پای دلالان به بازار آهن و سیمان باز شد

آهن
تورهای مسافرتی لحظه آخر

شیوع ویروس کرونا  و کاهش واردات و صادرات، باعث کمبود مصالح ساختمانی و افزایش قیمت آن در ماه های اخیر شده است.

به گزارش کاماپرس؛ پنجشنبه گذشته حسن روحانی  رئیس‌ دولت دوازدهم از قیمت مصالح ساختمانی و تأثیر آن بر افزایش قیمت مسکن گله کرد و معاون اول خود را مأمور بررسی دلایل افزایش قیمت مسکن و اجاره بها کرد. سؤال این است که قیمت مصالح ساختمانی تا چه اندازه در افزایش قیمت ساخت مسکن و در نتیجه اجاره بها نقش دارد؟ روزنامه ایران در گزارشی تلاش کرده است به این پرسش پاسخ دهد.

دلالی در بازار سیمان و آهن

به نوشته روزنامه ایران؛ دلال‌ها و واسطه‌ها چند وقتی است که وارد بازار آهن و سیمان شده‌اند. آنها این کالاها را می‌خرند و انبار می‌کنند تا در ماه‌های آینده با قیمت‌های بالا این محصولات را روانه بازار کنند.همین روال باعث شده قیمت سیمان و آهن‌آلات در بازار دچار بهم ریختگی شود و مرتب قیمت‌ها سیر صعودی به خود بگیرد که البته درباره بازار محصولات فولادی نوسان قیمت بیش از سایر کالاها دیده می‌شود.

بورس کالا چالش محصولات فولادی

راز آسمان پایتخت

در بخشی از گزارش روزنامه ایران  آمده است: «  فعالان این حوزه دلیل اصلی نوسان قیمت را در تصمیم‌گیری وزارت صمت می‌دانند و می‌گویند از وقتی عنوان شد که تولیدکننده محصولات فولادی با مصرف‌کنندگان این کالاها بهم وصل شوند بازار این بخش دچار التهاب شد.

چالش دیگری که در بخش محصولات فولادی ایجاد شده و صدای اعتراض فعالان این حوزه را بلند کرده، بورس کالا است. مسکن سازان و خریداران بزرگ، سفارش‌های چند هزار تنی به بورس کالا می‌دهند اما آن نیاز برای مصرف نیست بلکه با قیمت‌های چند برابری وارد بازار مصرف می‌شود.»

حذف توزیع‌کنندگان باعث رانت می‌شود

حمیدرضا رستگار، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن ، فولاد و فلزات با بیان اینکه قیمت محصولات فولادی بی‌نصیب از سودجویان نبوده است به ایران گفته است: بورس کالا هم از مجموعه‌هایی شده که به جای کشف قیمت، فضا را برای فعالان این حوزه سخت‌تر کرده است. به‌عنوان مثال مسکن سازان 10 هزار تن سفارش میلگرد می‌دهند در صورتی که نیاز آنها یک هزار تن است، در این میان مازاد میلگرد با قیمت بالا وارد بازار می‌شود. خواسته ما این است که زنجیره تولید تا توزیع احیا شود، چرا که حذف توزیع‌کنندگان باعث فساد و رانت می‌شود. سؤال این است چرا توزیع‌کنندگان و فعالان بازار باید از واسطه‌ها نیاز بازار را تأمین کنند؟

انتهای پیام

لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز