نادیده گرفتن مزایای حمل و نقل ریلی به ضرر کشور است

تورهای مسافرتی لحظه آخر

حمل و نقل ریلی ضمن ایمنی بیشتر نسبت به حمل و نقل جاده‌ای، یک وسیله سبز و دوستدار محیط زیست هم محسوب می‌شود. بر اساس آمار پزشکی قانونی کشور سال گذشته میزان کشته شدگان و مصدومان حمل و نقل جاده‌ای به ترتیب 9 هزار و 417 نفر و 172 هزار و 929 نفر بود. اما بخش ریلی حادثه جدی نداشته و از آخرین حادثه‌ای که منجر به مرگ و میر شده پنج سال می‌گذرد.

به گزارش کاماپرس، صنعت حمل و نقل ریلی با وجود مزایای زیادش در بین افراد جامعه و دیگر صنایع چندان مورد توجه نیست. به گفته فعالان این صنعت، شرکت‌ها از افزایش قیمت مصوب بلیط‌ بهره‌ای نبرده و حتی برای عرضه تخفیف به مسافران با یکدیگر رقابت می‌کردند. در واقع سال گذشته عرضه بلیط وجود داشت اما تقاضایی برای آن نبود. در حالی که این صنعت بعد از شیوع کرونا از نظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم رتبه اول را در بین دیگر وسایل حمل و نقل به دست آورد.

بنا به گفته ناصر غفاری، مدیر عامل شرکت مهتاب سیر جم، این مجموعه در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور سال گذشته تخفیفاتی را روی قیمت بلیت‌های خود ارائه کرد که در 10 سال گذشته کم سابقه بود. به عبارتی افزایش 22 درصدی قیمت بلیت هیچ اثری نداشت و شرکت‌های مسافری متوسط حدود 30 تا 40 درصد تخفیف روی قیمت بلیت‌ها ارائه دادند.

عدم همکاری بانک‌ها با صنعت حمل و نقل ریلی

راز آسمان پایتخت

طبق اعلام وزارت بهداشت، صنعت حمل و نقل ریلی و شرکت‌های مربوط به آن در دوره شیوع کرونا همکاری خوبی با این وزارت خانه داشتند. در ستاد ملی کرونا نیز به علت خدمات مناسب صنعت حمل و نقل ریلی در دوران مذکور، تسهیلات کم بهره 12 درصدی با دوره باز پرداخت 2 ساله به این صنعت اختصاص داده شد. این موضوع ابلاغ و توسط شرکت راه آهن و انجمن حمل و نقل ریلی برای هر شرکت با توجه به ظرفیت و زیان آن‌ها در نظر گرفته شد. سپس ستاد ملی کرونا شرکت‌های مربوطه را به بانک ملت برای دریافت تسهیلات معرفی کرد. اما تنها 25 درصد از مجموعه‌های ریلی معرفی شده موفق به دریافت تسهیلات از این بانک شدند.

در واقع بانک ملت، به عنوان عامل پرداخت، فرآیند ارائه تسهیلات را بسیار سخت کرد. با توجه به گفته‌های غفاری شرکت مهتاب سیر جم زودتر از سایرین مدارک لازم را برای دریافت تسهیلات آماده کرد و به بانک ملت ارائه داد. اما بانک عامل پرداخت تسهیلات را به دریافت وثیقه ملکی ارزنده درون شهری، با شرط بلامعارض و سهل البیع بودن، منوط کرد. همین عامل باعث عدم استفاده شرکت‌های ریلی از تسهیلات مذکور شده است.

مرتبط با : راه آهن جمهوری اسلامی ایرانقطارهای مسافری مهتاب (مهتاب سیر جم)
لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز