علاج صنعت بیمه چیست؟

بیمه درمان
تورهای مسافرتی لحظه آخر

یکی از ارزشمندترین دستاوردهای بشر برای رویارویی با حوادث و تأمین .. نیازهای اقتصادی، اجتماعی و روانی، بیمه است. بیمه، سازو کاری است که علاومبری خسارات اقتصادی ناشی از حوادث، تأمین آینده و ارتقای سطح زندگی افراد و همین ایجاد بستری مناسب و مطمئن برای رشد و توسعه اقتصادی، موجب آرامش خاطر اعضای جامعه شده و این آرامش نیز به نوبه خود موجب پویایی حیات اجتماعی، رشد و شکوفایی استعدادها و افزایش کارایی و بهره وری می شود.

به گزارش کاماپرس، درحالی‌که زیان‌ بیمه‌ها از عملیات بیمه‌گری در رشته‌هایی همچون درمان باعث تضعیف توانگری آنها می‌شود، اما به‌دلیل تاثیرنسبی نقدینگی ناشی از این رشته در گردش مالی بیمه‌گری و همچنین اقبال بالای جامعه برای خرید این بیمه‌نامه، میل به صدور آن در شرکت‌ها همچنان بالاست. سهم بیمه درمان در پرتفوی صنعت بیمه درحالی حدود ۲۳ درصد است که این رشته در سال‌های گذشته همواره برای کل صنعت بیمه زیان‌ده بوده است.

برای حل معضل بیمه درمان و کاهش ضریب خسارت این رشته بیمه‌ای، بهنام ایثاری مدیرعامل «کمک‌رسان ایران» و مشاور هیات‌مدیره بیمه آسماری، به ارائه راهکارهایی در این خصوص پرداخت و گفت: برای اصلاح وضعیت موجود و کنترل زیان‌دهی بیمه‌نامه درمان یا باید هزینه درمان کاهش و نظام عرضه را ارزان‌تر کرد یا حق بیمه افزایش پیدا کند و از آنجا که این دو گزینه با توجه به کل شرایط اقتصادی موجود فعلا ممکن نیست می‌توان از سایر روش‌ها برای کاهش و کنترل خسارت استفاده کرد.

وی دراین باره تصریح کرد: با سیاست‌های فعلی دولت امکان ارزان‌ کردن عرضه درمان وجود ندارد، ضمن آنکه نرخ‌گذاری‌ها به سازمان نظام پزشکی واگذار شده است؛ برای اینکه در حوزه بیمه درمان در کشور تحول ایجاد شود باید کیفیت درمان پایه افزایش یابد، ضمن اینکه بیمه‌های پایه باید پوشش‌های بیشتری را به بیمه‌گذاران ارائه دهند.

ایثاری با تاکید بر اینکه ایران از جمله کشورهایی است که درصد بالای پوشش بیمه تکمیلی درمان را دارد، افزود: رشد تقاضا برای بیمه مکمل درمان نه ناشی از رشد درآمد سرانه فردی یا خانوارهای ایرانی یا بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی بلکه ناشی از رکود تورمی و افزایش هزینه‌های درمان از یکسو و افزایش سهم بخش‌خصوصی در تامین خدمات درمان است.

راز آسمان پایتخت

به گزارش دنیای اقتصاد، وی با بیان اینکه افزایش قابل توجه بیمه‌شدگان مکمل درمان، نشان می‌دهد که ضریب نفوذ بیمه مکمل درمان در سطح کشور بالاست، تاکید کرد: افزایش ضریب نفوذ بیمه مکمل درمان اگرچه در نگاه اول امری مثبت تلقی می‌شود، اما سوال اینجاست که این افزایش به سود چه بخش از جامعه صورت گرفته و چنین افزایشی در نگاه کلان، به اقتصاد سلامت چه پیامی می‌دهد.

ایثاری معتقد است: بالا بودن هزینه درمان و ناتوانی فزاینده در تامین آن با «پول از جیب»، رشد بخش‌خصوصی درمان و نارسایی بیمه‌های پایه در تامین نیاز افراد از عواملی هستند که سبب شده تا تقاضا برای بیمه درمان تکمیلی درکشور ما افزایش یابد. وی با بیان اینکه دارندگان بیمه‌های مکمل درمان در بیمه‌های بازرگانی درحال‌حاضر به حدود ۱۴ میلیون نفر می‌رسد، یادآور شد: علاوه براین حدود ۶ میلیون نفر هم دارای بیمه‌های مکمل درغیر شرکت‌های بیمه بازرگانی همچون صندوق‌های بیمه هستند که مجموع آن حدود ۲۰ میلیون نفر بیمه شده درمان تکمیلی در کشور است.

به گفته مشاور هیات‌مدیره بیمه آسماری، این شرایط درحالی است که ۴۳ میلیون نفر تحت پوشش بیمه تامین‌اجتماعی هستند که فقط با در نظرگرفتن ۱۴ میلیون مشمول بیمه‌های مکمل درمان‌، می‌توان گفت که از هر ۳ نفر مشمول بیمه تامین‌اجتماعی، یک نفر دارای بیمه مکمل درمان است. ضمن اینکه اگر بخواهیم مجموع ۲۰ میلیون نفر بیمه شده مکمل درمان را با ۸۰ میلیون جمعیت کشور در نظر بگیریم می‌توان گفت حدود ۲۴ درصد جامعه ایرانی دارای بیمه مکمل درمان است.

ایثاری با تاکید براین موضوع که سوال مهم اینجاست که آیا این رشد تقاضا در بیمه‌های مکمل درمان و افزایش ضریب نفوذ آن اتفاق خوبی است یا خیر، خاطرنشان کرد: بیمه مکمل در آغاز به‌عنوان «مازاد» یا «مکمل» بیمه‌های پایه ظاهر شد و قراربود که آن نوع خدمات محدودی که تحت پوشش بیمه پایه نیست را پوشش بدهد، همچون جراحی‌های خاص، داروهای خاص و غیره. اما به تدریج این نقش آن‌قدر تغییر کرد که عملا تنها تفاوت بیمه مکمل و پایه نه در پوشش نوع خدمت و مزایا بلکه در تعرفه پرداختی برای خدمت واحد و مشابه است. آن هم در شرایطی که ضریب خسارت درمان در بیمه مکمل به مراتب بالاتر از همین ضریب خسارت در بیمه پایه است. از این‌رو یکی از مشکلات اصلی بیمه‌های مکمل درمان را باید از جمله در همین همپوشانی و جابه‌جایی جست‌وجو کرد.

به گفته ایثاری، در اکثر کشورها ضریب نفوذ بیمه مکمل به مراتب بیش از ایران است اما همپوشانی مزایای آن با بیمه پایه بسیار کمتر از کشور ما است و تنها در چند کشور از جمله آمریکا و استرالیا است که همپوشانی بالاست و بیمه مکمل در جایگاه بیمه پایه قرارگرفته و بار آن را بر دوش می‌کشد. این وضع با اشاره به این واقعیت که تقریبا تمام هزینه بیمه مکمل توسط مردم و به‌صورت حق بیمه پرداخت می‌شود، نابسامانی موجود و بار بر دوش مردم را عیان‌تر می‌کند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : بیمه آسماری
لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز