سود بورس از دلار و سکه سبقت گرفت

شاخص کل بورس در سه ماه ابتدایی سال نزدیک به ۱۴۸ درصد رشد کرد و سود بورس طی سه ماه بهار 99 از سود بازارهای موازی دلار و سکه پیش افتاد.

به گزارش کاماپرس؛ در بهار امسال،سود بورس با بازدهی بیش از 147 درصدی با اختلاف معناداری در صدر بازارها نشسته است و پس از آن بازار طلا (سکه) و ارز (دلار) به ترتیب با بازدهی 30.5 درصدی و 24.8 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. بازار مسکن نیز با بازدهی 19.1 درصدی چهارمین بازار پربازده بهار بود و در رتبه آخر بازار پول (سپرده‌های بانکی) با بازدهی نزدیک به 4 درصد قرار گرفته است. روزنامه دنیای اقتصاد در گزارش امروز خود به صدرنشینی بورس ، رشد سایر بازارها و همچنین پیش بینی ادامه رشد این بازارها پرداخته است.

سبزپوشی دسته‌جمعی فعالان بازار سهام

به نوشته دنیای اقتصاد؛ بورس تهران در نخستین فصل از سال 99 بازده دلنشینی را برای سهامداران رقم زد و دماسنج اصلی این بازار با جهش 758 کانالی (معادل 148 درصد) همراه شد. شاخص کل سهام تنها 13 روز معاملاتی منفی را در فصل گذشته تجربه کرد و در سایر روزها مثبت بود. نگاهی به عملکرد صنایع بورسی در بهار 99 نیز حکایت از سبزپوشی دسته‌جمعی گروه‌های فعال بازار سهام دارد. در این میان چهار گروه مهم کالامحور بازار شامل پتروپالایشی‌ها و فلزی-معدنی‌ها رشد‌های بالاتر از 120 درصد را تجربه کردند.

سهامداری 60درصد ایرانی‌ها

راز آسمان پایتخت

در بخش دیگری از گزارش دنیای اقتصاد با موضوع سود بورس و دیگر بازارها، با اشاره به موضوع آزادسازی سهام عدالت و افزایش ورود سرمایه‌گذاران جدید به بازار بورس آمده است:« از ابتدای سال جاری تا نیمه خرداد شاهد صدور ۳۵میلیون و ۹۰۰هزار کد جدید در بازار سرمایه بودیم. تعداد کدهای جدید در سال 98 در مجموع ۸۲۲هزار بوده است. به این ترتیب با احتساب کدهای صادرشده در سال‌های گذشته و امسال، ارتش سهامداران به ۵۰میلیون نفر رسید. این امر با درنظر گرفتن جمعیت تقریبی ۸۴میلیون نفری در ایران، از ورود ۶۰درصد از ایرانی‌ها به بازار سهام حکایت دارد. از این رو افزایش افسارگسیخته نقدینگی در کشور و ورود بخش عمده‌ای از پول‌های تازه به بازار سهام از یکسو و آزادسازی سهام عدالت از سوی دیگر، سبب شده تا این روزها شاهد باشیم سهامداری که پیش‌تر فعالیتی تخصصی بود، این روزها جنبه عمومی پیدا کند و در هر جمع و محفلی چه دوستانه و خانوادگی و چه کاری سخن از بورس‌بازی و جذابیت این بازار باشد.

 

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز