چطور بام‌ خانه‌ ها را سبز کنیم؟ + همه چیز درباره روف گاردن

ایده سبز-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

با گسترش زندگی شهری، سبز کردن بام خانه‌ها یا ایجاد روف گاردن یک گزینه ایدئال برای جبران مشکلات ناشی از ماشینی شدن زندگی مدرن، از جمله کمبود فضای سبز و دوری از طبیعت، آلودگی هوا، آلودگی صوتی و غیره است.

به گزارش کاماپرس به نقل از ایده سبز، تعبیه روف گاردن بر روی بام خانه‌ها بهترین شیوه برای استفاده از فضاهای غیرکاربردی ساختمان است که نقش موثری در افزایش کیفیت زندگی شهری دارد. از روف گاردن علاوه بر بام خانه‌ها، در طراحی یک فضای سبز لذت‌بخش در کافه‌ها، رستوران‌ها و دیگر مراکز تجاری نیز استفاده می‌شود. طراحی روف گاردن یا بام سبز با توجه به فاکتورهای متعددی مانند شرایط اقلیمی و شرایط هر ساختمان و توسط متخصصان این حوزه صورت می‌گیرد. کاماپرس در ادامه به اختصار چگونگی ایجاد روف گاردن را بررسی می‌کند.

روف گاردن یا بام سبز چیست؟

روف گاردن در واقع به معنای طراحی و اجرای فضای سبز در یکی از غیرکاربردی‌ترین بخش‌های ساختمان‌ یعنی پشت بام است. در طراحی روف گاردن ابتدا باید از طریق ایزولاسیون و زیرسازی، بستری مصنوعی و مناسب برای رشد گیاه یا کاشت چمن فراهم شود. با توجه به اهمیت زیرسازی برای خروجی آب در روف گاردن و همچنین زیبایی فضا، این فرایند نیازمند تخصص تیمی متشکل از طراحان و معماران است. ضمن این‌که در ایجاد بام سبز از عناصری چون دیوار سبز (گرین وال)، آلاچیق، پرگولا و غیره نیز استفاده می‌شود.

مزایای جذاب روف گاردن

ایجاد بام سبز علاوه بر زیبایی از مزایای بسیاری چون صرفه‌جویی در مصرف انرژی به عنوان عایق حرارتی، کاهش آلودگی هوای شهری و کمک به محیط زیست، کاهش آلودگی صوتی، افزایش ارزش ساختمان و افزایش عمر سقف نیز برخوردار است.

روف گاردن-کاماپرس

روش‌های ایجاد بام سبز

در حال حاضر برای ایجاد بام سبز از شیوه‌های متفاوتی استفاده می‌شود که انتخاب هریک با توجه به نوع کاربری و ساختمان و همچنین میزان بودجه افراد صورت می‌گیرد. این روش‌ها در ادامه معرفی شده است؛

راز آسمان پایتخت

روف گاردن گسترده

برای اجرای بام سبز گسترده از گیاهان با ریشه کم عمق و خاک با ضخامت نهایت 20 سانتی متر استفاده می‌شود؛ این روش در مقایسه با سایر روش‌ها بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه است.

روف گاردن متمرکز

در اجرای روف گاردن متمرکز از حجم خاک زیاد و همچنین انواع درخت و گیاه زینتی استفاده می‌شود. در این نوع بام سبز که تنها بر روی ساختمان‌های بزرگ با سازه قدرتمند قابل اجرا است، عناصری چون نیمکت، مبلمان، آلاچیق و حتی گاهی یک شهربازی کوچک برای کودکان نیز تعبیه می‌شود. روف گاردن متمرکز یکی از انواع لوکس و پر هزینه بام سبز است که عملا چیزی شبیه به یک پارک بر روی بام خواهد بود.

روف گاردن نیمه متمرکز

بام سبز نیمه متمرکز در واقع یک شیوه‌ میانه بین روش گسترده و متمرکز است که با ضخامت خاک نهایت 30 سانتی متر طراحی و اجرا می‌شود. روف گاردن نیمه متمرکز قابلیت کاشت گیاهان بوته‌ای و چمن‌کاری را دارد.

روف گاردن-کاماپرس

سبز کردن بام خانه‌ها در پنج مرحله

سبز کردن بام خانه‌ها یا همان طراحی و اجرای روف گاردن به هر منظور و کاربردی حتما باید توسط طراحان و معماران متخصص در این زمینه و با اجرای اصولی تمام مراحل لازم صورت بگیرد؛ این مراحل در ادامه ذکر شده است؛

مرحله اول؛ امکان سنجی اجرای روف گاردن

اجرای روف گاردن بر روی هر سقف و بامی امکان‌پذیر نیست؛ از این رو نخستین قدم بررسی و محاسبه دقیق سقف ساختمان از نظر مقاومت و توان سازه برای اجرای روف گاردن و همچنین میزان بارگزاری مجاز سقف است.

مرحله دوم؛ زیرسازی روف گاردن

در مرحله زیرسازی، افراد متخصص اقدام به شبکه‌بندی آهنی، کروم بندی و ایزولاسیون برای هدایت آب ورودی و خروجی و همچنین آماده‌سازی بستری برای کاشت گیاه می‌کنند. در واقع در فرایند ایزولاسیون، سطح بام با توجه به شرایط اقلیمی ایزوگام شده یا با ورق‌های عایق پوشیده می‌شود. در این مرحله سیم کشی برق نیز صورت می‌گیرد.

مرحله سوم؛ استقرار تاسیسات و تجهیزات

در این مرحله تاسیسات و تجهیزات مورد نظر از جمله لوله کشی آب، طراحی سیستم آبیاری گیاهان، طراحی چیدمان فضای سبز و غیره، نورپردازی، سیستم مه پاش، گازکشی لازم برای باربیکیو و سیستم گرمایشی روف گاردن و غیره بر روی بام سبز مستقر می‌شوند.

مرحله چهارم؛ اجرای باکس گل

در مرحله چهارم، مسیر گل‌کاری و چمن کاری، قرارگیری انواع باکس گل و کشت گیاهان مطابق با طراحی و دیزاین مشخص شده، اجرا و پیاده‌سازی می‌شود.

مرحله پنجم؛ نصب ورق پانچ و ترمووود

در آخرین مرحله، افراد متخصص، شبکه آهنی ساخته شده توسط ورق‌های سه میلی متری پانچ را با دقت جوش داده و نهایتا این ورق‌ها با چمن مصنوعی پوشانده می‌شوند. نهایتا سایر اجزای روف گاردن در این فضا جاگذاری می‌شوند.

روف گاردن-کاماپرس

طراحی و اجرای کامل روف گاردن با مجموعه ایده سبز

شرکت ایده سبز با کمک تیمی متشکل از بهترین معماران و طراحان و فعالان فضای سبز، از ابتدا تا انتهای اجرای روف گاردن بر روی بام خانه‌های شما، به‌عنوان یک مشاور و طراح فضای سبز حرفه ای همراه شما خواهد بود. خدمات ایده سبز علاوه بر اجرای روف گاردن شامل طراحی سه بعدی فضای سبز، طراحی دیوار سبز، تراس سبز، نصب انواع سایبان و آلاچیق، محوطه سازی ساختمانی، طراحی فضای سبز شهری،  انواع زمین بازی و ورزشی، انواع سازه‌های گابیونی، باغچه زیر راه‌پله، معماری داخلی سبز و غیره نیز می‌شود.

این مجموعه با هدف افزایش سرانه فضای سرانه سبز تاکنون پروژه‌های موفق بسیاری را به سرانجام رسانده که برای مشاهده آن‌ها و استفاده از خدمات این مجموعه، تنها کافی است به وبسایت ایده سبز به آدرس www.IdehSabz.co مراجعه کرده و سفارش مورد نظر خود را ثبت کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : ایده سبز
لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز