نکات مهمی که در انتخاب بهترین لپ تاپ باید بدانید

لپ تاپ
تورهای مسافرتی لحظه آخر

اگر قصد خرید لپ تاپ را دارید اما نمی دانید کدام مدل را با توجه به بودجه خود انتخاب کنبد در این متن با ما همراه باشید.

به گزارش کاماپرس، سازندگان لپ‌تاپ همگی دارای شرکت‌های بزرگ چندین میلیارد دلاری هستند پس برای تولید یک محصول، صرف نظر از نام تجاری، سرمایه خود را نیز به خطر نمی‌اندازند. در نتیجه تمام مدل‌هایی که در بازار مشاهده می‌کنید از کیفیت و کارآیی قابل قبولی برخوردار هستند اما این راهنما کمک خواهد کرد انتخابی با توجه به نیازهای خود انجام دهید. ضمن اینکه بهترین گزینه را با بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید، انتخاب کنید.

یکی از مهم‌ترین دلایل تفاوت مدل‌ها، وجود اختلاف در مشخصات فنی لپ‌تاپ‌ها است و قطعاتی مانند پردازنده، حافظه، باتری، هارددیسک و بخش گرافیکی را در بر می‌گیرد. در مورد پردازنده چندین انتخاب وجود دارد که شامل نسل‌های قدیمی و جدید اینتل و AMD است.

در مورد پردازنده ویژگی‌هایی مانند تعداد هسته، فرکانس و حافظه درونی مهم هستند و علاوه بر آن پلتفرم سیستم نیز اهمیت دارد. پلتفرم Core 2 Dou کاملا از رده خارج شده و در حال حاضر اینتل دارای سه زیر مجموعه به نام‌های Core i3 برای رده متوسط، Core i5 برای رده نیمه حرفه‌ای و Core i7 برای رده حرفه‌ای است. هر کدام از این زیرمجموعه‌ها دارای چندین مدل پردازنده هستند.

لپ تاپ را برای چه استفاده‌ای می خواهید؟

راز آسمان پایتخت

قبل از خرید لپ تاپ ، باید مشخص کنید که دستگاه خود را برای چه استفاده‌ای می خواهید؟ به طور کلی می‌توانیم نیازهای کاربران لپ تاپ را در ۴ دسته بندی زیر قرار دهیم. در ادامه این نوشته نیز، کانفیگ مورد نیاز هر دسته بندی را ذکر خواهیم کرد.

CPU، مغز متفکر لپ تاپ شما

دقیقا مثل بدن انسان که مغز وظیفه پردازش اطلاعات را برعهده دارد، در لپ تاپ  نیز CPU یا همان واحد پردازش مرکزی، تمامی پردازش‌ها و محاسبات لازم را انجام می‌دهد؛ پس تقریبا می توان گفت مهمترین بخش لپ تاپ شما به حساب می‌آید. اکثر پردازنده‌های موجود در بازار، توسط دو شرکت Intel و AMD ساخته شده‌اند. حال ببینیم هر کدام از کاربران به چه پردازنده‌ای نیاز دارند:

فوق حرفه‌ای: فقط و فقط به دنبال پردازنده‌Core i9  یا Core i7 برند Intel و یا Ryzen 7 برند AMD باشید و حتی به سایر پردازنده‌ها فکر هم نکنید.

حرفه‌ای: پردازنده Core i7 یا Core i5 اینتل و Ryzen 5 یا FX برندAMD  برای این دسته کارآمد خواهد بود.

نیمه حرفه‌ای: پیشنهاد ما برای خرید لپ تاپ به شمایی که کاربر نیمه حرفه‌ای محسوب می‌شوید، پردازنده Core i5 یا    Core i3 از برند اینتل و ۳Ryzen  یا FX از برند AMD می‌باشد.

عادی: برای این نوع کاربری، پردازنده Core i3 یا Celeron اینتل را انتخاب کنید اما به هیچ عنوان انتظار کار حرفه‌ای از آن نداشته باشید!

رم ، حافظه‌ای از جنس تصادف

RAM حافظه ای تصادفی است که برای ذخیره سازی، خواندن و نوشتن سریع اطلاعات بکار می‌رود. البته در نظر داشته باشید که رم برای ذخیره سازی اطلاعات در بلند مدت استفاده نمی‌شود. هر چقدر که میزان رم دستگاه شما بالاتر باشد، سرعت و قدرت بالاتری را نیز تجربه خواهید کرد. اما از آنجایی که هر چقدر پول دهیم آش می‌خوریم! بازهم برای هر دسته بندی، میزان رم مورد نیاز را مشخص کردیم تا با توجه به بودجه خود ایده‌آل‌ترین انتخاب را داشته باشید.

فوق حرفه‌ای: اگر قصد خرید لپ تاپ گیمینگ و یا یک دستگاه فوق حرفه‌ای را دارید، فقط به رم ۳۲ گیگابایت به بالا فکر کنید، ولا غیر!

حرفه‌ای: برای طراحی‌های گرافیکی و مهندسی باید به سراغ لپ تاپ‌هایی با حداقل ۱۲ یا ۱۶ گیگ رم بروید.

نیمه حرفه‌ای: برای شما ۸ یا ۱۲ گیگ رم مناسب است.

عادی: در بهترین حالت رم هشت گیگ، در غیر اینصورت رم چهار گیگ هم کفاف کار شما را می‌دهد.

لپ تاپ با گرافیک بالا انتخاب کنید

همانطور که احتمالا می‌دانید، کارت گرافیک وظیفه تبدیل اعداد صفر و یک به تصاویر قابل نمایش در مانیتور را دارد؛ بنابراین می‌توان گفت که هر چقدر کارت گرافیک قوی‌تری روی لپ تاپ خود داشته باشید، توانایی انجام کارهای گرافیکی و طراحی‌های سنگین‌تری را خواهید داشت. البته سایر عواملی که در بالا ذکر کردیم را نیز باید علاوه بر کارت گرافیک در نظر بگیرید.

فوق حرفه‌ای: حافظه اختصاصی گرافیکی برای این کاربران باید بیش از ۴ گیگابایت باشد. پیشنهاد ما به شما از برند NVIDIA  مدل GeForce RTX 2080 Ti و  GeForce RTX 2070 می‌باشد.

حرفه‌ای: افراد حرفه‌ای نیز به حافظه گرافیکی اختصاصی با ظرفیت حداقل ۴ گیگابایت احتیاج دارند. GeForce MX150، یا حداقل MX250 و MX230 برند NVIDIA گزینه‌های مناسبی هستند.

نیمه حرفه‌ای: برای این کاربران شاید گرافیک لپ تاپ از اهمیت خیلی بالایی برخوردار نباشد؛ به همین دلیل کارت گرافیک با حافظه اختصاصی دو گیگابایت کفایت می‌کند. GeForce MX130  یا 110 MX انویدیا مدل‌های پیشنهادی برای این دسته می‌باشد.

عادی: برای کاربری ساده، به کارت گرافیک اختصاصی (مجزا) احتیاجی نیست و با همان کارت گرافیک مجتمعی که روی پردازنده وجود دارد، کارتان راه می‌افتد.

حافظه هم که هر چقدر بیشتر، بهتر!

برای حافظه داخلی لپ تاپ طبیعی است که هر چقدر بیشتر باشد بهتر است و می توان از آن استفاده‌های متنوع‌تری داشت. اما توجه به SSD و یا HDD بودن حافظه نیز بسیار مهم است. اگر به دنبال سرعت و کارآیی بالاتری هستید از حافظه SSD و در غیر اینصورت هارد HDD پاسخگوی نیازهای شما خواهد بود.

علاوه بر مواردی که در بالا ذکر کردیم، عوامل دیگری نیز دخیل هستند که هنگام خرید لپ تاپ باید آن‌ها را در نظر بگیرید. موضوعاتی مانند تعداد و نوع پورت‌های ورودی دستگاه، چرا که ممکن است بخواهید لپ تاپ خود را به یک مانیتور وصل کرده و با استفاده از یک موس و کیبورد  مجزا از آن استفاده نمایید. همچنین کیفیت و اندازه صفحه نمایش نیز از آن دسته مواردی است که در انتخاب کاربران مختلف تاثیر گذار خواهد بود.

البته ما به صورت مفصل و در چندین مقاله درباره موضوع راهنمای خرید لپ تاپ صحبت کرده‌ایم که برای مطالعه آن‌ها می‌توانید به وبلاگ سایت فروشگاهی ایزی مارکت  مراجعه کرده و علاوه بر کسب اطلاعات، با تعدادی از محصولات ایسوس و لنوو آشنا شوید.

انتهای پیام_ایسنا بازنویسی شده)

لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

3 دیدگاه برای “نکات مهمی که در انتخاب بهترین لپ تاپ باید بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز