عرضه سهام سودآورترین پروژه ریلی ایران در بورس

تورهای مسافرتی لحظه آخر

با گذشت حدود 12 سال از تصویب اجرای طرح برقی کردن قطار تهران-مشهد به نظر می‌رسد این پروژه نیمه کاره قرار است با ادعای” سودآوری” در بورس عرضه شود.

به گزارش کاماپرس؛ حرکت پرشتاب این روزهای بازار سرمایه، حالا پای پروژه‌های عمرانی و ریلی را هم به تالار شیشه‌ای باز کرده است. پروژه‌هایی که گاهی بیش از 12 سال از عمر آنها می‌گذرد و همچنان روی هوا مانده‌اند. پروژه برقی‌کردن قطار تهران-مشهد از جمله همان پروژ‌هایی است که مصوبات اجرای آن به دولت نهم برمی‌گردد. حالا که بحث ورود شرکتهای خصوصی به پروژه‌های زیرساختی مطرح است و بازار بورسی شدن شرکتها هم داغ است، به نظر می‌رسد وزارت راه وشهرسازی هم می‌خواهد برای عرضه سهام پروژه‌های عمرانی و ریلی خود از این فرصت استفاده کند. آنطور که امیرمحمود غفاری معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی خبر داده؛ ۱۴ پروژه که قرار است از طریق بازار بورس تأمین مالی شوند که به گفته او “یکی از جذابترین آنها، پروژه برقی‌کردن راه آهن تهران-مشهد است که قرار است سهام صندوق پروژه آن در بورس عرضه شود.”

پروژه‌های ریلی، سوددهی دارند

با اینکه بیش از 12 سال از برگزاری اولین مناقصه برقی کردن قطار تهران- مشهد و قریب 11سال از تعیین کنسرسیوم برنده می‌گذرد همچنان پروژه برقی کردن قطار تهران- مشهد به نتیجه نرسیده است. شهریور ماه 98 بود که مدیرعامل راه‌آهن از توقف پروژه به خاطر عدم صدور ضمانتنامه از سوی فاینانسر چینی خبر داد و گفت تاکنون در اینباره اقدامی انجام نشده است. حالا و با اعلام وزارت راه وشهرسازی قرار است سهام این پروژه در بورس عرضه شود.

راز آسمان پایتخت

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در گفتگو با مهر، در پاسخ به این پرسش که آیا جذابیتی برای سهامداران در پروژه‌های عمرانی وجود دارد که سهام صندوق پروژه‌های عمرانی را خریداری کنند، گفته است: قانون بودجه سال جاری برای نخستین بار به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده تا از همه پروژه‌های زیرساختی بخش حمل و نقل اعم از آزادراه، بزرگراه و جاده‌های اصلی عوارض دریافت کند.

غفاری اضافه کرده است: تا پیش از این صرفاً می‌توانستیم در پروژه‌های آزادراهی از سرمایه گذار بخش خصوصی استفاده کرده و اصل و سود سرمایه را از طریق عوارض آزادراهی، مستهلک کنیم؛ اما در حال حاضر برای سایر پروژه‌های زیرساختی نیز این امکان فراهم شده است. بنابراین جذابیت این پروژه‌ها بسیار بالاست؛ چون این صندوق‌ها، سودده خواهند بود.

انتهای پیام

لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز