بسترن B30 کارکرده بخریم یا دنا پلاس صفر؟

خودروهای سدان، بازیگران اصلی بازار خودروهای میان‌رده و اقتصادی هستند. در این میان، خودروهای چینی و ایرانی بیش از همه با یکدیگر رقابت می‌کنند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار خودرو، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، دنا پلاس صفرکیلومتر و بسترن B30 هم با یک سگمنت یکسان و در کلاس سدان‌های شهری تولید شده‌اند و ممکن است خریداران را در این دو راهی قرار دهند که کدام یک از آن‌ها ارزش خرید بیشتری دارد. از این رو در ادامه این دو خودرو با یکدیگر مقایسه خواهند شد؛

بیشتر بخوانید:

دنا پلاس نسخه فیس‌لیفت شده سمند است که در سال ۹۵ و در پی تغییراتی ظاهری نسبت به دنای معمولی به بازار خودرو عرضه شد. در سوی دیگر سدان کامپکت چینی گروه فاو، بسترن B30 چند سالی است که میهمان خط تولید گروه بهمن شده است.

آریاک سفر

فنی نماینده ایران روی دست خودروی چینی زد

فاو بی ۳۰ از لحاظ فنی به پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی ۱.۶ لیتری مجهز شده و قادر است توانی برابر ۱۰۷ اسب بخار قدرت به‌علاوه ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند. اما باید توجه کنیم که وزن این خودرو 1270 کیلوگرک است و بدین ترتیب این میزان توان، چالاکی چندانی به خودرو نمی‌دهد. شتاب صفر تا صد بسترن بی30 هم 12.6 و حداکثر سرعت آن 170 کیلومتر بر ساعت به دست می‌آید.  اما در مقابل، دنا پلاس توربو اتوماتیک است که موتور EF7 توربوشارژ این خودرو 150 اسب بخار توان و 215 نیوتن‌متر گشتاور دارد و در مدت 11 ثانیه شتاب آن از صفر به صد می‌رسد. حداکثر سرعت آن هم 205 کیلومتر بر ساعت است.

در خصوص مصرف سوخت هم بسترن B30 با گیربکس شش دنده اتوماتیک، در هر صد کیلومتر 6.7 لیتر سوخت مصرف می‌کند، در حالیکه دنا پلاس در هر صد کیلومتر 8.1 لیتر سوخت مصرف می‌کند.

طراحی کدام خودرو؟

بسترن B30 موسسه ایتال دیزاین طراحی و پیکربندی شده است؛ این خودرو طراحی نسبتا پهنی دارد و می‌توان در نمای روبرو آن یک اخم تصور کرد که به آن چهره خشنی بخشیده است؛  خطوط و احجام به کار رفته بر روی درب کاپوت، سپر و جلو پنجره عریض و کرومی هم آن را همراهی می‌کنند. به طور کلی این خودرو از لحاظ بصری می‌تواند خریدارانش را راضی کند.

دنا پلاس هم یک فیس لیفت موفق خوانده می‌شود و چهره مدرنی دارد. خطوط مورب نمای جانبی، گرافیک چراغ عقب و جلو، طراحی بزرگ جلو پنجره، رینگ 16 اینچی و کاپوت عضلانی ویژگی‌های این خودرو را تشکیل می‌دهند.

از داخل کابین چه خبر؟

طراحی داخلی خودروی چینی با ظاهر بیرونی آن هماهنگی دارد و طراحی داشبورد آن نیز جلب توجه می‌کند. کیفیت متریال و ادوات ساخت کابین این خودرو نیز قابل قبول است. دنا پلاس هم فضای جاداری دارد که آن را از لحاظ ارگونومی، آپشن و راحتی به یک خودروی خوب تبدیل کرده است و تقریبا این دو خودرو از لحاظ طراحی داخلی با یکدیگر برابر هستند.

خرید کدام یک به صرفه‌تر است؟

اکنون قیمت خودروی بسترن صفر حدود 540 تا 610 میلیون تومان است و دنا پلاس صفر نیز با قیمت حدود 485 میلیون تومان به فروش می‌رسد، به طوری که قیمت بسترن B30 کارکرده با حدود 435 میلیون تومان تا 500 میلیون تومان، تقریبا با دنا پلاس برابری می‌کند.

با این تفاسیر، گفتنی است که سدان چینی روزهای پایانی عمر خود در ایران را طی می‌کند و احتمال دارد دیگر مونتاژ نشود و بدین ترتیب، لوازم یدکی و قطعات بدنه آن یافت نخواهند شد و اگر هم دسترسی به آن‌ها پیدا شود، قیمت بالایی خواهند داشت. همچنین دنا پلاس از لحاظ آپشن نسبت به حریف اندکی برتری دارد و درون کابین و صندوق عقب آن ظرفیت بیشتری جهت پذیرش سرنشین و وسایل یافت می‌شود. پس به نظر می‌رسد دنا پلاس صفرکیلومتر گزینه بهتری نسبت به بسترن بی ۳۰ باشد. با این حال، اگر کسی دنبال خرید خودرویی خارجی در این رنج قیمت باشد، بسترن B30 دست‌دوم می‌تواند او را راضی کند.

مرتبط با : ایران خودروگروه بهمن
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

6 دیدگاه برای “بسترن B30 کارکرده بخریم یا دنا پلاس صفر؟

  1. موسوی گفته:

    بسیار کارشناسی اشتباه و نادرست؟ بسترن b30 شش دنده هوشمند موتور آلمانی کم مصرف کجا و دنا پلاس با موتور ef7 پر مصرف بسیار حساس کجا؟ ماشینهای ایرانی همش قطعاتش چینیه! اگه بحث تعطیله شرکتها باشه رنو هم رفته، تویوتا هم رفته بنز هم رفته پس نخریم دیگه؟ اما میبینید قیمتهاش همچنان بالا هستش چرا؟ یک جمله، کیفیت و امکانات و راحتی

  2. مهدی گفته:

    با سلام
    شما خودرو‌ها رو از قبل کارشناسی میکنید؟ سوار میشید؟ بعد مقاله مینویسید یا همینطوری یه مطلبی منتشر میکنید؟! داخل دنا بسیار فضای محدود و تنگی برای سرنشینان داره و اصلا واس مسافرت خوب نیست، بعدش هم دنا رو باید با پارس یا تارا مقایسه کنید نه بسترن، کلاس بسترن سواریش راحتیش خیلی فرق می‌کنه با دنا.

    • علی گفته:

      دقیقاً درست گفتید،
      خودم دنا دارم و اصلا داخل کابین جادار نیست، جالبه که هر سایتی بررسی میکنه میگه خودرو جادار😁😂

  3. رضا گفته:

    متاسفانه بعد از گذشت سالیان دراز از تولید اتوموبیل در ایران ، باید بگیم که اتوموبیل ساخت داخل کشور اصلا کیفیت مناسبی نسبت به رقبای چینی هم ندارد .این درد بزرگیست

  4. محمدرضا گفته:

    تلاش نویسنده محترم قابل ستایش هست ،مثل این میمونه که تلاش کنی سراتو رو از لکسوس بهتر جلوه بدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز