مرداد 2023؛ گرم‌ترین ماه زمین در 1/5 قرن اخیر

تورهای مسافرتی لحظه آخر

ناسا در گزارش اخیر خود اعلام کرد: ماه ژوئیه (تیر- مرداد) سال ۲۰۲۳ گرم‌‌ترین ماه زمین در 143 سال اخیر یعنی از سال ۱۸۸۰ تا کنون بوده است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، تلگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس و به نقل از اسپیس، کارشناسان ناسا این هفته و به دنبال آتش‌سوزی‌های وحشتناک هاوایی گردهم آمدند تا در رابطه با وضعیت اضطراری آب و هوایی بحث و گفت و گو کنند.

در این میزگرد تاکید شده که نه تنها ژوئیه سال جاری (تیر و مرداد) گرم‌ترین ماه سیاره زمین از اواخر دهه‌ی ۱۸۰۰ تاکنون بوده، بلکه 5 ماه ژوئیه اخیر نیز گرم‌ترین ماه‌های ژوئیه در پایگاه داده‌ ناسا بوده‌اند. این مساله در حالی گزارش شده که آژانس فضایی ناسا پیش‌بینی می‌کند که سال آینده گرم‌تر خواهد بود.

در بیانیه این میزگرد مطرح شد که دمای هوا در ژوئیه امسال ۰.۴۳ درجه فارنهایت گرم‌تر از سایر ماه‌های ژوئیه از سال ۱۸۸۰ بوده و همچنین ۲.۱ درجه فارنهایت یا همان ۱.۱۸ درجه سانتیگراد، گرم‌تر از میانگین دمای ژوئیه بین سال‌های ۱۹۵۱ و ۱۹۸۰ بوده است.

راز آسمان پایتخت

سارا کاپنیک دانشمند ارشد اداره ملی اقیانوسی و جوی طی این کنفرانس با اشاره به این نکته بیان کرد: مساله مهم این است که افسار این حقیقت ناگوار در دستان بشر است.

بیشتر بخوانید:

کاپنیک همچنین با اشاره به تاثیر بالای انتشار گازهای گلخانه‌ای در جو و تغییر کاربری زمین در این افزایش دما، می‌گوید: این افزایش دما بسیار نگران کننده است، چراکه به وقوع بلایای طبیعی شدید مانند خشکسالی، طوفان‌ها و آتش سوزی‌های جنگلی کمک می‌کند.

در ادامه گاوین اشمیت مدیر موسسه‌ مطالعات فضایی گادرد ناسا نیز اضافه می‌کند: کلیه پدیده‌های بلندمدتی که از دهه ۱۹۷۰ شاهد بودیم، تحت تاثیر فعالیت‌های انسانی رخ داده‌اند. سایر عوامل تغییرات آب و هوایی مانند ال نینو یا فعالیت‌های آتشفشانی، در مقایسه با مولفه‌های انسانی تأثیرات بسیار کمتری بر گرمایش جهانی دارند.

تاثیرات تغییر آب و هوا بر سلامت دریایی موضوع بعدی این کنفرانس بود که طی آن کارلوس دل کاستیلو رئیس آزمایشگاه اکولوژی اقیانوس ناسا، بیان کرد: اقیانوس‌ها ۹۰ درصد گرمایش جهانی را تجربه می‌کنند. بر اثر گرم شدن اقیانوس، آب منبسط شده و طی ادغام با پدیده ذوب یخ در خشکی، به افزایش سطح دریاها و درنهایت پدیده‌هایی همچون سیل و فرسایش سواحل منجر می‌شود.

گفتنی است، ماموریت بعدی ناسا با عنوان PACE، می‌تواند امیدبخش باشد. این برنامه با هدف شناسایی تغییراتی مانند رنگ اقیانوس‌ها، در سال ۲۰۲۴ با پرتاب یک کاوشگر آغاز می‌شود.

انتهای پیام

ایده سبز
دادپویان
اوج آرام
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز