تحمل بار سپری آهنی چقدر است؟

ژیوار

سپری آهنی یکی از مقاطع فولادی است که از یک سطح مقطع به شکل حرف T برخوردار بوده و در بین مهندسان به مقطع تی شکل نیز شهرت دارد. این مقطع کاربردهای فراوانی در صنعت و به‌ویژه در ساخت سازه‌های مهندسی و ساختمانی دارد. میزان تحمل بار سپری آهنی یکی از فاکتورهای مهم در هنگام استفاده از این پروفیل یا مقطع مهم است.

به گزارش کاماپرس، در واقع مهندسین و متخصصان در هنگام استفاده از سپری در پروژه‌های خود به جدول تحمل بار سپری مراجعه کرده و میزان تحمل بار نبشی، ناودان و غیره را براساس استاندارهای دقیق طراحی، محاسبه می‌کنند. سپری در صنعت کاربردهای فراوانی دارد. کاماپرس در ادامه به بررسی کاربردها و میزان تحمل بار سپری آهنی می‌پردازد.

سپری آهنی چیست؟

سپری آهنی که در زبان انگلیسی به آن Steel T profile گفته می‌شود، یکی از مقاطع فولادی کاربردی و محبوب در میان طراحان سازه‌های ساختمانی و صنعتی است. از این پروفیل فولادی، به‌دلیل برخورداری از مشخصات و ویژگی‌های مکانیکی مخصوص به خود، در تولید درب و پنجره، اتصال پل به ستون، ساخت سازه‌های خرپا، ستون، تقویت بتن و مانند آن استفاده می‌شود.

سپری آهنی استاندارد از دو ورق کم عرض و عمود برهم تشکیل شده که ورق عمودی جان سپری یا Web و ورق افقی بال یا Flanges نام دارد. درحال حاضر انواع سپری آهنی در ضخامت‌های متفاوت از 0.9 تا 2.5 میلیمتر و همچنین در سایزهای مختلف 2 تا 10 تولید می‌شوند.

دریان سفر امید

سپری آهنی چطور تولید می‌شود؟

تولید سپری آهنی، همچون نبشی و ناودانی به دو روش نورد سرد و نورد گرم صورت می‌گیرد. سپری‌های آهنی معمولا در اندازه و ابعاد استاندارد تولید می‌شوند، با وجود این، سپری آهنی را می‌توان براساس نیاز یا درخواست مشتری، در ابعاد متفاوتی تولید کرد. در این حالت، غالبا جان سپری با ابعاد متفاوتی طراحی شده و برشکاری بر روی تیرآهن‌ها صورت می‌گیرد. روش‌های متداول برشکاری بر روی تیرآهن برای ساخت سپری، شامل برش با هوا یا برش استیلن و همچنین برشکاری با استفاده از دستگاه برش پلاسما است که دقت بالاتری نیز دارد.

انواع سپری آهنی کدام است؟

درحال حاضر دو نوع سپری آهنی شامل پروفیل سپری آهن فابریک و سپری آهنی نوردی تولید و در بازار عرضه می‌شود. این دو نوع سپری آهنی در ادامه معرفی شده است.

سپری آهنی فابریک

پروفیل سپری آهنی فابریک شامل یک مقطع فولادی تی شکل است که در کارخانه فولاد و با بهره‌گیری از خطوط پیشرفته نورد و با استفاده از شمش یا بیلتهای فولادی، در جریان نورد گرم یا سرد تولید می‌شود. ابعاد و اندازه این سپری کاملا استاندارد بوده و ابعاد عرض بال و جان و همچنین ضخامت آن با جدول اشتال یا جدول استاندارد مقاطع آلمانی که شامل جدول اشتال سپری، جدول اشتال ناودانی و … است، مطابقت دارد. در واقع وزن سپری آهنی فابریک مطابق با جدول اشتال بوده و با استناد به آن، به راحتی می‌توان میزان تحمل بار سپری آهنی را محاسبه کرد.

سپری آهنی نوردی

سپری آهنی نوردی باتوجه به نیاز ویژه بازار و صنعت ساخت و ساز تولید شده است. درواقع این نوع سپری آهنی، با استفاده از صنایع نورد کوچک و با کاهش میزان ضخامت بال و جان سپری تولید می‌شود. سپری آهنی نوردی، مقطع فولادی سبکی بوده و غالبا در مواردی استفاده می‌شود که از سپری برای باربری خاصی استفاده نشده و میزان تحمل بار سپری اهمیت چندانی ندارد. در موارد کاربرد سپری آهنی نوردی معمولا ابعاد و اندازه سپری مورد توجه است و از جمله کاربردهای آن می‌توان به ساخت شاسی‌های آهنی، ساپورت‌های نگه دارنده و غیره اشاره کرد.

میزان تحمل بار سپری آهنی چگونه محاسبه می‌شود؟

یکی از فاکتورهای کلیدی در طراحی یک سازه، میزان باری است قرار است بر آن وارد شود. سپری آهنی به‌عنوان مقطعی مهم و کاربردی در سازه‌های مهندسی و ساختمانی، باید توانایی تحمل بارهای وارده بر آن را داشته باشد. محاسبه میزان تحمل بار سپری آهنی براساس فاکتورهایی چون جنس سپری، ضخامت آن، سایز، استاندارد طراحی، طول سپری و موقعیت آن در سازه صورت می‌گیرد. درواقع مهندس طراح باید براساس جدول تحمل بار سپری و درنظر گرفتن این شرایط، میزان تحمل بار سپری را محاسبه کند.

کاربردهای سپری آهنی

برخی از مهم‌ترین کاربردهای سپری آهنی شامل تولید اتاق ماشین‌آلات سنگین مانند تریلی، اتصالات تیرآهن و سازه‌های عظیم، ساخت کف ساختمان، تقویت بتن برای فونداسیون، ساخت قالب‌های ساده فلزی و ساخت چهارچوب در و پنجره است.

خرید سپری از آیرومارت

آیرومارت به‌عنوان یک کنسرسیوم تخصصی و متشکل از سه شرکت معتبر از جمله شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا، به‌صورت کاملا تخصصی و با برخورداری از نیروهای پیشکسوت، به تامین نیازهای مشتریان در بازار فولاد می‌پردازد. این مجموعه با برخورداری از تجربه‌های پیمانکاری و اجرایی متعدد، انواع مقاطع فولادی باکیفیت و مرغوب از جمله سپری آهنی، نبشی، ناودانی، محصولات فلزی و غیره را تولید و عرضه می‌کند.

برای خرید انواع سپری آهنی، نبشی، ناودانی و سایر محصولات فلزی و همچنین اطلاع از قیمت ناودانی 10، جدول اشتال ناودانی و جدول تحمل بار سپری آهنی، تنها کافی است به وبسایت آیرومارت مراجعه کنید.

شما می‌توانید باکیفیت‌ترین برندهای سپری را با قیمت مناسب از وبسایت آیرومارت و یا تماس با کارشناسان این مجموعه به شماره 02145306 خریداری نمایید.

انتهای پیام

مرتبط با : آیرومارت
نهال گشت
تهران آهن
روکش مارال
سبیت
آژانس هرمس 724
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز