پرطرفدارترین خودرو هر کشور را بشناسید

ژیوار

اعداد بلندتر از کلمات صحبت می‌کنند؛ یعنی نگاهی به آمار و ارقام فروش خودرو در کشورهای مختلف نشان می‌دهد کدام خودرو در هر کشور محبوب‌تر است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار خودرو، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس و به نقل از موتور وان، درحالی که مردم آمریکای شمالی، دیوانه خودروهای شاسی‌بلند و پیکاپ هستند، اروپایی‌ها خودروهای کوچک‌تر مانند سدان‌ها و کراس اوورهای کامپکت را ترجیح می‌دهند. در ایران هم همچنان تیبا و پژو محبوب هستند.

در این زمینه بخوانید:

دریان سفر امید

انتخاب روشن و قطعی آمریکای شمالی

فورد سری F با فروش 726 هزار و 4 دستگاه در سال 2021 همچنان بر بازار ایالات متحده مسلط بود و تقریباً از هر 100 خودروی سبک فروخته شده در ایالات متحده، پنج دستگاه فورد سری F بودند. مقام دوم و سوم را به ترتیب خانواده پیکاپ‌های رام و شورولت سیلورادو به دست آوردند. سهم بازار ترکیبی آنها در سال 2021 11.9 درصد بود که چهارمین سهم از بازار از سال 1980 تاکنون است. همچنین در کانادا هم فورد سری اف با 111 هزار و 332 دستگاه، پرفروش‌ترین شد.

آمریکای جنوبی: همچنان مشتاق پیکاپ‌ها

آمریکای جنوبی کامیون‌های خود را نیز دوست دارد؛ البته کمی کوچکتر! در برزیل، بزرگترین بازار خودرو در آمریکای لاتین، فیات استرادا با فروش 109 هزار و 107 دستگاه یا 5.5 درصد از کل بازار، بیشترین فروش را تجربه کرد. این بهترین نتیجه برای این پیکاپ کوچک از زمان عرضه آن در سال 1996 بوده است.

فیات استرادا در میان مصرف کنندگان طبقه متوسطی که به دنبال یک وسیله نقلیه کارآمد و توانا هستند، محبوب است. پس از استرادا، دو ماشین شهری قرار می‌گیرند؛ هیوندای HB20 هاچ بک و فیات آرگو به ترتیب جایگاه دوم و سوم را از آن خود کردند. سدان فیات کرونوس پرفروش‌ترین خودرو در آرژانتین بود. این چهار درِ کوچک و محلی به دلیل قیمت، ظاهر و در دسترس بودن گسترده آن در نمایندگی‌ها، اعتماد مصرف‌کننده را جلب می‌کند. تویوتا هایلوکس که در سه سال گذشته رهبر بازار آرژانتین بود، در سال 2021 به مقام دوم رسید. کامیون دیگری به نام فولکس واگن آماروک هم مقام سوم را به خود اختصاص داد.

هاچ‌بک‌ها هنوز در اروپا محبوب هستند

وضعیت اروپا جالب است. فولکس واگن گلف محبوب‌ترین خودروی جدید در آلمان بود، اما در سه سال گذشته سهم زیادی را از دست داده است. ثبت نام‌های داخلی این مدل اکنون 3.5 درصد از کل بازار را به خود اختصاص داده است که کمترین نتیجه از سال 1980 است.

در فرانسه، دومین بازار بزرگ خودروی اروپا، پژو 208 رنو کلیو را شکست داد. این اولین بار از سال 2004 بود که هاچ بک کوچک و سگمنت B پژو بیش از رقیبش، رنو، فروخت. با این حال، هیچ یک از این هاچ بک‌های فرانسوی انتظار رشد قوی داچیا ساندرو را که 44 درصد نسبت به سال 2020 افزایش یافته بود، نداشتند.

تغییرات بزرگ در بریتانیا

بریتانیا در سال 2021 شاهد تحول بود. برای اولین بار از سال 2009، فورد فیستا رتبه اول را کسب نکرد. در عوض، واکسهال کورسا برای اولین بار از زمان معرفی خود، مقام اول را به خود اختصاص داد. کورسا توانست مشتریان بیشتری نسبت به فیستا به دست آورد زیرا فورد تحت تأثیر منفی محبوبیت روزافزون پوما قرار گرفت. در همین حال، تسلا مدل 3 جایگاه دوم را به خود اختصاص داد که بهترین نتیجه در بین 10 بازار بزرگ خودرو در جهان بود. در جایگاه سوم هم مینی هارداپ سه و پنج در قرار داشت.

ایتالیا به هاچ بک‌های کوچک علاقه دارد

برخلاف بریتانیا، سه خودروی برتر ایتالیا در سال 2021 به سختی تغییر کردند. فیات پاندا با فروش 112 هزار و 298 دستگاه و سهم بازار 7.6 درصدی بر فروش این کشور مسلط شد. فیات 500 و لانچیا ایپسیلون به ترتیب دوم و سوم شدند. آن‌ها روی هم، 13.8 درصد از کل فروش خودروهای جدید در ایتالیا را به خود اختصاص دادند.

پادشاهی کراس اوور ها در اسپانیا

سه خودروی برتر اسپانیا شامل دو کراس اوور، سئات آرونا و هیوندای توسان، و یک سدان، داچیا ساندرو بود. این اولین بار بود که آرونا از زمان معرفی آن در سال 2017 پیشتاز بود. هیوندای یک دلیل برای جشن گرفتن این عملکرد قوی در اسپانیا دارد؛ توسان به تازگی وارد نسل چهارم خود شد و سایر رقبای محبوب در این بخش مانند نیسان قشقایی، فولکس واگن تیگوان و پژو 3008 را شکست داد.

از مجارستان و ترکیه چه خبر؟

سوزوکی با سهم تقریباً 15 درصدی بر بازار مجارستان تسلط دارد. ویتارا پرفروش‌ترین است و S-Cross در جایگاه دوم قرار گرفت. در واقع ویتارا از سال 2016 پرفروش ترین خودروی کشور بوده است. فیات 500 سوم شد و این بهترین نتیجه برای خودرو شهری ایتالیایی از زمان معرفی در این بازار بود.

رهبران فروش در ترکیه کم و بیش مانند سال‌های گذشته بودند. به عنوان مثال، فیات Egea در صدر قرار داشت که از سال 2016 پیشتاز تحویل این کشور بوده است. تویوتا کرولا سدان و رنو کلیو HB هم به ترتیب دوم و سوم شدند.

روسیه لادا را دوست دارد اما اندونزی MPV ها را انتخاب می‌کند

خودروهای لادا در روسیه غالب هستند. وستا با نزدیک به 113 هزار و 700 دستگاه فروش، در صدر قرار گرفت که 6 درصد نسبت به سال 2020 افزایش داشت. گرنتا در رتبه دوم قرار داشت اما شاهد کاهش 12 درصدی حجم فروش بود. کیا ریو هم سوم شد. اندونزی پس از تایلند دومین بازار بزرگ خودرو در آسیای جنوب شرقی است. MPV ها 45 درصد از فروش خودروهای جدید کشور را تشکیل می‌دهند. در سال 2021، تویوتا آوانزا پیشتاز بود. میتسوبیشی اکسپندر دوم شد و سوزوکی کری با تمرکز تجاری سوم شد.

و اما ایران

رصد وضعیت تولید و فروش خودروسازان در نیمه ابتدایی سال جاری، نشان دهنده آن است که در مجموع 124 هزار و  970 دستگاه از خانواده تیبا به فروش رسید. خانواده تیبا با توجه به رنج قیمتی پایین در بازار توانسته در میان قشر متوسط طرفداران بسیاری پیدا کند. همچنین همواره در فروش فوری و فوق العاده سایپا حضور داشته است. دومین خودرو پرفروش نیمه ابتدایی سال، به گروه ایران خودرو و خانواده پژو اختصاص دارد. مجموع فروش این خانواده در مدت زمان مورد بررسی برابر با 116 هزار و 231 دستگاه بوده است. اما سومین محصول پرفروش و پرتیراژ در برگیرنده گروه Q200 (شامل کوئیک R، پلاس و کوئیک اتومات) می‌شود. براساس داده های اعلام شده در این مدت 28 هزار و 628 دستگاه از خانواده Q200 در کشور به فروش رسیده است.

تورهای مسافرتی لحظه آخر
سلام پرواز ایرانیان
بیمه دات کام-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام پرواز ایرانیان