من از اینکه افسردگی دارم خجالت نمی کشم

تورهای مسافرتی لحظه آخر

همه ما روزهایی داریم که سرحال و شاد نیستیم. غمگین، عصبانی و ناامید هستیم. اما برای من، مدتی بود که انگار، این حس شدیدتر شده بود. منزوی شده بودم و حوصله هیچ کس را نداشتم. احساس می کردم که از همه بدم می آید و همه می خواهند به من آسیب بزنند. به سختی می توانستم کارهای روزمره ام را انجام بدهم .نمی دانستم چرا این طور شده ام. نمی خواستم هم قبول کنم که مشکلی دارم.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بهداشت و سلامت، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

پس در اینستاگرام شروع کردم به دنبال کردن صفحات انگیزشی؛ هر روز صبح کلی پست های امیدوارکننده می خواندم، پست هایی که می گفت: امروز روز دیگری است و من به زندگی لبخند می زنم. اما من نمی توانستم به زندگی لبخند بزنم. خیلی نا امید شده بودم و دائم فکر می کردم که چرا این طور شده ام. به این فکر می کردم که زندگی چه قدر پوچ است و چرا ما به دنیا آمده ایم.

چرا همیشه غمگینم؟

یک روز داشتم سرچ می کردم که من چرا همیشه غمگین و ناراحت هستم. گوگل چندین جواب مختلف به من نشان می داد. از جملات آموزشی، انگیزشی تا استفاده از انواع داروهای گیاهی و دمنوش ها. در این بین با سایتی آشنا شدم به نام مدافون که در آن گفته شده بود:

راز آسمان پایتخت

«همه ما ممکن است روزهایی حالمان خوب نباشد، حوصله نداشته باشیم، غمگین و ناامید باشیم اما معمولا این شرایط گذرا است و بعد از مدتی پایان می یابد. اگر این وضعیت طولانی شود و اوضاع بهتر نشود و حتی بدتر هم بشود باید برای بررسی وضعیت افسردگی به روانشناس مراجعه کنید.»

راستش اولش با دیدن این جمله عصبانی شدم. انگار می خواست به من بگوید که تو افسردگی داری و من نمی توانستم این موضوع را بپذیرم. در ادامه مقاله گفته شده بود که همه ما ممکن است به افسردگی مبتلا شویم درست مثل بیماری که مشکل قلبی دارد. آیا کسی از داشتن بیماری قلبی خجالت زده می شود؟ افسردگی نشانه ضعف نیست. همین جملات کمی آرامم کرد و مرا به خواندن ادامه مقاله تشویق کرد.

نشانه های افسردگی

در ادامه گفته شده بود نشانه های بیماری افسردگی این موارد هستند:

  • احساس غم، پوچی یا ناامیدی
  • طغیان خشم، تحریک پذیری یا ناامیدی، حتی بر سر مسائل کوچک
  • از دست دادن علاقه یا لذت در بیشتر یا تمام فعالیت های عادی، مانند رابطه جنسی، سرگرمی ها یا ورزش
  • اختلالات خواب، از جمله بی خوابی یا خواب زیاد
  • خستگی و کمبود انرژی
  • کاهش اشتها و کاهش وزن یا افزایش میل به غذا و افزایش وزن
  • اضطراب و بی قراری
  • کند شدن تفکر، صحبت کردن یا حرکات بدن
  • احساس بی ارزشی یا گناه، تثبیت بر شکست های گذشته یا سرزنش خود
  • مشکل در فکر کردن، تمرکز، تصمیم گیری و یا حافظه
  • افکار خودکشی
  • دردهای بی دلیل مانند کمردرد یا سردرد

من افسردگی دارم

واقعیت این بود که من بعضی از این ویژگی ها را داشتم. احتمال این وجود داشت که افسردگی داشته باشم. در مقاله گفته شده بود که «سازمان بهداشت جهانی در سال 2020 اعلام کرده است  که 264 میلیون نفر در سراسر دنیا از افسردگی رنج می برند.» به خودم می گفتم که خب من هم یکی از همین افرادی که به افسردگی مبتلا هستند. چرا به دنبال درمان این مشکل نروم.

اما باز هم انگار مقاومتی در من اجازه نمی داد که به سراغ حل این مشکل بروم. سایت مدافون، پیشنهاد جالب و جدیدی داشت:

اگر مراجعه به روانشناس یا روانپزشک، برای شما کار سختی است می توانید از امکان مشاوره آنلاین در مدافون استفاده کنید. در این روش، بدون نیاز به مراجعه حضوری، می توانید از روانشناس یا روانپزشک، مشاوره تلفنی دریافت کنید و یا در صورت تمایل با روانشناس آنلاین چت کنید.

این خبر خیلی خوبی بود. می توانستم در خانه بمانم و به روانشناس یا روانپزشک زنگ بزنم، مشکلاتم را مطرح کنم و نگران قضاوت دیگران نباشم. برای من که برای درمان مقاومت می کردم، چه راهی بهتر از این؟پس تصمیم گرفتم که این روش را امتحان کنم.

شروع درمان افسردگی

اپلیکیشن مدافون را دانلود و نصب کردم. نظرات کاربران را درباره مشاوره های انجام شده خواندم و از یکی از روانشناس های آنلاین  این اپلیکیشن، درخواست مشاوره کردم. مشاوره ما نیم ساعته و تلفنی بود. در اولین جلسه، مشاور سوالاتی از من پرسید که مطمئن بشود مشکل من افسردگی است. وقتی که روانشناس از وجود مشکل مطمئن شد، درمان را آغاز کرد. او جمله مهمی به من گفت: «افسردگی یک موضوع بی اهمیت نیست. اتفاقا یک بیماری واقعی است که اگر به موقع رسیدگی و درمان نشود، می تواند مشکلات جدی ایجاد کند.»

ما چندین جلسه رواندرمانی آنلاین داشتیم و پس از جلسه پنجم، من بهبود قابل توجهی پیدا کردم.

افسردگی قابل درمان است

الان که این نوشته را برای شما می نویسم هنوز چند جلسه از درمان باقی مانده است. اما من حال بسیار بهتری را تجربه میکنم. دیگر فکر نمی کنم که زندگی پوچ و بی معنی است و انجام کارهای روزمره دیگر برایم اصلا سخت نیست. تجربه مشاوره روانشناسی آنلاین تجربه جدید و مدرنی بود. من می توانستم در هر جایی که راحت تر هستم و در هر ساعتی که برایم امکان پذیر است مشاوره تلفنی روانشناسی داشته باشم. تجربه ای که به بهبود کیفیت زندگی من کمک زیادی کرد.

اگر شما هم دچار اختلالات خلق هستید، گرفته، عصبانی و بی حوصله هستید، برای مشکلات زندگی نیاز به یک همفکری و راهنمایی دارید، مشاوره آنلاین روانشناسی در مدافون را تجربه کنید. امیدوارم که برای شما هم یک تجربه جدید و مفید باشد.

مرتبط با : مدافون
لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز