بهترین موزه تبریز برای بازدید در نوروز 1403

بهترین موزه تبریز برای بازدید در نوروز 1403 کاماپرس
ژیوار

موزه‌های تبریز سفری دلپذیر و البته تامل‌برانگیز در زمان، برای دوست‌داران تاریخ و فرهنگ ایرانی هستند که  در چند ساعت ما را با طرز تفکر، احساسات و آدم‌های نسل‌های قبل‌تر از خودمان، تنها می‌گذارند. اگر در سفر نوروزی خود به تبریز قصد دارید از مکان‌های متفاوتی دیدن کنید، ما به شما موزه‌های ارزشمند این شهر را پیشنهاد می‌کنیم.

توجه داشته باشد که این موزه‌ها در ایام تاسوعا، عاشورا، اربعین، رحلت پیامبر، شهادت حضرت علی، رحلت امام خمینی، شهادت امام جعفر صادق و روز طبیعت، تعطیل هستند، پس بهتر است برنامه‌ریزی برای بازدید از آن‌ها را به روزهای دیگری موکول کنید.

کاماپرس در این گزارش بهترین موزه تبریز برای بازدید در نوروز 1403 را معرفی می‌کند.

موزه آذربایجان تبریز

سفر شما در موزه آذربایجان از دوران قبل از اسلام شروع می‌شود تا الهه زن در رستم‌آباد، ریتون‌های چندهزارساله هخامنشی، ظروف سفالی ایلخانی و دیگر آثار به‌جامانده از هزاره‌های قبل را تماشا کنید. پایین‌ترین بخش این موزه، نمایشگاهی از مجموعه شاهکار احد حسینی، زندگی و مسائل آن است که نگاهی لطیف و دقیق به سیر زندگی دارد.

یکی از احساسی‌ترین قاب‌ها در موزه آذربایجان تبریز، بقایای یک دختر 17 ساله و پسری 25 ساله است که از گورستانی سه هزارساله به امروز رسیده‌اند. برای سر زدن به آثار این موزه و خرید بلیط، از ساعت 9 صبح تا 17 عصر، به خیابان امام تبریز، در نزدیکی مسجد کبود، مراجعه کنید.

دریان سفر امید

موزه آذربایجان تبریز کاماپرس

بیشتر بخوانید:

موزه سنگی تبریز

چند قدم دورتر از موزه آذربایجان، خانه سنگ‌واره‌های دوره‌های ساسانی، ایلخانی و صفوی قرار دارد که آن را با نام موزه سنگی تبریز می‌شناسیم. موزه سنگ از آن مکان‌هایی است که ثابت می‌کند اشیا هم حرف می‌زنند، با همان نقش‌های ابتدایی که روی آن‌ها حکاکی شده و شکل‌های دفرمه‌ای که در اثر باد و باران، ناموزون‌تر جلوه می‌کند.

نزدیک‌ترین هتل‌ها به این موزه، هتل بهبود و هتل سهند تبریز هستند که به‌ترتیب حدود 132 متر و 1.2 کیلومتر با آن فاصله دارند. برای گفت‌وگو با سنگ‌ها باید از مسیر خیابان 17 شهریور تبریز، به خیابان ورزش بروید. بعد از بازدید از آن‌ها، در 292 متری خود می‌توانید سری هم به خانه تاریخی علی مسیو بزنید.

موزه سنگی تبریز کاماپرس

 

موزه خودروهای کلاسیک تبریز

مهم نیست ماشین‌باز باشید یا نه، موزه خودروهای کلاسیک در کیلومتر 10 دروازه تهران، آن‌قدر جذابیت دارد که بعد از بازدید از آن، سوار شدن در یک شورلت دهه 90، به یکی از رویاهای ثابت‌تان تبدیل می‌شود. خودروهای این موزه با تلاش‌های 40 ساله اولین کلکسیونر ماشین‌های لوکس و قدیمی، خلیل غفاری، در سال 1393، به نمایش درآمدند.

بیشترین جذابیت این موزه مربوط به ماشین‌های تک‌نسخه یا آن‌هایی است که به‌طور اختصاصی و در تعداد محدود، تولید و عرضه شده‌اند. برخی از آن‌ها یادآور روزهای زندگی افراد سرشناسی مثل استاد شهریار، خلیفه کل ارامنه اصفهان، خان ماکو و بهروز وثوقی هستند. ویترینی دیدنی از اصیل‌ترین خودروهای برندهای پرآوازه، از جمله بنز، فورد، بی.ام.دبلیو، بیوک، فولکس و…

موزه خودروهای کلاسیک تبریز کاماپرس

موزه عصر آهن تبریز

موزه عصر آهن درواقع یک گورستان است، اما بسیار متفاوت‌تر از همه گورستان‌هایی که تا امروز دیده‌اید. زمان زندگی اجساد دفن‌شده در این موزه، به دوره آهن برمی‌گردد، دوره‌ای که در آن بیشتر سلاح‌ها را با ماده اولیه آهن می‌ساختند.

بسیاری از این افراد، طبق نظر برخی از باستان‌شناسان، در سنین کم، فوت شده‌اند و آن‌طورکه در هزاره‌های دور مرسوم بود، با وسایل محبوب‌شان در طول زندگی، یعنی اسباب‌بازی‌ها، جواهرات و ابزارها، دفن شده‌اند. بعد از خاک‌برداری مسجد کبود در سال 1376 تا چند سال بعد، تحقیقات گسترده‌ای روی این اجساد صورت گرفت تا سن و جنسیت آن‌ها به‌طور دقیق، مشخص شود.

اولین مسیری که شما را به موزه عصر آهن می‌رساند، از میدان ساعت به سمت خیابان امام خمینی و مسجد کبود است که از آن‌جا باید به زیرزمین بازار بروید تا از در پشتی بازار به خیابان روشنایی، کمی بالاتر از موزه برسید. مسیر بعدی از خیابان خاقانی به خیابان روشنایی است. توجه داشته باشد که فقط از ساعت 9 صبح تا 15 ظهر می‌توانید از این موزه دیدن کنید.

موزه عصر آهن تبریز کاماپرس

خانه موزه سفال تبریز

یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های به‌جامانده از دوراه قاجار-پهلوی در خیابان شمس تبریزی، خانه موزه سفال است که در سال 1381 به یکی از آثار ملی ایران تبدیل شد. در این خانه آثار چشم‌نوازی از آثار سفالی هنرمندان به‌نام مانند عباس قابچی، احمد قابچی و فریده تطهیری مقدم و همچنین مراحل ساخت یک شی سفالی هنرمندانه را، از ابتدا، مشاهده می‌کنید.

خانه موزه سفال تبریز کاماپرس

انتهای پیام

نهال گشت
تهران آهن
روکش مارال
آژانس هرمس 724
سبیت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز