4 شرکت بزرگ بورس مقصد جدید سهامداران حقیقی

تورهای مسافرتی لحظه آخر

بازار سهام در اولین روز معاملاتی هفته با رشد شاخص کل مواجه شد و این درحالی بود که 77 درصد سهام بورس منفی بودند. علت رشد شاخص با وجود درصد بالای سهم های منفی خرید سهام شرکت های بزرگ توسط حقوقی ها بود که این موضوع از نظر سهامداران حقیقی هم دور نمانده است.

به گزارش کاماپرس، کسب سود و حتی حفظ سرمایه در بازار بورس برخلاف ماه های ابتدایی سال به کار بسیار دشواری تبدیل شده و بسیاری از سهامداران این بازار را ترک کرده یا در فکر خروج از بورس هستند. با این حال هستند سهامدارانی که در این بازار متزلزل نیز به رصد دقیق اتفاقات و روندها می پردازند و سرمایه خود را از معرض کاهش نجات داده و در مسیر سود قرار می دهند.

بررسی تحولات روز شنبه بورس نشان می دهد حمایت حقوقی ها از برخی سهام شاخص ساز مورد توجه حقیقی ها قرار گرفته و سرمایه آنها را به سوی سهام شرکت های بزرگ سوق داده است.

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارش امروز خود به این موضوع پرداخته و نوشته است: شاخص کل بورس، معاملات روز شنبه را با رشد ۶/ ۰ درصدی به پایان رساند و به محدوده یک میلیون و ۶۴۲ هزار واحد وارد شد. این مهم در حالی رقم خورد که بررسی‌ها نشان می‌دهد از ۳۱۶ نماد فعال این بازار، ۲۴۳ سهم معادل ۷۷ درصد روزی قرمز را پشت سر گذاشتند.شرایطی که موجب شد شاخص کل هم‌وزن که نشانی از اثرگذاری یکسان نمادها دارد، افت ۹/ ۰ درصدی را ثبت کند.

نکته قابل تامل معاملات روز گذشته بورس ، قرار گرفتن سهام شاخص‌ساز در صدر لیست خرید سهامداران حقیقی بود. به نظر می‌رسد حمایت‌های دستوری بازیگران حقوقی از این شرکت‌ها در زمان ریزش بازار این سیگنال را به سهامداران خرد صادر کرده است که با سهامداری از شرکت‌های مورد حمایت سیاست‌گذار، ریسک کمتری را متحمل می‌شوند.

راز آسمان پایتخت

سبز شدن شاخص مدیون رشد فولاد، مس، فملی و فارس

در معاملات 15 شهریورماه 99، فولاد مبارکه اصفهان بیشترین نقش را در رشد شاخص کل ایفا کرد. «فولاد» سهمی ۲/ ۶ درصدی از ارزش کل بورس تهران را در اختیار دارد و روز گذشته با رشد ۴/ ۴ درصدی قیمت پایانی همراه شد و تاثیر مثبت ۴۳۰۵ واحدی بر نماگر اصلی بازار سهام به جا گذاشت. سهام شرکت ملی مس ایران با سهم ۵/ ۵ درصدی از ارزش کل بازار سهام دیگر نمادی بود که دیروز در صدر نمادهای اثرگذار بر رشد شاخص کل ایستاد. «فملی» دیروز با مازاد تقاضا در سقف قیمتی همراه شد و رشد ۹/ ۴ درصدی را تجربه کرد. «فارس» نیز به‌عنوان بزرگ‌ترین بنگاه بورسی دیروز همزمان با رشد ۶/ ۳ درصدی قیمت پایانی خود اثری ۳۶۴۷ واحدی بر رشد شاخص کل بورس تهران داشت. به این ترتیب سه شرکت بزرگ بورس تهران با معاملات مثبت خود در روز گذشته بازوان اصلی رشد شاخص سهام شدند.

دو گروه فلزات اساسی و پتروشیمی؛ پناهگاه پول حقیقی های بورس

روز شنبه در مجموع شاهد جابه‌جایی ۹۶۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان نقدینگی از سبد سهام معامله‌گران خرد بازار به پرتفوی حقوقی‌ها بودیم. در این میان بازیگران حقیقی بیشترین خالص خرید را به میزان ۳۶۹ میلیارد تومان در سهام زیرمجموعه گروه فلزات اساسی رقم زدند. پتروشیمی‌ها نیز روز گذشته شاهد ورود پول‌های حقیقی به گردونه معاملات سهام زیرمجموعه خود بودند. در مقابل اما گروه چندرشته‌ای صنعتی بیشترین خروج پول حقیقی به میزان ۴۶۳ میلیارد تومان را تجربه کرد. خودرویی‌ها نیز روز شنبه با خالص فروش بازیگران خرد مواجه شدند و در مجموع شاهد جابه‌جایی ۳۲۴ میلیارد تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. در این میان بررسی‌های «دنیای اقتصاد» از ۷۴ نماد با بیشترین تاثیر مثبت بر رشد شاخص کل نشان از ورود سرمایه حقیقی به این سهام دارد. به‌طوری که در مجموع شاهد خالص خرید ۴۰۵ میلیارد تومانی سهامداران حقیقی در سهام مذکور بودیم. در صدر این سهام «فملی» با جذب پول حقیقی ۳۶۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی قرار گرفت. «پارسان» و «فخوز» نیز دیگر نمادهایی بودند که بیشترین ورود نقدینگی از سوی بازیگران خرد را تجربه کردند. در آن سوی بازار اما نمادهایی که بیشترین فشار بر نماگر اصلی سهام (۲۴۲ نماد) را وارد کردند و مانع از صعود بیشتر این شاخص شدند در مجموع با خروج یک هزار و ۳۷۲ میلیارد تومانی پول حقیقی مواجه شدند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز