عوامل موثر بر قیمت آهن در بازار

آهن - کاماپرس
ژیوار

بازار آهن طی چند وقت اخیر نوساناتی را تجربه کرده، اما نگاه کلی به روند حرکت قیمتی آن نشان داده که بیشتر در مدار صعودی حرکت کرده است. به نظر فعالان و کارشناسان، نوسانات قیمت ارز روی صعود قیمتی آهن موثر بوده است.

به گزارش کاماپرس، تعیین قیمت آهن مانند هر محصول دیگری با دشواری‌هایی روبه­رو است، زیرا این محصول گذشته از مسائل داخلی، به مسائل و تولیدات جهانی نیز وابسته است؛ به همین دلیل برای تعیین قیمت آهن باید مجموع عوامل را در نظر داشت و سپس نرخ آن را پیش­بینی کرد.

در این گزارش عوامل اثرگذار بر قیمت آهن بررسی شده است.

قیمت سنگ آهن

سنگ آهن، ماده اولیه تولید آهن است و به همین دلیل نرخ آن در تعیین قیمت آهن اهمیت دارد. البته قیمت سنگ آهن برای افرادی که آن را به طور مستقیم از معادن غنی کشور استخراج می‌کنند، چندان حائز اهمیت نیست. نرخ سنگ آهن برای آن دسته از تولیدکنندگانی مهم است که آن را از بازار خریداری می‌کنند و بابت آن هزینه می‌پردازند.

حمل و نقل

یکی از بزرگ‌ترین و اثرگذارترین عوامل موثر بر قیمت آهن در بازار، هزینه حمل و نقل است. معمولا مصرف کنندگان و عرضه کنندگان عمده آهن، آن را در حجم چند صد کیلویی خریداری می‌کنند که در چنین حالتی هزینه انتقال آن نیز مهم است. معمولا حمل و نقل آهن چندان آسان نیست و باید هزینه‌ای بابت کارگران و ماشین‌های باری سنگین پرداخت شود. البته برخی مصرف کنندگان و عرضه کنندگان به منظور حداقل کردن هزینه‌ها اقدام به خرید کامیون و ماشین‌های باری سنگین می­کنند. در کل، هزینه کارگران، دستمزد راننده و هزینه کرایه ماشین و سوخت بر قیمت خرید آهن در بازار موثر است.

دریان سفر امید

مقدار آهن خریداری شده

بازار آهن، یک بازار کاملا تخصصی است که معامله­گران روش کار در آن را به خوبی بلد هستند. به عنوان مثال، معامله­گران حرفه‌ای بازار آهن به خوبی در جریان هستند که در ازای خرید مقادیر بیشتر آهن، میانگین قیمت این محصول در هر کیلو برای آنان کمتر خواهد بود. به عبارتی قیمت هر کیلو آهن با افزایش میزان خرید، کمتر خواهد شد. مثلا اگر 10 کیلو آهن خریداری شود و فرد باید به فروشنده 150 هزار تومان بپردازد، اگر میزان خرید خود را 100 کیلو افزایش دهد، شاید بابت هر کیلو آهن به جای 15 هزار تومان لازم باشد که تنها 13 هزار تومان یا کمتر بپردازد. به گفته اهل فن، این ترفند به منظور افزایش خرید و عمده فروشی شکل گرفته تا سود زیادی برای فروشنده این محصولات ایجاد شود.

تورم جهانی آهن

یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت آهن، بازار جهانی آن است. زمانی که قیمت آهن در بازار جهانی به شدت بالا می‌رود، دیگر تاجران و فروشندگان این محصول، حاضر به فروش آن با قیمت سابق نیستند. متاسفانه روند صعود و نزول قیمت جهانی آهن قابل برآورد نیست و تنها با بعضی علائم و نشانه‌ها می‌توان آن را پیش بینی‌ کرد. در صورتی که پیش بینی  درست باشد، احتمالا سود زیادی برای معامله­گر به همراه خواهد داشت.

عرضه و تقاضا

میزان فروش و خرید همواره بر قیمت آهن اثرگذار است. در صورتی که میزان تقاضا کم و عرضه آهن زیاد باشد، نرخ آن کاهش خواهد یافت و در مقابل، اگر عرضه کم و تقاضا زیاد باشد، قیمت آهن به شدت صعود پیدا خواهد کرد. شرایط عادی و عدم نوسان قیمتی حاکی از آن است که شرایط عرضه و تقاضا مساعد است و به میزان تقاضا، عرضه انجام می­شود.

موارد فوق تنها برخی از عوامل اثرگذار بر قیمت آهن است. علاوه بر اینها، تورم جهانی، وضعیت ارز و قیمت دلار، نرخ ضایعات آهن، بورس کالا و دیگر موارد مرتبط نیز بر قیمت آهن موثر است.

آهن - کاماپرس

اطلاع از قیمت آهن با «آهن ملت»

آهن ملت، یک درگاه معتبر است که به صورت روزانه قیمت آهن و تغییرات آن را در دسترس مشتریان قرار می‌دهد. این مجموعه از جمله عرضه کنندگان انواع آهن و مشتقات آن است.

علاقه­‌مندان برای اطلاع از قیمت آهن و انواع محصولات این درگاه می­توانند به وبسایت https://ahanmelat.com/ مراجعه کنند یا با شماره تلفن 02157103 تماس بگیرند.

انتهای پیام

مرتبط با : آهن ملت
تورهای مسافرتی لحظه آخر
سلام پرواز ایرانیان
بیمه دات کام-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام پرواز ایرانیان