مزایای روف گاردن چیست؟ + هزینه اجرا

تورهای مسافرتی لحظه آخر

توسعه شهرنشینی و مشغله روزافزون‌ افراد، سفر و تغییر روحیه در طبیعت را به کاری دشوار تبدیل کرده است. از این رو تبدیل پشت‌بام خانه به روف گاردن راه‌حل مناسبی برای کاهش اثرات منفی زندگی شهری محسوب می‌شود.

به گزارش کاماپرس، به نقل از ایده سبز، روف گاردن (Roof Garden) یا بام سبز که روی پشت بام ساختمان‌ها بنا می‌شود، علاوه بر ایجاد یک فضای سبز لذت‌بخش، بهترین شیوه برای استفاده مفید از فضاهای غیرکاربردی ساختمان‌ مانند پشت بام است. ضمن این‌که از روف گاردن در ساختمان‌های تجاری برای ایجاد بستری برای فعالیت کافه‌ها و رستوران‌ها  و کاربردهای تجاری نیز می‌توان بهره گرفت.

بام سبز چیست؟ | آشنایی با روف گاردن و چیستی آن

روف گاردن-کاماپرس

روف گاردن فضای سبزی است که برای یکی از غیرکاربردی‌ترین و فضاهای ساختمان، یعنی پشت‌بام طراحی می‌شود. برای تبدیل این فضا به روف گاردن، با ایزولاسیون و زیرسازی مناسب، سطح موردنظر برای پیاده‌سازی المان‌های روف گاردن آماده می‌شود. پس از آن بسته به سلیقه کارفرما و ظرفیت بام می‌توان سبک مناسبی از روف گاردن را پیاده‌سازی کرد. طراحی روف گاردن معمولاً در تناسب با فاکتورهای گوناگونی از جمله ابعاد فضای موردنظر، سازه ساختمان، نوع کاربری آن، شرایط آب‌وهوایی و سلیقه افراد صورت می‌گیرد.

مراحل اجرایی در پیاده‌سازی بام سبز

روف گاردن-کاماپرس

راز آسمان پایتخت

باتوجه‌به تنوع سبک‌های پیاده‌سازی پروژه روف گاردن مراحل اجرایی آن همیشه ثابت و یکسان نیستند. با این حال می‌توان یک روند کلی در هر پروژه اجرای بام سبز داشت که در ادامه این مراحل را مشاهده می‌کنید:

  • بازدید حضوری

پس از تماس کارفرما، تیم طراحی طی یک بازدید حضوری از محل اطلاعات لازم را از پروژه جمع‌آوری می‌کنند. در این بازدید پس از بررسی شرایط و اطلاع از مسائلی چون مقاومت بام و زیرساخت، درباره نحوه اجرای پروژه و نیاز کارفرما صحبت می‌شود.

  • طراحی دوبعدی یا سه‌بعدی و قرارداد

در صورت تقاضای کارفرما، طرحی از پروژه به‌صورت دوبعدی یا سه‌بعدی آماده شده و تحویل داده می‌شود. این طرح دید خوبی از نتیجه نهایی کار در اختیار کارفرما می‌گذارد. سرانجام در صورت تأیید طرح، قراردادی بین کارفرما و مجری روف گاردن به امضا رسیده و پروژه وارد فاز اجرایی می‌شود.

  • ترمیم و استحکام زیرسازی بام

در صورت ضعف در زیرسازی کف بام، ایزولاسیون و اقدامات لازم انجام می‌شود.

  • پیاده‌سازی کف‌پوش روف گاردن

کف‌پوش روف گاردن می‌تواند یکپارچه و یا ترکیبی باشد. به طور مثال استفاده از ترکیب چمن طبیعی یا مصنوعی، ترمووود و سنگ‌ریزه و شن می‌تواند یک نمای جذاب در کف بام سبز ایجاد کند.

  • پیاده‌سازی سیستم آبیاری و نورپردازی روف گاردن

سیستم آبیاری و نورپردازی هم به‌نوعی زیرساخت برای اجرای بام سبز محسوب می‌شوند. بر اساس نوع پوشش گیاهی و میزان نیاز به آبیاری، سیستم آبی اجرا شده و نورپردازی روف گاردن اجرا می‌گردد.

  • نصب سازه‌های روف گاردن

در این فاز سازه‌های فلزی روف گاردن و سایز سازه‌ها نصب و اجرا می‌شوند. این سازه‌ها می‌توانند شامل حصارکشی اطراف بام سبز، ایجاد سقف و سایبان، سازه‌های چوبی روف گاردن مانند پرگولا و … باشند.

  • حمل و استقرار المان‌های روف گاردن

در طراحی روف گاردن عناصری بکار گرفته می‌شوند که نوع و کیفیت آن‌ها در طرح اولیه کاملاً مشخص شده. المان‌هایی مثل سایبان، مبلمان فضای باز، آلاچیق و پرگولا، فلاور باکس و نوع پوشش گیاهی روف گاردن همه از قبل تعریف شده هستند. در این فاز این عناصر به بام سبز منتقل و چیده می‌شوند.

  • کشت و آبیاری اولیه پوشش گیاهی روف گاردن

گیاهان و درختچه‌های زینتی درون فلاور باکس جای می‌گیرند و در صورت نیاز چمن مصنوعی یا طبیعی اجرا می‌شود. سپس سیستم آبیاری تست شده و گیاهان روف گاردن آبیاری می‌شوند.

در این چند کام مراحل کلی در طراحی و اجرای روف گاردن را توضیح دادیم. ایده سبز در ادامه به بررسی مزایای روف گاردن می‌پردازد.

مزایای روف گاردن

روف گاردن-کاماپرس

تبدیل پشت‌بام ساختمان‌ به روف گاردن و اجرای فضای سبز در آن‌، علاوه بر زیبایی می‌تواند مزایای بسیاری داشته باشد. در ادامه به برخی از این مزایا اشاره شده است.

  • کاهش آلودگی هوای شهری و کمک به محیط‌زیست

یکی از مهم‌ترین مزایای روف گاردن‌ تأثیر آن‌ در کاهش آلودگی هوای شهری است. ایجاد فضاهای سبز و کاشت گیاه و درخت در محوطه ساختمان‌ها سبب می‌شود تا دی‌اکسیدکربن در هوا کاهش پیدا کرده و به لطف حضور گیاهان، اکسیژن بیشتری تولید شود.

  • کاهش آلودگی صوتی

استفاده از روف گاردن در فضای بام خانه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها در شهرهای شلوغ، تا حد بسیار زیادی می‌تواند سبب کاهش سروصدای محیط شده و فضای آرامش بخشی را ایجاد کند.

  • عایق حرارتی و دمایی برای ساختمان

در اجرای روف گاردن معمولاً از چندین لایه مختلف استفاده می‌شود؛ این لایه‌ها سبب ایجاد یک عایق حرارتی و دمایی در ساختمان می‌شوند. به‌این‌ترتیب، روف گاردن در فصول گرم سال، ساختمان را خنک‌تر و در فصول سرد سال ساختمان را گرم نگه می‌دارد. این ویژگی در نهایت در جلوگیری از اتلاف انرژی نقش مؤثری دارد.

  • افزایش ارزش ساختمان

ایجاد روف گاردن بر روی بام ساختمان‌های اداری و مسکونی و اجرای المان‌های مختلف مانند فلاور باکس، مبلمان، آلاچیق و پرگولا و مانند آن سبب افزایش ارزش مادی ساختمان می‌شود.

  • افزایش عمر سقف ساختمان

لایه‌های گوناگون روف گاردن همراه با پوشش گیاهی ایجاد شده بر روی بام سبز علاوه بر ایجاد منظره عالی، سبب افزایش عمر سقف و محافظت از آن در برابر نور خورشید و عوامل اقلیمی می‌شود. این مسئله درنهایت سبب کاهش هزینه‌های نگهداری از سقف خواهد شد.

روف گاردن علاوه بر این موارد، دارای مزایای بسیار دیگری همچون ایجاد محیطی مناسب برای دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه، کاهش هدررفت آب باران و در نتیجه کاهش بار سیستم‌های مجاری فاضلاب، کنترل دمای شهری و بهبود چشم‌انداز و مناظر اطراف خود می‌شود.

هزینه اجرای روف گاردن

روف گاردن-کاماپرس

هزینه طراحی و اجرای روف گاردن به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. عوامل مؤثر بر هزینه اجرای روف گاردن شامل مواردی چون سازه هر ساختمان، ابعاد محیط و المان‌های به‌کاررفته در آن مانند مبلمان، آلاچیق، استخر، شومینه، فلاور باکس، نوع کف‌پوش، سیستم صوتی و نورپردازی، آب‌نما و مانند آن است. از این رو هزینه اجرا یا در تناسب با این موارد محاسبه و به کارفرما اعلام می‌شود یا طراحان در تناسب با بودجه کارفرما روف گاردن را طراحی می‌کنند.

طراحی روف گاردن توسط مجموعه ایده سبز

اگر تصمیم به اجرای روف گاردن بر بام ساختمان مسکونی یا تجاری خود دارید، تنها با متخصصین این حوزه همکاری کنید. ایده سبز یک شرکت تخصصی در زمینه اجرای روف گاردن و محوطه سازی فضای سبز است که می‌تواند گزینه مناسبی برای همکاری با شما باشد.

مجموعه ایده سبز به‌عنوان مجری و طراح فضای سبز با اجرای پروژه‌های موفق متعدد به هدف خود در راستای افزایش سرانه فضای سبز تحقق بخشیده است. از خدمات مجموعه ایده سبز می‌توان به اجرای روف گاردن، طراحی سه‌بعدی فضای سبز، طراحی دیوار سبز، تراس سبز، نصب انواع سایبان و آلاچیق و پرگولا، محوطه سازی ساختمانی، طراحی فضای سبز شهری، طراحی انواع زمین بازی و زمین ورزشی، انواع سازه‌های گابیونی، باغچه زیر راه‌پله و … اشاره کرد.

برای استفاده از خدمات مجموعه ایده سبز می‌توانید به راحتی و با مراجعه به وبسایت این مجموعه، از نمونه کارهای موجود دیدن کرده و سفارش مورد نظر خود را ثبت کنید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان از طریق شماره‌های 02177245295، 09126494926 و  09121173266 با همکاران ما در بخش طراحی بام سبز ما در ارتباط باشید.

انتهای پیام

مرتبط با : ایده سبز
لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز