کاربرد و قیمت پروفیل زد

تورهای مسافرتی لحظه آخر

پروفیل زد (Z) یک پروفیل افقی است که برای پشتیبانی سازه در معماری، مهندسی سازه یا ساختمان‌ سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و توسط تیرچه‌ها یا دیوارهای سازه پشتیبانی می‌شود. کاربرد پروفیل‌ زد بیشتر در ساختمان‌های اسکلت فلزی است، اما در بعضی مواقع در سازه‌های چوبی نیز می‌تواند جایگزین تیرهایی باشد که فاصله نزدیکی با یکدیگر دارند. قیمت پروفیل زد به عواملی همچون قیمت جهانی شمش فولادی و میزان عرضه و تقاضا در داخل بستگی دارد.

کاماپرس در این گزارش، کاربرد پروفیل زد، نکات مهم هنگام خرید و عوامل موثر بر قیمت آن را بررسی کرده است.

معرفی پروفیل زد

ظاهر پروفیل‌‌ زد شبیه حرف انگلیسی Z است و به همین دلیل با نام پروفیل زد یا زی شناخته می‌شود. پروفیل‌‌های زد در قاب سقف نصب می‌شوند و به موازات بام ساختمان قرار می‌گیرند. کار پروفیل‌های زد پشتیبانی از عرشه یا ورق سقف است. این پروفیل‌ها به نوبه خود به وسیله تیرها یا دیوارها پشتیبانی می‌شوند. پروفیل فلزی زد برای کاهش فواصل عبور تیرها طراحی شده است تا بتواند بارهای اضافی عرشه سقف را تحمل کند و مانع افتادگی سقف شود. این پروفیل به طور کلی وزن کمی دارد، اما استحکام و مقاومت سازه‌ها را بسیار بالا می‌برد.

کاربردهای پروفیل زد

پروفیل زد به تقویت و حمایت از روکش دیوار کمک می‌کند و ایجاد پشتیبانی اضافی برای سقف نیز با استفاده از آن‌ ممکن می‌شود. این پروفیل‌ها با ایجاد یک دیافراگم افقی، قادرند وزن عرشه سقف ساختمان را بدون توجه به مصالح و مواد به کار رفته در آن، تحمل ‌و به سفت و محکم‌تر شدن کل ساختار سقف کمک ‌کنند. با استفاده از پروفیل‌های زد می‌توان پایه وسطی و اصلی دهانه سقف را افزایش داد و با این کار، ساخت سازه‌های وسیع­‌تر بدون نیاز به نصب ستون‌های متعدد، امکان­‌پذیر می­‌شود.

پروفیل زد در صنایع خودروسازی و تولید وسایل نقلیه، ریل و سازه‌­های ایستگاه راه‌ آهن، در و پنجره، قفسه، کابینت و فریم فلزی، نرده‌­های محافظ در بزرگراه‌­ها، پل‌­ها و ریل­‌های راهنمای مسیر، ساخت ‌و ساز شهری و سازه­‌های فولادی عظیم، داربست و قالب‌های فولادی، سازه‌های پشتیبانی از نیروگاه‌های انرژی خورشیدی، کشتی‌سازی و سازه‌‌های فراساحلی، برج و باروهای انتقال نیرو و سازه‌های پشتیبانی از خط لوله‌‌ها و همچنین در مبلمان، انبار و قاب گلخانه نیز کاربرد دارد.

راز آسمان پایتخت

روش تولید و مشخصات پروفیل زد

پروفیل زد از ورق سرد و گرم فولاد کربنی ساخته می‌شود و فرایند تولید آن بر مبنای خم­کاری است. در این فرایند، ابتدا کویل فولادی وارد کارگاه ساخت و سپس در ابعاد مورد نظر برش داده می‌شود. نوارهای برش خورده در داخل دستگاه خم کاری قرار داده شده و در ادامه تحت فشار معینی، عملیات شکل دهی و پرس در قسمت‌های مشخص ورق انجام می‌شود. با این کار، خم‌های معین با طرح Z در ورق فولادی ایجاد می‌شود. پروفیل زد در ابعاد و اندازه‌های مختلف تولید و اغلب از طریق شکل‌دهی انواع ورق فولادی ساخته می‌شود.

پروفیل زد در طول‌های 6، 12، 14 و 16 متری ساخته می‌شود. در ساخت پروفیل زد از ورق فولاد کربنی با ضخامت‌های 2، 2.5 و 3 میلی­متر استفاده می­شود. برای ساخت پروفیل زد از دو استاندارد ایران 3694 و ایران 5722 استفاده می‌شود. برای ساخت پروفیل زد با استاندارد ملی ایران 3694 از ورق فولادی گرم نوردشده استفاده می‌شود، در حالی که در تولید پروفیل زد با استاندارد 5722، ورق فولادی روغنی نوردیده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 پروفیل زد-کاماپرس

عوامل موثر بر قیمت پروفیل زد

شاخص‌های اقتصادی، میزان عرضه و تقاضا، مشخصات فنی، برند و روش تولید پروفیل زد، همگی از عواملی هستند که بر قیمت این محصول تأثیرگذارند. نوسانات شاخص‌های اقتصادی مانند نرخ ارز، نرخ نفت، نرخ تورم و نرخ شمش فولادی، قیمت پروفیل زد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. همچنین میزان عرضه و تقاضا نیز در فصل‌های مختلف و به ویژه در فصل‌های گرم سال، قیمت پروفیل زد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مشخصات فنی پروفیل زد از جمله ارتفاع جان، ضخامت و طول ضلع‌های بال، وزن کلی و دو لبه کوچک در این پروفیل‌ها نیز بر قیمت آن تأثیرگذار است. همچنین برند و روش تولید پروفیل زد نیز به شدت روی قیمت آن تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، پروفیل‌های تولید شده به روش نورد گرم، قیمت بالاتری نسبت به پروفیل‌های تولید شده به روش نورد سرد دارند. با توجه به این عوامل، خرید پروفیل زد نیازمند دقت و آگاهی از شرایط بازار و قیمت پروفیل زد است.

نکات مهم در خرید پروفیل زد

در هنگام خرید پروفیل زد باید به چند عامل توجه داشت. اول از همه، کیفیت محصول بسیار مهم است. محصولات با کیفیت بالا معمولا قیمت بالاتری دارند، اما ارزش بیشتری داشته و برای طولانی مدت مناسب‌تر است. همچنین باید از استانداردها و معیارهای مورد نیاز اطمینان حاصل کرد و خرید از مراکز معتبر انجام شود. خدمات پس از فروش نیز بسیار مهم است و مراکز معتبر معمولا خدمات پس از فروش خوبی ارائه می‌دهند. همچنین با مقایسه قیمت‌ها و استفاده از تخفیف‌ها و پیشنهادات ویژه می‌توان قیمت منصفانه‌ای را برای خرید پروفیل زد در نظر گرفت. در نهایت، خرید از مراکز معتبر، تضمین کننده کیفیت محصول است و در صورت هر گونه مشکل یا نارضایتی می‌توان به آن‌ها مراجعه کرد.

 پروفیل زد-کاماپرس

اطلاع از قیمت پروفیل زد و خرید آن با “آراد آهن”

قبل از خرید پروفیل زد، ابتدا باید مشخصات فنی و وزن پروفیل را تعیین کنید و سپس آخرین قیمت آن را در بازار استعلام بگیرید. بازرگانی آرادآهن با کمک کارشناسان مجرب، قیمت پروفیل زد و سایر مقاطع فولادی را به صورت لحظه‌ای در سایت خود به نشانی www.aradahan.com به‌روزرسانی می‌کند. همچنین برای استعلام قیمت یا دریافت مشاوره رایگان می‌توان با کارشناسان آراد اهن به شماره تلفن 34055-031 تماس گرفت.

انتهای پیام

مرتبط با : آراد آهن
لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز