دستگاه اسیلوسکوپ چگونه کار می کند؟

اسلیوسکوپ-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

اسیلوسکوپ در مشاغل و صنایعی که با برق و امواج الکتریکی سر و کار دارند، کاربرد زیادی دارد. این ابزار نمایش امواج، ولتاژ سیگنال های الکتریکی را روی یک نمودار نمایش می‌دهد و از این طریق اطلاعات مناسبی در اختیار استفاده کنندگان آن قرار می­‌دهد.

کاماپرس در این گزارش چگونگی کار با دستگاه اسیلوسکوپ و انواع آن را تشریح کرده است.

کاربرد دستگاه اسیلوسکوپ

مهندسین و دانشجویان که با کمیت های ولتاژ و جریان الکتریکی سروکار دارند، نیازمند مشاهده امواج برای تحلیل بیشتر در باره سیگنال ها هستند. امواج در مدارهای الکترونیکی دارای مقادیر فرکانس و ولتاژ متفاوت هستند، که توسط اسیلوسکوپ قابل مشاهده می باشند. کاربرد دستگاه اسیلوسکوپ محدود به نمایش فرکانس و پریود امواج نیست، عملکرد اسیلوسکوپ در نمایش پارامترهای ولتاژ و مقدار نویز آن ها از دیگر ویژگی های دستگاه اسیلوسکوپ است. در رابطه با موضوع کاربرد اسیلوسکوپ بصورت اجمالی اشاره کردیم حال به انواع آن در ادامه می پردازیم.

انواع دستگاه اسیلوسکوپ و کارکرد آن

دستگاه اسیلوسکوپ علاوه بر نمایش شکل موج، فرکانس و پریود؛ موارد دیگری مانند جریان مدار را به کمک پراب جریان اندازه‌­گیری می‌کند. این دستگاه انواع مختلفی دارد که با نام اسیلوسکوپ دیجیتال و آنالوگ شناخته می‌شود. اسیلوسکوپ های آنالوگ برای اولین بار در سال 1940 مورد استفاده قرار گرفتند و معمولا به یک کانال عمودی، افقی، سیستم تریگر، پایه زمانی و نمایشگر CRT مجهز است.

اسلیواسکوپ-کاماپرس

راز آسمان پایتخت

اما اسیلوسکوپ‌های دیجیتال، یک صفحه نمایش ال سی دی رنگی دارند که نوسان‌های دیجیتالی را به خوبی پوشش می‌دهد. این نوع محصولات ویژگی‌های خاص مهمی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به قابلیت ذخیره سازی سیگنال در حافظه و انجام عملیات پیچیده ریاضی اشاره کرد. نمونه های اسیلوسکوپ ارزان قیمت نیز با نام کارت اسیلوسکوپ یا اسیلوسکوپ USB جهت استفاده پروژهای ساده در بازار وجود دارد.

در ادامه آموزش کار با اسیلوسکوپ به نحوه کارکرد آن می پردازیم. پیش از روشن کردن یک اسیلوسکوپ دیجیتالی ابتدا باید اتصالات آن را به دستگاه وصل کرد. سپس با روشن کردن آن، یک خط صاف افقی روی صفحه دیجیتالی اسیلوسکوپ نشان داده می‌شود. اگر صاف نباشد، ابتدا به کمک پیچ تنظیم پراب و پیچ گوشتی های پلاستیکی، پراب‌ها را باید تنظیم کرد تا موج بصورت خط صاف افقی نمایش داده شود. سپس به کمک سلکتورهای انتخاب فرکانس و ولتاژ، سیگنال مورد آزمایش را در وسط صفحه نمایش مشاهده و اندازه گیری می کنیم.

چه مشاغلی از اسیلوسکوپ استفاده می‌کنند؟

اسیلوسکوپ در آزمایشگاه‌های مخابراتی و کارگاه‌های برق و الکترونیک مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از آن علاوه بر آزمایشگاه الکترونیک در آزمایشگاه فیزیک نیزکاربرد دارد. یکی از کاربردهای این دستگاه، در کارگاه های تعمیر گوشی‌های هوشمند است. از دیگر مراکز استفاده از اسیلوسکوپ، کارگاه های الکترونیک خودروسازی و مراکز تعمیرگاهی خودرو است. تکنسین های خودرو به کمک اسیلوسکوپ سلامت کامپیوتر ecu و عملکرد آنرا بررسی و عیب یابی می‌کنند.

اسلیواسکوپ-کاماپرس

یکی دیگر از موارد کاربرد اسیلوسکوپ، عیب یابی و اندازه گیری سیگنال های سنسور خودرو است. اسیلوسکوپ برای تشخیص عیوب خودرو، به ویژه سیگنال‌های ورودی و خروجی مدارهای سیستم برق خودرو کاربرد فراوانی دارد؛ به همین دلیل اغلب تعمیرگاه‌ ها یا خطوط تولید خودرو از این دستگاه نوسان نما استفاده می­‌کنند.

خرید بهترین اسیلوسکوپ از “پارس الکتریک”

گروه فنی و مهندسی پارس الکترونیک فعالیت خود را در زمینه خرید و فروش تجهیزات اندازه­گیری آزمایشگاهی برق و الکترونیک و آموزشی در سال 1374 آغاز کرد. این گروه در حوزه بازرگانی نیز فعالیت دارد. حوزه بازرگانی این گروه شامل واردات و فروش تجهیزات اندازه­گیری و ابزار دقیق آزمایشگاهی برق و الکترونیک و تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی می­‌شود.

این مجموعه با تکیه بر دانش فنی خود و به همراه کادری مجرب، درباره مشاوره رایگان خرید و انتخاب قطعات، اعزام کارشناس فنی جهت نصب و راه‌­اندازی، تعمیر و نگهداری در سایت کارفرما، انجام خدمات عیب یابی و تعمیر دستگاه‌های اندازه­‌گیری داخل شرکت، واردات، تامین موجودی تمامی اقلام اندازه‌­گیری حرفه‌ای آزمایشگاهی برق و الکترونیک و تجهیزات آموزشی آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای، دانشگاه‌ها و هنرستان‌ها خدمات ارائه می‎‌دهد.

در صورتی که مایل به آشنایی بیشتر با دستگاه اسیلوسکوپ هستید یا شغل شما به گونه‌ای به اندازه‌­گیری ولتاژ مربوط می‌شود و به این محصول نیاز دارید، بهتر است به وب سایت پارس الکترونیک به آدرس parselectronic.com مراجعه کنید. در این درگاه انواع اسیلوسکوپ دیجیتالی موجود است. در صورتی که برای خرید این محصول به مشاوره بیشتری احتیاج دارید، کافی است با کارشناسان این مجموعه از طریق شماره تلفن‌های 02166724227 تماس بگیرید.

انتهای پیام

 

مرتبط با : پارس الکترونیک
لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز