ویروسی که گردشگری را فلج کرد

سفر
تورهای مسافرتی لحظه آخر

شیوع ویروس کرونا درجهان و قوانین مربوط به پیشگیری و کنترل آن، شرایط بسیاری از کسب‌وکارها را دشوار کرده است. یکی از مهم‌ترین مشاغلی که در این بین طعم این آسیب‌ها را چشیده، آن دسته از مشاغلی است که با سفر و صنعت گردشگری ارتباط دارد.

به گزارش کاماپرس، مصاحبه‌‌ی زیر با بهنام سیفان، مدیر تور و عملیات شرکت خدمات مسافرتی ایوار است و به بخشی از سوالات مربوط به سفر و وضعیت شرکت‌های مسافرتی پاسخ داده شده‌است.

در حال حاضر شرایط سفر خارجی را چگونه می‌بینید؟ آیا می‌توان سفر (توریستی) انجام داد؟

-مقوله سفر و توریسم مقدماتی لازم دارد؛ من‌جمله امکان تردد بین مرزهای بین‌المللی، دریافت ویزای توریستی از سمت کشورهایی که برای ورود به آنها نیاز به گرفتن ویزا است، استفاده از وسایل حمل و نقل بین‌المللی که عمدتا پرواز است … و چون تا به امروز تقریبا تمامی این موارد برای یک مسافر یا گردشگر منتفی‌ست، سفر خارجی تقریبا وجود ندارد. البته  برخی از کشورها به‌شکل محدود پذیرای توریست هستند که البته با شرایط خاصی صورت می‌گیرد؛ شرایطی چون دادن تست PCR، قرنطینه‌ی دو هفته‌ای در اقامتگاه‌هایی که کشور مقصد تعیین می‌کند و این موضوع گردشگر را با مشکل مواجه می‌کند، چون گردشگر شاید الزاما ۱۵ روز در آن کشور حضور نداشته باشدو نیاز داشته باشد وارد جامعه‌ی مقصد شود و بتواند از جاذبه‌های آن لذت ببرد؛ بنابراین، با همه‌ی این شرایط می‌توان گفت که انجام سفر خارجی معنی ندارد.

سفارت‌ها جهت اقدام مسافران برای اخذ ویزا از چه زمانی شروع به کار می‌کنند؟ آیا چشم‌اندازی از آن در آینده نزدیک وجود دارد؟

راز آسمان پایتخت

-می‌توان امیدوار بود که سفارتخانه‌ها همکاری خود را در آینده نزدیک آغاز کنند. اما رصد کردن این موضوع کمی سخت است؛  متاسفانه اینکه کدام سفارتخانه‌ها در شرایط کنونی شروع به دادن ویزا خواهند کرد و چه محدودیت‌هایی قائل خواهند شد و…  قابل پیش‌بینی نیست.

تکلیف کسانی‌که ویزا گرفته بودند، اما موفق به سفر نشدند، چیست؟

-اگر ویزا منقضی شود، از درجه اعتبار ساقط است. اما بعضی از کشورها شرایط خاصی قائل می‌شوند. بعضی از کشورهای اروپایی برای اجرای تورهای اروپا اعلام کرده‌اند کسانی‌که به دلیل شیوع کرونا و لغو سفرها نتوانسته‌اند از ویزایشان استفاده کنند، برای تمدید آن، زمانی که امکان سفر وجود داشته باشد، نیازی به پرداخت هزینه سفارت یا تکرار مدارک ندارند.

موارد اضطراری سفر شامل چه چیزهایی است؟

-کسانی‌که خویشاوند دارند، دانشجویان، کسانی‌که ویزای کاری داشتند … این افراد می‌توانند با یکسری محدویت‌های خاص سفر کنند. در مورد ویزای توریستی هم دارندگان گذرنامه‌ی ایرانی با شرایط خاص می‌توانند به ترکیه سفر داشته باشند. کانادا هم اعلام کرده است ایرانیانی که اقوام درجه یک در این کشور دارند، می‌توانند با ویزای توریستی وارد کشور کانادا شوند.

کدام ایرلاین‌ها فعال هستند؟

-شرکت هواپیمایی ایران‌ایر و ماهان، با شرایط خاص به یکسری از مقاصد خاص پرواز دارند و از ایرلاین‌های خارجی، قطر ایرویز است که تا کنون فعالیت داشته‌است.

در حال حاضر، در شرایطی که توری اجرا نمی‌شود، شما به عنوان مدیر تور و عملیات ایوار، به چه کاری مشغول هستید؟

-در این شرایط، ما سعی می‌کنیم به این چالش دامن نزنیم. به دنبال این نیستیم به هر قیمتی تور اجرا کنیم. از نخستین روزهایی که با این موضوع درگیر شدیم، ستاد بحرانی برای مقابله با آن تشکیل دادیم. در این ایام بیشتر به کارهای زیرساختی پرداختیم. سیستم اتوماسیون و تجهیزات داخلی مجموعه را تقویت کردیم، به تولید محتوا در ایوارنامه و شبکه‌های اجتماعی ایوار پرداختیم، کتاب‌هایی در خصوص راهنمایی سفر به شهرها و کشورها تولید و منتشر کردیم، تولید پادکست و محتوای تصویری از مقاصد مختلف دنیا هم از دیگر کارهایی بود که در این مدت توسط مجموعه ایوار انجام شد.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : ایوار
لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز