خطر ریزش بورس وجود دارد؛ هشدار استاد دانشگاه تهران

تورهای مسافرتی لحظه آخر

یک جامعه شناس صاحبنام با تاکید بر حبابی بودن رشد بورس درباره پیامدهای اجتماعی و اقتصادی ریزش بورس هشدار داد.

به گزارش کاماپرس، درباره حبابی بودن یا نبودن رشد بورس کارشناسان مختلف اقتصادی و بورسی اظهارنظر کرده اند اما این که یک جامعه شناس مطرح در این باره هشدار دهد ، قابل تامل است. علی اصغر سعیدی استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران که مطالعات و تالیفات قابل توجهی در حوزه‌های اقتصادی و تاثیر آنها بر تحولات اجتماعی دارد در گفتگو با روزنامه شهروند وضعیت کنونی بورس را بی ارتباط با واقعیت های اقتصاد کشور دانسته و درباره خطر سقوط بازار و از دست رفتن سرمایه های جذب شده به بازار بورس هشدار داده است.

سعیدی در مورد علت رشد شاخص بورس و قیمت اغلب سهام با وجود رکود حاکم بر اقتصاد گفته است:  یکی از مهم‌ترین دلایل رشد شاخص کل در هفته‌های اخیر این است که چندی پیش ارزشیابی جدیدی از ارزش سهام شرکت‌ها انجام و مقرر شد اگر تجدید ارزیابی دارایی‌ها در مسیر افزایش سرمایه اتفاق بیفتد، شرکت‌ها از دادن مالیات معاف شوند. این قانون باعث افزایش بالایی در دارایی برخی شرکت‌ها شد و درآمد بسیار زیادی نصیب سهامداران کرد.

وی اشتغالزا نبودن رشد بازار سرمایه را دلیل دیگری برای حبابی بودن بورس می داند و در این‌باره می گوید:منطق اقتصادی حکم می‌کند با رشد بازار سهام بخش‌های مختلف اقتصادی رونق بگیرد؛ مثلا اشتغال باید افزایش پیدا کند اما ما شاهد چنین اتفاقاتی نیستیم به عبارت دیگر ورود نقدینگی منجر به رفع بیکاری نشده است چون بسیاری از شرکت‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها توانایی سرمایه‌گذاری مجدد را ندارند.

راز آسمان پایتخت

سعیدی درباره پیامدهای اجتماعی ریزش بازار سهام نیز گفته است: افرادی که در هفته‌های اخیر وارد بازار بورس شده‌اند، تازه می‌خواهند کتاب بخرند در حالی که معمولا مطالعه کتاب‌های بورسی یک دانش سطحی در مورد بازار سهام به افراد می‌دهد و تضمین‌کننده موفقیت آنها نیست؛ به عبارت دیگر هنر تحلیل در اختیار همه نیست و امیدبستن به کتاب‌های بورسی برای کسب سود بالا بیهوده است. این در حالی است که در کشورهای توسعه‌یافته فرهنگ سرمایه‌گذاری در بورس به‌تدریج شکل گرفته است چون شرکت‌ها در این کشورها تقریبا ملی هستند و بخش زیادی از مردم پول‌شان را در بورس گذاشته‌اند، بنابراین با مفاهیم بورسی آشنا هستند و این فرهنگ را هم دارند که ضرر در بورس اجتناب‌ناپذیر است؛ مثلا در حال حاضر که بازار سهام در بیشتر کشورها افت کرده است، سهامداران گلایه‌ای ندارند چون فرهنگ ریسک‌پذیری‌شان بالاست اما اگر شاخص کل در ایران سقوط کند، احتمال بروز اتفاقاتی مثل اعتراض مردم نسبت به موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز دور از انتظار نیست.

انتهای پیام

لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “خطر ریزش بورس وجود دارد؛ هشدار استاد دانشگاه تهران

  1. ناصر گفته:

    سلام. بزرگوارانی که می نویسند و می گویند «بازار بورس» سواد درست بورسی ندارند. واژه بورس یعنی بازار لذا دو کلمه «بازار بورس» نشان از عمق کم دانش مالي عزیزی است که نظر می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز