گروه سرمایه گذاری سایپا؛ بخش سرمایه‌ای فعال صنعت خودروسازی

تورهای مسافرتی لحظه آخر

شرایط کنونی اقتصادی کشور ممکن است هر فردی را به فکر سرمایه گذاری در بازارهای مختلف بیندازد. با توجه به رشد چشمگیر شاخص‌های بازار سهام طی چند هفته اخیر، صاحبان سرمایه‌های خرد و کلان از اقشار مختلف با هر میزان تخصص مالی، وارد بازار بورس شده‌اند. برخی شرکت‌ها در این خصوص به افراد تازه وارد بازار سرمایه، خدمات مورد تقاضایشان را ارائه می‌دهند. به عبارتی برای یک سرمایه گذاری آگاهانه، برخی نهادهای واسط که مستقیما به امر سرمایه گذاری می‌پردازند به سرمایه‌داران خرد و کلان خدمات مختلفی ارائه می‌دهند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بورسی اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، حوزه خودروسازی اخیرا از اقبال خوبی بین سرمایه گذاران برخوردار شده و بیشتر توجه‌ها را به خود جلب کرده است. این بخش‌ها به منظور مدیریت بازار سرمایه و ارائه خدمات مناسب به متقاضیان، شرکت‌های تخصصی سرمایه‌ای مخصوص خود را به وجود آورده‌اند.

از دیروپ ایران تا گروه سرمایه گذاری سایپا

گروه سرمایه گذاری سایپا در آغاز کار، سال 1344، به منظور تولید انواع رنگ و رزین‌ها بهره برداری شد و شرکت سهامی دیروپ ایران نام گرفت. این مجموعه از سال 1347، با ظرفیت اسمی سالیانه یک میلیون و 500 هزار تن انواع رنگ‌ها و  500 تن رزین مشغول به فعالیت شد. تقریبا در اواسط سال 1361 عنوان این شرکت به صنایع رنگ و رزین طیف سایپا تغییر کرد.

در دهه 1380، با گسترش همه جانبه بازار سرمایه و توجه بیشتر سهامداران به قطب‌های خودروسازی کشور، واحد اصلی تجاری گروه سایپا نیاز به حضور مجموعه‌ای برای مدیریت بازار سرمایه را بیش از پیش لازم دانست. به همین منظور شرکت صنایع رنگ و رزین طیف سایپا به بخش بازار سرمایه اختصاص پیدا کرد و از سال 1390 به نام گروه سرمایه گذاری سایپا شناخته شد.

راز آسمان پایتخت

این مجموعه علاوه بر بازارهای سرمایه داخلی، قصد نفوذ به بازارهای سرمایه بین المللی را هم دارد. این شرکت با سرپرستی سیدعلی فتاحی، برای قرار گرفتن در بین سه شرکت برتر هلدینگ چندرشته‌ای و جلب اعتماد بیشتر سرمایه گذاران داخلی برنامه‌های زیادی دارد. ایجاد بستر مناسب برای دستیابی به اهداف برنامه‌های گروه مرکزی سایپا، استفاده از روش‌های نوین تامین منابع مالی و … از جمله این برنامه‌ها هستند.

تنوع پرتفوی این شرکت بخش‌های مختلفی از داروسازی تا توسعه و عمران را در برمی‌گیرد. این مجتمع پنج شرکت کارگزاری سپهر باستان، سرمایه گذاری گروه صنعتی رنا، رویال صدف کیش، سرمایه گذاری کارکنان سایپا و انرژی گستر ساینا اروند را در زیرمجموعه‌ خود دارد.

رشد 10 برابری قیمت وساپا در یکسال!

نماد «وساپا» در بازار اول، تابلوی فرعی، بورس متعلق به شرکت گروه سرمایه گذاری سایپا است که از سال 1385 عرضه عمومی شد. ارزش بازاری کنونی این سهام حدود 59 هزار و 780 میلیارد ریال است. شرکت سایپا سهامدار عمده وساپا شناخته شده و در رده اول جدول سهامداران آن قرار دارد. سپس شرکت‌های ایرانی تولید اتومبیل، سایپا، و رویال صدف کیش در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

قیمت این سهام در اواخر سال 1398 حدود 2 هزار و 500 ریال بود. اما سال 1399 رکوردشکنی‌های عجیبی برای این سهام ثبت شده، طوری که در مردادماه سال گذشته قیمت هر واحد سهام وساپا در پله 25 هزار ریالی قرار گرفت! درآمد سود سهام این شرکت در سه ماهه نخست امسال 53 هزار و 132 میلیون ریال اعلام شد که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته 280 میلیون ریال افزایش پیدا کرد. سود هر سهم نیز در همین مدت 502 ریال بود.

گام‌های محکم برای رتبه اولی در گروه سرمایه

این مجموعه همواره اقداماتی را برای پیشبرد اهداف و دسترسی سریع‌تر به چشم اندازهای تعریف شده خود انجام می‌دهد. سال 1398 گروه سرمایه گذاری سایپا برای تقویت واحدهای سرمایه گذاری، تبدیل دارایی‌های راکد به منابع قابل استفاده و … اقداماتی صورت داد. از جمله این اقدامات اجرای نظام پیشنهادات و افزایش مشارکت کارکنان در بهبود امور اجرایی شرکت، پیگیری آماده سازی اسناد و برگزاری مزایده املاک مازاد و مواردی از این قبیل بود.

این شرکت قصد دارد در سال جاری و سال‌های آینده برای ارتقا سطح فعالیت‌های شرکت به اجرا و پیاده سازی نظام ارزیابی عملکرد، بازارگردانی و حمایت از سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی گروه و … بپردازد.

مرتبط با : سایپا
لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز