پایان کارتن خوابی ؛ پشت بام متری ۱۰ میلیون تومان!

تورهای مسافرتی لحظه آخر

با افزایش قیمت رهن و اجاره خانه در تهران برخی کارگران برای آنکه کارتن‌خوابی نکنند، به اجاره کردن پشت‌بام منازل روی آورده‌اند؛ البته این موضوع سال‌هاست در برخی مناطق تهران، بسیار پررنگ شده است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار مسکن اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، برخی محله‌های تهران شبانه به ساخت‌وساز غیرقانونی در پشت‌بام‌ها می‌پردازند. برخی از این خانه‌ها حتی سند هم ندارند و با آنکه برخی مسئولان از مقابله با این کار صحبت می‌کردند ولی این کار همچنان ادامه دارد.

مالکان قلابی!

یکی از اعضای شورای شهر تهران درباره رهن، اجاره و فروش پشت بام خانه‌ها می‌گوید: مردم شمیران‌نو به‌علت مشکلات ثبتی و سند نه امکان تخریب و نه امکان نوسازی دارند به طوری که می‌شود به عنوان کوچه هیچم از این محله یاد کرد.

به گفته ناصر امانی، 62 درصد این افراد ملک و املاک مسکونی‌شان به صورت قولنامه‌ای است که به علت همین مشکلات این افراد از سر اجبار خانه‌های خود را تخریب می‌کنند؛ همین عمل باعث سواستفاده برخی دلالان می‌شود. به طوری که برخی خود را مالک زیرزمین، پشت‌بام، زیرپله، راهرو، حیاط می‌دانند و هرکدام را جداگانه می‌فروشند یا خانه‌ها هر کدام چند مالک دارند!

اخبار بازار مسکن را دنبال کنید:

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی تهران نیز افزایش شهرنشینی را دلیل این تخلفات می‌داند و می‌گوید: نیم‌قرن قبل فقط 40 درصد مردم کشور شهرها را برای زندگی انتخاب می‌کردند ولی امروزه با گشترش شهرها این مسائل و مشکلات پیش آمده است ولی با هرگونه تخلفی حتما برخورد می‌شود.

راه حل چیست؟

به گفته کاوه حاج علی اکبری، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، در محله‌هایی مثل شمیران‌نو و گلابدره که زمین کم است، پشت‌بام فروشی بسیار رونق دارد. ساختمان‌های یک طبقه به 4 طبقه تبدیل شده‌اند و ایمنی لازم را ندارند. جمعیت زیاد باعث رونق ساخت‌وسازهای غیرایمن شده است که شهرداری باید با آن مقابله کند.

جعفر شریبانی اما رونق نوسازی بافت‌های فرسوده، ساخت‌وسازهای شهری و تسهیل صدور پروانه املاک در بافت فرسوده را از چمله راه‌هایی برای مبارزه با این معضل می‌داند. به عقیده این عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز مثل فروش پشت‌بام‌ها را راهکارهایی جهت صیانت از شهر، شهرداری و پرسنل شهرسازی می‌تواند روند پشت بام فروشی را کاهش دهد.

پشت‌بام متری 10 میلیون تومان!

«افراد کم‌درآمد نیازمند مسکن هستند و این کار فقط با تولید مسکن‌های کوچک‌اندازه میسر می‌شود. باید بتوان در یک حالت ترکیبی 20 درصد از این مسکن‌ها ساخت». عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان این سخنان گفت: اگر قانون منع فروش اراضی فاقد کاربری در مجلس اصلاح شود، می‌توان 800 هزار واحد مسکونی در بلند مدت ساخت و 180 هزار واحد مسکونی را مدیریت کرد. برخی واحدها را خود مردم، نهادها و بخش خصوصی می‌توانند بسازند.

به عقیده گلپایگانی، در گران‌ترین محله تهران برخی پشت‌بام‌ها متری 10 میلیون به فروش می‌رسد. باید روند ساخت‌وساز تغییر کند چراکه طرح‌های تشویقی با تراکم زیاد و قطعات بزرگ باعث افزایش ساخت‌وساز در شمال تهران می‌شود؛ در صورتی که از نیمه جنوبی خیابان انقلاب تا جنوب تهران، 69 درصد قطعات زیر 200 متر است.

آهن رویال
روکش مارال
آریاپی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز