درخواست مدیرعامل زرین پال از وزیر آتی ارتباطات : به محدودیت‌ ها پایان دهید

مصطفی امیری - کاماپرس
ژیوار

مدیرعامل زرین پال و عضو هیئت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، مسائل و اولویت‌های مرتبط با حوزه ارتباطات و خواسته‌ها و انتظارات از وزیر و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آینده را بیان کرد.

مصطفی امیری در گفت‌وگو با کاماپرس، با بیان اینکه محدودیت‌ها شرایط کسب و کارهای اینترنتی را بحرانی می‌کند، گفت: وقتی که درباره وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صحبت می‌کنیم، باید در نظر داشته باشیم یکی از مسائل مهمی که احتمالا پایه ماجرا و به عنوان نیازهای اولیه مطرح می‌شود، مساله‌ دسترس‌پذیری و طبیعتا موضوعاتی است که به واسطه فیلترینگ و محدودیت‌های این چنینی در فضای ارتباطات رخ داده است.

وی افزود: ما امیدواریم که دسترسی آزاد به اینترنت را به‌عنوان یک نیاز بدیهی و به عنوان یک نیاز اساسی به نحو احسن و خیلی سریع توسط وزیر جدید حل شده ببینیم. بخش زیادی از محدودیت‌هایی که امروز در داخل شکل گرفته موضوعیتی ندارند؛ محدودیت‌هایی که در پیام‌رسان‌ها وجود دارد، محدودیت‌هایی که روی سرویس‌هایی مثل یوتیوب وجود دارد و یا محدودیتی که دسترسی به فضای شبکه‌های اجتماعی مثل توئیتر را محدود می‌کنند؛ تمامی اینها موضوعیتی ندارند.

او ادامه داد: این محدودیت‌ها را در حالی مشاهده می‌کنیم که در فضای انتخابات خیلی از نامزدهای ریاست‌جمهوری از همین پلتفرم‌ها برای تبلیغات خود استفاده کردند. درحالی‌که مردم برای ورود به این پلتفرم‌ها با سختی و استفاده از VPN مواجه می‌شوند و خود این اتفاق می‌تواند مسبب بسیاری از بحران‌های امنیتی و  هجوم بسیاری از بدافزارها و انتشار آن‌ها در فضای کشور باشد. به نظر می‌رسد که حل مسئله فیلترینگ با زحمت‌های زیادی همراه خواهد بود. ولی طبیعتا هر چقدر که اینجا بتواند گشایشی اتفاق بیافتد، سبب رشد و عملا باز شدن یک ظرفیت ذهنی در افراد خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

دریان سفر امید

پهنای باند و سرعت اینترنت را جدی بگیرید

مدیر عامل زرین پال در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع گسترش ارتباطات در دنیا، بیان کرد: ما احتیاج داریم که پهنای باند با سرعت بالاتر و با کیفیت بیشتری را در اختیار داشته باشیم. هر چقدر که این رشد بتواند بیشتر و بیشتر شکل بگیرد و در اختیار مردم قرار بگیرد، مطمئنا فضای کسب و کار و فضای تجارت بین‌الملل هم رشد خواهد کرد. طبیعتا این مسیر می‌تواند با رفع انحصار شرکت ارتباطات زیرساخت و انحصارات این چنینی که در طول چندین و چند سال گذشته وجود داشته و همچنین به‌کارگیری ظرفیت بخش خصوصی سروشکل مناسب‌تری به خود بگیرد.

او تاکید کرد: خواسته‌ بعدی ما که حالا به تبع از خواسته‌های اساسی ما شکل می‌گیرد، مساله‌ دیپلماسی فعال برای رفع تحریم‌های فناوری اطلاعات است. به‌نظر می‌رسد این موضوع می‌تواند با دقت نظر بیشتری دنبال شود. حتما فضا، فضایی است که پتانسیل‌های بسیار زیادی را برای کشورمان به همراه خواهد داشت. آمارها نشان می‌دهند که خیلی از تحریم‌هایی که در حوزه فناوری اطلاعات شکل می‌گیرد، به عدم امکان عرضه‌ برخی از سرویس‌ها و عدم استفاده از یکسری سرویس‌های بین‌المللی منجر می‌شود که در کیفیت فضای تجارت بین‌الملل و اقتصاد دیجیتال تاثیر گذاشته است.

به انحصار در پرداخت دیجیتال پایان دهید

عضو هیئت مدیره نظام صنفی رایانه‌ای در پایان خاطر نشان کرد: مطالعات بین‌المللی موید این ماجرا است که فناوری‌های مالی عملا enabler حوزه‌ فضای اقتصاد دیجیتال هستند. هر چقدر که بشود نقل و انتقال دارایی‌ها با شیوه‌های متنوع‌تری شکل بگیرد، احتمالا فضای اقتصاد دیجیتال و فضای تجارت بین‌الملل می‌تواند رشد بزرگ‌تری را داشته باشد. عملا هم این حوزه اسیر یک‌سری انحصارات قدیمی است؛ اسیر اینکه بسیاری از حوزه‌ها، حوزه‌های نوظهوری هستند.

به گفته وی، در دنیا مکانیسم‌هایی مثل خودتنظیم‌گری، SRO ها به رسمیت شناخته شدند. بسیاری از تشکل‌های صنفی در این حوزه بازی داده می‌شوند، تنها برای اینکه بتوانند حوزه‌های جدید را به سمت رگوله‌شدن حرکت بدهند؛ درحالی که ما در کشورمان انحصارات قدیمی در این حوزه داریم. بسیاری از حوزه‌های نوظهور به واسطه‌ عدم مقرره‌گذاری درست در زمان مناسب ممکن است ریسک‌هایی را به حاکمیت تحمیل کرده باشند. از آن طرف هم اما امکان رشد ضابطه‌مند بسیاری از این حوزه‌ها که از قضا می‌توانستند محرک اقتصاد دیجیتال باشد و فعال کننده بسیاری از کسب و کارهای دیگر باشد، شکل نگرفته است. می‌بینید یک حوزه‌ای مثل رمزارزها با مخاطرات بزرگی که دارد، تقریبا در یک فضای رها شده‌ای قرار دارد؛ درحالی که این امکان وجود داشت تا در این بازه‌ای که نهاد رگولاتور تصمیم‌گیری می‌کند، با مکانیزم‌هایی مثل خودتنظیم‌گری، اولا به بازیگرهای این حوزه شخصیت بهتری بدهیم؛ و دوما بتوانیم عملا بسیاری از مخاطرات احتمالی کنونی و آینده را به نحوی کم‌رنگ‌تر کنیم.

انتهای پیام

مرتبط با : زرین پالمصطفی امیری
نهال گشت
روکش مارال
سبیت
آژانس هرمس 724
تهران آهن
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز