دلیل سفید و نگاتیو شدن تصویر تلویزیون + روش رفع ایراد

سفید شدن تلویزیون - کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

تلویزیون‌های امروزی دارای چندین برد برای عملکرد بهتر هستند و هر نوع ایراد در یکی از این بردها، باعث نیاز به تعویض یا تعمیر آن برد خواهد شد. برد تیکان یکی از بردهای اصلی تلویزیون است که بیشتر ایرادهای تصویری را با تست و تعمیر این برد می‌توان مرتفع کرد.

کاماپرس در این گزارش به دلایل ایجاد و رفع مشکل سفید و نگاتیو شدن تصویر تلویزیون پرداخته است.

انواع بردهای تلویزیون

تلویزیون‌های LED معمولا دارای سه برد مجزا از هم هستند. اصلی‌ترین برد و به نوعی مادربرد تلویزیون معمولا اندازه بزرگتری دارد و کنترل تمام عملکرد دستگاه را انجام می‌دهد. در کنار این برد، برد پاور هم قرار دارد. برد پاور مسئولیت منبع تغذیه و برق دستگاه را بر عهده دارد و هر نوع اشکالی در آن می‌تواند به عدم روشن شدن تلویزیون بینجامد.

در این میان برد سومی به نام برد تیکان نیز در تلویزیون‌ها وجود دارد که اندازه‌ای کوچکتر نسبت به دو برد دیگر داشته و از این طریق قابل تشخیص است. این برد معمولا در وسط برد اصلی و برد پاور قرار می‌گیرد و توسط کابل به هر دو پورت متصل می‌شود. وظیفه برد تیکان پردازش تصویر، هماهنگ سازی تصویر و پخش آن بر روی صفحه نمایش است. به این ترتیب بیشتر خرابی‌های مربوط به تصویر می‌تواند به عملکرد این برد ارتباط داشته باشد.

در برخی از تلویزیون‌ها برد تیکان می‌تواند با صفحه نمایش یا برد اصلی ادغام شده باشد. در این حالت تنها 2 پورت در داخل تلویزیون قابل مشاهده است. در صورت ادغام تیکان با سایر پورت‌ها، تعمیر آن سخت‌تر شده و هزینه بیشتری را طلب می‌کند.

راز آسمان پایتخت

نگاتیو شدن تلویزیون - کاماپرس

ایراد سفید یا نگاتیو شدن صفحه نمایش تلویزیون

تقریبا در تمامی مواقع سفید، کم رنگ یا نگاتیو شدن تصویر در صفحه نمایش، نشان دهنده ایراد در برد تیکان است و معمولا تعمیرکاران خبره در ابتدا به سراغ این برد می‌روند. برد تیکان می‌تواند به دلایل مختلف عملکرد نادرستی از خود نشان دهند. برای نمونه می‌توان به از دست رفتن والتاژ VDA روی برد تیکان اشاره کرد.

همچنین قطع شدن ولتاژ VGL نیز روی این برد می‌تواند باعث سفید یا نگاتیو شدن صفحه شود. در این حالت ممکن است کل صفحه نمایش سفید شده و یا فقط بخش‌هایی از تصویر به صورت بلوک‌های سفیدرنگ دیده شوند.

تشخیص اینکه کدام قسمت برد تیکان دارای آسیب بوده و باعث بروز سفیدی یا نگاتیو شدن تصویر تلویزیون شده است تنها توسط تعمیرکاران مجرب و باتجربه تلویزیون ممکن است و تعمیرکار می‌کند با تست ولتاژ قسمت‌های مختلف این برد، ایرادیابی کرده و قطعات معیوب یا سوخته را مشخص کند. این عیب یابی با اندازه‌گیری 4 ولتاژ ورودی و خروجی تیکان ممکن می‌شود و آی سی مربوط به ولتاژی که قطع شده و یا حالت ثابتی ندارد، می‌تواند همان آی سی سوخته و معیوب باشد که باید تعویض شود.

تعمیر یا تعویض برد تیکان؟

برد تیکان معمولا یکی از بردهای گرانقیمت تلویزیون است که تعویض آن نمی‌تواند برای مصرف کننده صرفه اقتصادی داشته باشد. به خصوص اینکه برخی از تلویزیون‌ها از بردهای خاص و کمیاب استفاده می‌کنند. حتی در تلویزیون‌هایی که برد تیکان آن به صورت مجزا وجود ندارد نیز هزینه به مراتب بیشتر می‌شود. چراکه در این نوع تعویض شما در واقع مجبور به خرید یک برد اصلی یا یک صفحه نمایش جدید هستید که به دلیل قیمت بالا، به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست.

معمولا تعمیرکاران مجرب، تعمیر برد تیکان را به مشتری توصیه می‌کنند. در صورت نبود ایراد کلی در برد تیکان، این برد با تعویض یک یا چند آی سی و قطعه کوچک قابل تعمیر است. در صورتیکه تصمیم به تعمیر برد گرفته‌اید، حتما از تعمیرکار بخواهید که از آی سی‌های اورجینال برای این کار استفاده کرده و نسبت به خرید آی سی‌های متفرقه اقدام نکنید.

تعمیر تلویزیون - کاماپرس

رفع فوری ایراد تلویزیون در «تی وی بهرامی سرویس»

«تی وی بهرامی سرویس» از جمله بهترین و مطمئن‌ترین مجموعه‌های سرویس و تعمیر انواع تلوزیون و بردهای الکترونیکی سایر وسایل خانگی و صنعتی است. این مجموعه با داشتن کادر مجرب و متخصص، رفع عیب لازم را به صورت فوری در محل یا در کارگاه انجام می‌دهد.

دسترسی به اطلاعات «تی وی بهرامی سرویس» و دریافت مشاوره رایگان از طریق سایت رسمی این مجموعه به آدرس tvbahramiservice.com و یا از طریق تماس با شماره 02144597512 امکان‌پذیر است.

انتهای پیام

مرتبط با : تی وی بهرامی
لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز