شرایط تعویض پلاک / چه مدارکی لازم است ؟

تورهای مسافرتی لحظه آخر

یکی از مراحل خرید و فروش خودرو تعویض پلاک است که در هر معامله‌ای باید به صورت قانونی و صحیح انجام شود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار خودرو، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، در معامله فروش خودرو باید یک پلاک جدید به نام خریدار روی خودروی خریداری شده ثبت شود زیرا هر پلاکی منحصر به یک نفر است و شناسنامه خودرو محسوب می‌شود. تعویض پلاک که یکی از مراحل مهم خرید خودرو است، مراحلی دارد که در ادامه بررسی خواهد شد؛

برای تعویض پلاک ابتدا باید به سایت نوبت‌دهی اینترنتی آن مراجعه و نوبت را به صورت آنلاین دریافت کرد. با مراجعه به این سایت و وارد کردن استان و شهر محل زندگی آدرس تعویض پلاک نزدیک برای فرد نمایش داده می‌شود تا بتوان با دریافت نوبت نسبت به تاریخ و ساعت گفته شده به محل مورد نظر مراجعه کرد. مالک سابق و مالک جدید باید به محل مورد نظر مراجعه کنند تا مراحل لازم جهت تعویض پلاک انجام شود.

مراحل فک پلاک قدیمی و نصب پلاک جدید

پس از دریافت نوبت اینترنتی باید قبض ورود به پارکینگ را دریافت کرده و مدارکی که در ادامه به آن اشاره خواهد شد به باجه مورد نظر تحویل داده و پس از بررسی معاینه فنی و شکایت‌های خودرو به صورت خودکار، برگه بازدید به فرد تحویل می‌شود. پس از دریافت برگه بازدید خودرو توسط کارشناسان مورد نظر بررسی خواهد شد و اگر خودرو خلافی نداشت برگه عدم خلافی به فرد داده می‌شود. پس از دریافت عدم خلافی برگه باید توسط افسر مهر شود و به غرفه تعیین شده برای ادامه روند تحویل شود. فرد پس از پرداخت وجه مورد نظر باید به دفتر مشخص شده جهت دریافت تاییدیه نقل و انتقال سند مالک مراجعه کند و پس از آن فک پلاک خوردو انجام شود تا پلاک جدید برای خودرو نصب گردد.

راز آسمان پایتخت

گفتنی است که اگر خریدار یا فروشنده وقت مراجعه به مراکز تعویض پلاک را ندارند می‌توانند این کار را با ارائه وکالت قانونی به فرد دیگری بسپارند.

مدارک لازم برای تعویض پلاک

فروشنده خودرو برای تعویض پلاک باید مدارکی همچون کارت خودرو، سند خودرو، سند فروش کارخانه سازنده در صورتی که فروش اول باشد، برگ سبز یا سند مالکیت خودرو، شناسنامه و کارت ملی، برگه تسویه حساب خلافی و عوارض خودرو، بیمه‌های ثالت که نسخه الکترونیکی آن نیز موردقبول است، کارت معاینه فنی خودرو و برگه‌های پرداخت بهای انتقال پلاک را همراه خود داشته باشد.

خریدار وسیله نقلیه باید کارت ملی، شناسنامه، اصل و کپی مدارک احراز سکونت همچون سند خانه، اجاره‌نامه، قبض برق یا گاز به نام پدر، مارد، برادر، خواهر، همسر یا فرزند را به همراه خود داشته باشد و باید حتما هنگام این امر خود شخص یا نماینده قانونی او در مزاکر حضور یابد.

همچنین برای تعویض پلاک خودرو باید مدارکی در زمینه احراز سکونت نیز همراه فرد باشد که شامل سند صاحب‌خانه، جواز کسب معتبر، قبض با تاریخ کنونی به آدرس مالک، سند اجاره خانه به نام صاحب خودرو و گواهی اشتغال به تحصیل فرزندان که آدرس محل سکونت پدر و مادر در آن موجود باشد همراه فرد باشد.

لازم به ذکر است که عشایر باید نامه‌های رسمی را از ادارات عشایر، کارکنان دولت و نیروهای مسلح  از اداره محل خدمت و سازمان‌ها، کارخانه‌ها همچنین شرکت‌ها باید از شهرستان محل ثبت شرکت دریافت و ارائه دهند.

برای شماره‌گذاری وسایل نقلیه چه مدارکی لازم است؟

مدارک شناسایی مانند کارت ملی و شناسنامه، سند فروش برای خودروهای داخل و سند خودرو برای خودروهای وارداتی، تاییدیه کارشناس حقوقی حاضر در مراکز تعویض خودرو، بررسی تبصره 13 برای خودروهای وارداتی، بررسی کاردکس برای احراز اصالت وسیله نقلیه و امضا آن توسط افسر و مدارک مبنی بر مفاصا حساب دیوان دولتی از مدارک مورد نیاز برای شماره‌گذاری است که پس از ارائه آن‌ها مطابق با محل سکونت فرد پلاک خودرو به او اختصاص داده می‌شود.

هزینه تعویض پلاک چقدر می‌شود؟

دریافت هزینه نقل و انتقال خودرو باید طبق تعرفه صورت گیرد که پس از اتمام مراحل هیچ پول نقدی از اشخاص گرفته نمی‌شود. در سال 1400 هزینه تعویض پلاک خودرو تغییراتی کرد که خودروهای کمتر از 200 میلیون تومان باید 200 هزارتومان و خودروهای بالای 200 میلیون تومان باید 300 هزارتومان جهت تعویض پلاک بپردازند.

لازم به تاکید است که فرد یا زوج بودن پلاک‌ها به خواست فرد نیست و این امر به صورت تصادفی اتفاق می‌افند. همچنین مدت زمان صدور کارت از طریق سامانه رهگیری مرسولات پستی قابل پیگیری است.

گفتنی است اگر مالک قبلی خودرو فوت کرده باشد، ابتدا خودرو در شرایط انحصار وراثت قرار می‌گیرد و پس از آن امکان تعویض پلاک امکان‌پذیر خواهد شد.

آقای تست

مجموعه کارشناسی خودرو آقای تست با ارائه بهترین خدمات کارشناسی خودرو در محل در کمترین زمان ممکن در محل شما حاضر شده و کارشناسی را برای شما انجام می‌دهند و در پایان یک گزارش رسمی و مکتوب به شما ارائه خواهند داد.
کارشناسان زبده آقای تست طی چندین سال تجربه در زمینه کارشناسی می‌توانند تمامی نقاط جزیی و کلی خودرو از جمله تشخیص رنگ خودرو، بررسی اپشن ها و … مورد بررسی قرار دهند.

کارشناسی خودرو بیش از 500 نقطه
بررسی نقاط جزیی
اپشن ها
تشخیص رنگ
کارشناسی بدنه
ارائه گزارش رسمی
کارشناس خودرو | آقای تست
شماره تماس: 09128016381

انتهای پیام

لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز