. در این بخش یک تفرج‌گاه ساحلی بنا شده‌است که از بهترین مکان‌های تفریحی جلفا به حساب می‌آید. این تفرج‌گاه از قطب‌های ماهی‌گیری منطقه است و قایق‌های موتوری آن تا اواسط رودخانه امکان پیش‌روی دارند.

4- شهرچای

رودخانه برده‌سور یا شهرچای از رودهای دائمی ایران است که از کوه‌های کان کبوتر سرچشمه می‌گیرد، و پس از گذشتن از مسیری از برده‌سور، باغات و زمین‌های کشاورزی اطراف ارومیه و روستای بند، سرانجام به دریاچه ارومیه می‌رسد. بر روی این رودخانه در ناحیه سیلوانا سدی بنا شده که به سد شهرچای یا شهر سیلوانا معروف است. احداث این سد، یک ناحیه گردشگری دیگر را به ییلاق سیلوانای آذربایجان غربی افزوده‌است. دریاچه پشت سد شهرچای مکان مناسبی برای شنا نیست اما ماهیگیری و کمپینگ اطراف آن برای گردشگران این استان جذابیت بالایی دارد. بهترین زمان بازدید از این دریاچه فصل بهار و تابستان و هنگام خنک بودن هوا در این ناحیه است.

5- آغ چای

رودآغ چای رودی دائمی است که از ارتفاعات چالدران در مرز ایران و ترکیه سرچشمه می‌گیرد و پس از طی مسیری به رود ارس می‌ریزد. در منطقه مارکان از آب این رود برای کشت برنج استفاده می‌کنند. در دشت چایپاره بر روی این رود سدی به همین نام ساخته شده‌است. سد مخزنی آغ‌چای که بزرگترین سد قوسی خاکی کشور و بزرگترین سد مخزنی آذربایجان غربی است از مقاصد گردش‌گری این استان به شمار می‌رود.

انتهای پیام

مرتبط با : الی‌ گشتدالاهوطاهاگشت
تورهای مسافرتی لحظه آخر
سلام پرواز ایرانیان
بیمه دات کام-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

5 دیدگاه برای “5 رود زیبای آذربایجان غربی برای ماهیگیری و ورزش‌های آبی

  1. شاروی رپیتوا گفته:

    سلام
    اطلاعات جالبی بود اما نام رود زیبای زاب شهرستان سردشت که از میان جنگل سرسبز این شهرستان می‌گذرد را فراموش کرده‌اید !

  2. سامی گفته:

    واللا از این جغاتو و تاتائو که نام بردید چیزی به جز یه رودخونه به عرض ۵۰سانتی چیزی نمونده،و این رودخونه اینقد داخلش آت و آشغال و سیم تایرهای خراب لاستیک فروشی ها هستش که هر ساله بیشتر از ۱۰نفر فوتی داره،و بیشترش به دلیل خاکبرداری غیرمجاز کف رودخونه و گیر کردن به سیم‌های تایرهای داخل رودخونه هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام پرواز ایرانیان