پرطرفدارترین آبگرم های طبیعی در آذربایجان

تورهای مسافرتی لحظه آخر

منطقه آذربایجان به دلیل وجود کوه هایی چون سهند، سبلان و برقوش، دارای آبگرم‌های طبیعی زیادی است که بیشتر آن‌ها خاصیت درمانی دارند. به خصوص در استان آذربایجان شرقی و شهرهای مختلف آن می توان ترکیب‌های شیمیایی بسیار متفاوتی از آبگرم‌های طبیعی را مشاهده کرد. متاسفانه بخش اعظمی از این آبگرم‌ها کاربری گردشگری و تجاری پیدا نکرده‌اند و سرمایه‌گذاری‌های لازم برای جذب مسافر و گردشگر در آن‌ها انجام نشده است.

کاماپرس در این مطلب 5 مورد از معروف‌ترین و پرطرفدارترین آبگرم‌های طبیعی در آذربایجان شرقی را معرفی کرده است.

مجتمع آبگرم بستان آباد

آبگرم بستان آباد از جمله آبگرم‌های طبیعی آذربایجان شرقی است که سرمایه‌گذاری های لازم برای جذب گردشگر صورت گرفته است. آب این مجتمع از نوع کلرو بیکربنات کلسیک است که خاصیت درمانی دارد. از جمله بیماری‌هایی که به کمک این آب ممکن است بهبود یافته یا از عوارض بیماری کم شود، می توان به بیماری‌های عضلانی، سردرد، اختلال خواب و ناراحتی های پوستی و کلیوی اشاره کرد.

این مجتمع در شهر بستان آباد و مسیر گردشگری تبریز به سرعین قرار گرفته است. دمای آب مجتمع بیشتر مواقع 41 درجه سانتیگراد است.

آبگرم بستان آباد

راز آسمان پایتخت

چشمه آبگرم متعلق

چشمه آبگرم متعلق در روستای آبش احمد از توابع شهرستان کلیبر واقع شده است و از امکانات رفاهی و گردشگری برخوردار است. کلیبر به دلیل طبیعت زیبا، جنگل‌های بکر و قلعه تاریخی بابک از اهمیت زیادی در گردشگری استان برخوردار است و به همین دلیل میزان مراجعین به چشمه آبگرم متعلق نیز در فصل گردشگری بسیار بالاست.

دمای آب این چشمه همیشه حدود 60 درجه سانتیگراد است و آب آن نیز دارای املاح زیاد برای درمان بیماری‌هاست.

آبگرم متعلق

چشمه آبگرم تاپ تاپان

آبگرم طبیعی تاپ تاپان در فاصله 5 کیلومتری شهر آذرشهر واقع شده است و یکی از چشمه‌های آبگرمی است که از کوه سهند نشات می‌گیرد. امکانات گردشگری در این آبگرم وجود ندارد و به همین دلیل آب در حوض طبیعی جمع شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آب این چشمه ترکیبی از بیکربناته کلسیک و منیزیم گازدار و آهن‌دار است. به همین دلیل خاصیت درمانی بیشتری نسبت به سایر آبگرم‌های طبیعی دارد. از جمله بیماری هایی که ممکن است با این آبگرم بهبود یابند می توان به کمبود گلبول قرمز خون، بیماری‌های گوارشی و کمک به رشد اشاره کرد. آب این چشمه حدود 23 درجه سانتیگراد است.

چشمه آبگرم گشایش

این چشمه در روستایی به همین نام از توابع شهر مراغه قرار دارد و یکی دیگر از چشمه‌های کوه سهند است. آبگرم طبیعی گشایش دارای بیکربناته کلسیک و منیزیم گازدار است. این چشمه از جاهای متعددی از زمین بیرون می آید و دمای آن معمولا حدود 25 درجه سانتیگراد است.

داشتن گاز نشان از عمیق بودن منشا آب این چشمه دارد. سایر چشمه های شهرستان مراغه نیز کم و بیش دارای این مشخصات و خواص هستند.

آبگرم گشایش

چشمه آبگرم لیقوان

چشمه آبگرم لیقوان که نزدیک دو روستای لیقوان و اسپیراخون قرار دارد از دامنه‌های کوه سهند سرچشمه می‌گیرد و نزدیک‌ترین چشمه آبگرم طبیعی به تبریز است. امکانات رفاهی تاحدودی در کنار این چشمه فراهم شده است و به دلیل آب و هوای خنک منطقه در فصل بهار و تابستان تعداد بالایی از گردشگران و طبیعت‌گردان به این منطقه مسافرت می‌کنند. در محل چشمه حوضچه ای مصنوعی ایجاد شده و اطراف آن نیز دیوارکشی شده است.

آب این چشمه دارای کلروسدیم و سولفات کلسیم ولرم است و دمای آن به حدود 32 درجه سانتیگراد می‌رسد.

آبگرم لیقوان

انتهای پیام

لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز