۱۰ فرودگاه قدیمی دنیا کدام‌ها هستند؟

تورهای مسافرتی لحظه آخر

کمتر از ۱۲۰ سال از اولین پرواز برادران رایت می‌گذره و صنعت هواپیمایی با همه پیشرفت‌های خارق‌العاده‌ای که داشته، هنوز هم صنعت جوانی به حساب میاد. شاید هم این صنعت جوان، با اومدن فناوری‌های جدیدتر، که در رأسش اون‌ها می‌شه از اینترنت و حوزه‌های جذابش، مثل فناوری‌های مالی و … نام برد، در طول قرن اخیر، چندان فرصت جوانی پیدا نکرد!

در طول این ۱۲۰ سال، فرودگاه‌های زیادی هم ساخته شدن که حالا بعضی‌هاشون جزو آثار تاریخی محسوب می‌شن و بیشترشون هم در ایالات متحده و کشورهای اروپایی هستن. در این نوشته، به ده مورد از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های دنیا سری می‌زنیم و داستان تولدشون رو مرور می‌کنیم.

 

۱.فرودگاه کالج پارک، ایالات متحده

فرودگاه بین‌المللی کالج پارک (College Park Airport) در صدر فهرست قدیمی‌ترین فرودگاه‌های جهان قرار داره که همچنان فعال هستن. نکته جالب اینکه برادران رایت (Wright Brothers) این فرودگاه رو برای آموزش خلبانی ساختند.

آموزش خلبانی برای اولین هواپیماهای دولت فدرال ایالات متحده هم در همین فرودگاه انجام شد. کالج پارک از سال ۱۹۰۸ که ساخته شد، تا همین امروز، یعنی حدود ۱۱۳ سال، برای میلیون‌ها مسافر از سرتاسر جهان خاطره‌سازی کرده و می‌کنه.

راز آسمان پایتخت

 

۲. فرودگاه هامبورگ، آلمان

فرودگاه بین‌المللی هامبورگ (Hamburg Airport) یکی از معروف‌ترین فرودگاه‌های دنیا و قدیمی‌ترین فرودگاه اروپاست که در سال ۱۹۱۱ افتتاح شد. این فرودگاه در طول جنگ جهانی اول، آشیانه هواپیماهای نظامی آلمان بود تا اینکه در سال ۱۹۱۶ دچار آتش‌سوزی شد و ساختمان اولیه اون از بین رفت.

این فرودگاه قدیمی، با گذشت این همه سال، همچنان سرپا و فعال مونده و یکی از پررفت‌وآمدترین فرودگاه‌های اروپا به شمار می‌ره. طبق آمارهای موجود، این فرودگاه در سال ۲۰۱۵ بیشتر از ۱۵میلیون نفر مسافر رو با ۱۵۸هزار پرواز مختلف جابه‌جا کرد.

 

۳. فرودگاه اورل ولایکو، رومانی

فرودگاه بین‌المللی اورل ولایکو (Bucharest Baneasa Aurel Vlaicu International Airport) که به‌نام بانیسا هم معروف شده، قدیمی‌ترین فرودگاه در اروپای شرقی به حساب میاد. اولین پرواز در اورل ولایکو، در سال ۱۹۰۹ انجام شد.

ساختمان ترمینال اصلی این فرودگاه هم سال ۱۹۵۲ افتتاح شد که همچنان استفاده می‌شه. این ساختمان زیبا نمونه‌ای از معماری مدرن رومانی به شمار میاد. البته این فرودگاه در سال ۲۰۱۲ بازسازی شده و به فرودگاه مسافربری تجاری تبدیل شد.

 

۴. فرودگاه برمن، آلمان

فرودگاه بین‌المللی برمن (Bremen Airport) در سال ۱۹۱۳ ساخته شد و دو جنگ جهانی رو تجربه کرد. برمن در اون سال‌ها آشیانه صدها هواپیمای نظامی آلمانی بود و جزو مهم‌ترین نقاط استراتژیک این کشور به حساب می‌اومد.

فرودگاه برمن از نظر اندازه، جزو فرودگاه‌های متوسط دنیاست. یک ترمینال اصلی هم داره که به سه ترمینال یک، دو و سه تقسیم شده تا جوابگوی نیاز مسافران فراوانی باشه که از این فرودگاه رفت‌وآمد می‌کنن. این فرودگاه یک باند فرود آسفالت داره.

 

۵. فرودگاه چمپینو، ایتالیا

فرودگاه بین‌المللی چمپینو (Rome Ciampino Giovan Battista Pastine Airport)، در سال ۱۹۱۶ افتتاح شد و یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های اروپاست. چمپینو تا سال ۱۹۶۰ و قبل از ساخت فرودگاه لئورناردو داوینچی، فرودگاه اصلی شهر رم بود.

تا چند دهه پیش، چمپینو بیشتر از ۲میلیون نفر مسافر رو در سال جابه‌جا می‌کرد؛ اما از زمان افتتاح فرودگاه بین‌المللی لئوناردو داوینچی، این فرودگاه در رتبه دوم اهمیت قرار گرفته و این روزها بیشتر به پروازهای چارتر و خصوصی اختصاص داره.

 

۶. فرودگاه اسخیپول، هلند

فرودگاه بین‌المللی اسخیپول (Amsterdam Airport Schiphol) در سال ۱۹۱۶ ساخته شد. این فرودگاه قدیمی با ساختمون تماشایی‌اش، در سال‌های اخیر جزو ۳ فرودگاه برتر جهان و اروپا معرفی شده و همچنان یکی از پررفت‌وآمدترین فرودگاه‌های دنیاست.

خیلی از پروازهای آمریکای شمالی به قاره آسیا از فرودگاه اسخیپول انجام می‌شه. این فرودگاه هم مثل فرودگاه‌های آلمانی، اصلا به‌عنوان مقر هوایی و نظامی افتتاح شد، اما خیلی زود هواپیماهای مسافربری هم راهشون رو به اسخیپول باز کردن.

 

۷. فرودگاه پاری لو بورژه، فرانسه

فرودگاه بین‌المللی پاری لو بورژه (Aéroport de Paris-Le Bourget)، در سال ۱۹۱۹ افتتاح شد. پاری لو بورژه، قدیمی‌ترین فرودگاه فرانسه به حساب میاد.

در این فرودگاه مجسمه ریموند دی لاروخ (Raymonde de Laroche) رو هم می‌تونید ببینید؛ اولین زنی که موفق شد گواهینامه پرواز با هواپیما بگیره.

 

۸. فرودگاه کینگزفورد اسمیت سیدنی، استرالیا

فرودگاه بین‌المللی کینگزفورد اسمیت سیدنی (Sydney Kingsford Smith Airport) هم در سال ۱۹۲۰ در اختیار عموم قرار گرفت.

جالب بدونید در مراسم بین‌المللی انتخاب بهترین فرودگاه جهان، این فرودگاه با داشتن بیشتر از ۲۳میلیون مسافر در سال، موفق شد عنوان بهترین فرودگاه جهان رو کسب کنه.

۹. فرودگاه مینیاپولیس سنت پل، ایالات متحده

فرودگاه بین‌المللی مینیاپولیس سنت پل (Minneapolis−Saint Paul International Airport) هم مثل خیلی از فرودگاه‌های قدیمی ای نفهرست، کار خودش رو از سال ۱۹۱۹ آغاز کرد.

این فرودگاه دو ترمینال داره که ترمینال اول ۱۱۷ گیت رو در خودش جا داده و ترمینال دوم ۱۴ گیت داره. در این فرودگاه پروازهای داخلی و بین‌المللی انجام می‌شن.

 

۱۰. فرودگاه آلبانی، ایالات متحده

فرودگاه بین‌المللی آلبانی (Albany International Airport) رو قدیمی‌ترین فرودگاه شهری آمریکا می‌دونن که ریشه‌های اون به سال ۱۹۰۸ برمی‌گرده.

سال ۲۰۱۹ هم بازسازی‌های گسترده‌ای در این فرودگاه انجام شد، از جمله اضافه‌کردن ظرفیت پارکینگ به اندازه ۱۰۰۰ خودرو، به‌کارگیری پلن‌های خورشیدی جدید و امکانات بیشتری، از قبیل پله‌برقی.

اگه به مطالعه درباره تاریخچه یا امکانات امروزی این فرودگاه‌های قدیمی علاقه‌مند شدید، می‌تونید به وب‌سایت‌های رسمی اون‌ها مراجعه کنید که همگی به‌روز هستن و کلی اطلاعات جذاب بهتون می‌دن. همه اون‌ها با استفاده از درگاه پرداخت امکان خرید بلیط رو هم فراهم کردن.

مرتبط با : دیجی پی
لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز