کاربرد انواع نبشی های فولادی در ساختمان

تورهای مسافرتی لحظه آخر

یکی از مصالح ساختمانی پرکاربرد که در سازه های مختلف مورد استفاه قرار می گیرد، نبشی ها می باشند. این مقطع یک نوع پروفیل با سطح مقطعی به شکل دو ضلع عمود بر هم است که امکان استفاده از آن به صورت منفرد و مرکب وجود دارد.

به گزارش کاماپرس به نقل از آرادآهن، در ادامه با ما همراه باشید، چراکه قرار است به صورت مفصل درباره نبشی ها صحبت کنیم و آنها را در مواردی چون مشخصات فنی، انواع، کاربرد، نحوه تولید و غیره مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

نبشی چیست؟

به مقاطع فولادی که شکلی شبیه به L انگلیسی دارند، نبشی گفته می شود. این مقاطع دارای استحکام بالایی هستند که از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر کیفیت تولید، کارخانه سازنده، مواد اولیه و درصد عناصر استفاده شده، می باشد. استانداردهای تولید نبشی متفاوت هستند که هرکدام از آنها میتواند تفاوت در کاربرد و جنس را به وجود آورد. از مهم ترین استانداردهای تولید این مقطع میتوان به مواردی نظیر DIN EN 10056، ASME S1-36، ASTM A 36، Gost 8240 و Gost 8510 اشاره کرد.

در همینجا می خواهیم شما را با یک اصطلاح رایج به نام نبشی لقمه نیز آشنا کنیم. در برخی مواقع لازم است تا نبشی ها را به قطعات کوچک تر برش دهند تا مورد استفاد قرار بگیرند؛ به این مقاطع برش خورده، لقمه گویند.

بررسی انواع نبشی

نبشی ها را از 4 نظر به دسته بندی های مختلفی تقسیم می کنند که در ادامه توضیح خواهیم داد.

راز آسمان پایتخت
  • نحوه تولید

از لحاظ نحوه تولید، انواع نبشی به دو دسته فابریک و پرسی تقسیم می شوند.

1. پرسی

برای ساخت نبشی های پرسی از ورق های فولادی استفاده می شود به این صورت که با ورود ورق فولادی به خط تولید در ابتدا ورق ها برش داده می شوند و سپس با استفاده از رول فرمینگ، فرآیند رول ورق صورت می گیرد. در ادامه با عبور ورق ها از چند غلتک و طی چند مرحله، لبه های ورق به سمت بالا خم شده تا درنهایت نبشی و همان دوضلع عمود برهم ایجاد می شود. در انتها نیز دستگاهی به نام گیوتین آنها را به طول 6 یا 12 متر برش می زند. این هم لازم است بدانید که تمامی این فرآیندها در دمای اتاق صورت
می گیرد و از استاندارد DIN 1022  برای تولید نبشی های پرسی استفاده می شود.

2. فابریک

این نبشی ها را با استفاده از شمش فولادی طی نوردگرم تولید می کنند. در این روش بیلت فولادی را با حرارت دادن به روش نورد گرم طی عبور از غلتک های عمود برهم، به شکل نبشی در می آورند.

نبشی-کاماپرس

  • شکل ظاهری

در این بخش نیز نبشی ها به دو دسته عمودی و Vشکل تقسیم می شوند.

1.عمودی

این نوع نبشی همانطور که گفتیم شکلی شبیه به L انگلیسی دارند و زاویه بین بال ها یا سطح مقطع آنها 90 درجه است.

2.Vشکل

نبشی هایی که در این دسته قرار می گیرند، سطح مقطع یا زاویه بین بال ها، کمتر از 90 درجه است. استفاده از این مقطع در موارد خاص می باشد که برای تهیه آن، نیاز به سفارش تولید کننده این مقاطع فولادی دارید.

  • اندازه بال های نبشی

نبشی ها براساس بال ها نیز به دو دسته بال مساوی و بال نامساوی تقسیم می گردند.

1.بال مساوی

این نوع نبشی ها دارای فاصله یکسان در دوطرف بال است یعنی مقطع های هردو طرف، یکسان هستند. مثلا L50 یعنی نبشی که بال آن در دوطرف به اندازه 50 سانتی متر می باشد. حرف انگلیسی L نیز بیانگر مساوی بودن بال است. یکی از نبشی هایی که به عنوان بال مساوی می شناسند، نوع اسپیرال است که از سایز 20*20*2 تا 50*50*5 ساخته می شوند؛ همچنین در بازار به نبشی های اسپیرال، نورد گرم بال مساوی نیز می گویند.

2.بال نامساوی

در این نبشی بال ها باهم مساوی نیستند یعنی اندازه یکی از بال ها بزرگتر از دیگری است. برای مثال L50 * 70 نشان دهنده این است که طول یکی از بال ها 5 و طول دیگری 7 سانتی متر است.

  • جنس های متفاوت نبشی

از مهم ترین نبشی هایی که در این دسته قرار می گیرد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1.فولادی

یکی از مستحکم ترین نبشی ها که بیشتر در مصارف ساختمانی کاربرد دارد و مناسب برای مکان هایی که در معرض رطوبت و آب قرار دارد، نیست چراکه در گذر زمان موجب زنگ زدگی و خوردگی محصول می شود.

2.گالوانیزه

این نوع نبشی را که با پوششی از فلز روی تولید می کنند، دارای مقاومت بالایی در برابر رطوبت است که از آن برای مکان هایی که امکان خوردگی وجود دارد، استفاده می شود.

3.استنلس استیل

استنلس استیل که به فولاد زنگ نزن هم معروف است، مناسب مکان ها و شرایط خاص محیطی است. از دیگر قابلیت های این نبشی استیل میتوان به ویژگی ماشین کاری و جوش کاری آن اشاره کرد.

کاربردها

خب دوستان با واژه نبشی و انواع آن آشنا شدیم؛ اما این محصولات و مقاطع فولادی چه کاربرد هایی دارند. نبشی ها در
ساختمان سازی کاربردهای بیشماری دارند مانند مهار دیوار سفالی و دیوارهای بتنی آرمه، استفاده از نبشی لقمه در اتصالات تیرآهن به بیم ها، استفاده از آنها در چهارچوب های درب و پنجره و همچنین ساخت خرپا و ستون در اسکلت ساختمان.

البته کاربرد این مقطع به اینجا ختم نمی شود بلکه از این مقاطع فولادی در صنایع دیگر چون ساخت خطوط لوله در پالایشگاه ها و پتروشیمی ها، دکل های انتقال نیرو، بادبندها و پایه در تجهیزات ترافیکی استفاده می شود.

نبشی-کاماپرس

بررسی قیمت

اکنون باید بدانید که چه مواردی در قیمت نبشی موثر است؟به طور کلی مهم ترین عوامل تاثیر گذار عبارت است از:

  • کیفیت مواد اولیه
  • روش تولید
  • نوع استاندارد ساخت
  • وزن و ابعاد

اگر شما هم می خواهید از قیمت روز محصولات فولادی آگاهی داشته باشید و جزء افرادی هستید که به دنبال یک مرکز معتبر استعلام قیمت هستید ما به شما شرکت تجاری و بازرگانی آراد آهن را پیشنهاد می کنیم. این شرکت توانسته با سابقه ای فعال و پاسخگوی افراد به بهترین وجه، مخاطبین زیادی را به خود جذب کند. پس شما می توانید خرید نبشی را با بهترین قیمت انجام دهید اگر قبل از تهیه محصولات خود از کارشناسان مجرب این شرکت بهره ببرید.

انتهای پیام

مرتبط با : آراد آهن
لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز