خوش بینی‌ و امیدواری‌ نسبت به احیای برجام افزایش پیدا کرد

تورهای مسافرتی لحظه آخر

دور ششم مذاکرات احیای برجام در گرند هتل وین به پایان رسیده و دور آخر این گفت و گوها طی چند روز آینده انجام خواهد شد. تمامی طرف‌های این مذاکرات بر در دسترس بودن توافق بیش از هر زمانی تاکید کردند.

به گزارش کاماپرس، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، در دیدار با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود، بر احیای برجام با روی کار آمدن جو بایدن و برگزاری انتخابات در ایران تاکید کرد. همچنین ماس از شانس بالای احیای برجام خبر داده است. به گفته حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، اگر به عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای، اختیار داده شود همین امروز امکان نهایی شدن توافق احیای برجام برای رفع تحریم‌ها وجود دارد.

از طرفی محمود واعظی، رئیس دفتر ریاست جمهوری کشور، از انجام توافق برای برداشتن هزار و 40 تحریم در دوره ترامپ خبر داده و به این نکته نیز اشاره کرد که برخی تحریم‌های مربوط به افراد و بیت رهبری هم لغو خواهد شد. همچنین طبق گفته واعظی در حاشیه جلسه دیروز هیئت دولت، مذاکرات پیشرفت زیادی داشته و توافق شده که تمام تحریم‌های مربوط به مسائل اقتصادی برداشته شود. به بیانی دیگر در خصوص مسائل بانک، بیمه، نفت و کشتیرانی مشکلی باقی ‌نمانده است.

هنوز نتیجه توافق هسته‌ای مشخص نیست!

راز آسمان پایتخت

واعظی بر این نکته تاکید کرده که تمام تحریم‌های هسته‌ای در سال 1394 رفع شد، چون تیم مذاکره کننده کشور اجازه صحبت درباره مسائل منطقه، حقوق بشر، تسلیحاتی و موشکی را نداشت. بنابراین تحریم‌هایی که در این خصوص وجود داشته مربوط به سال 94 است. در حال حاضر بحث بر روی این است که کدام تحریم‌های باقی مانده مربوط به برجام بوده و کدام یک با قبل از سال 1394 ارتباط دارد. اکنون هم امکان لغو نشدن برخی از تحریم‌های مربوط به اشخاص و موضوعات پیش از مذاکره‌های سال 94 وجود دارد که البته تیم مذاکره کننده بر سر این مسائل هم در حال بحث و گفت و گو هستند.

بعد از دور ششم مذاکرات وین، عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد اتمی ایران، درباره نتایج کسب شده ابراز خوشبینی کرده و در گفت و گو با «ان اچ کی» نسبت به اتمام این فصل از مذاکرات در دوران کار دولت فعلی و حتی اجرایی شدن آن ابراز امیدواری کرد. با این حال روز دوشنبه دیپلمات‌های تروئیکای اروپا در یادداشت ارسالی به خبرنگاران و رسانه‌ها اعلام کردند که هنوز دشوارترین مسائل در مذاکرات وین حل نشده و گفت و گوها در مورد احیای توافق هسته‌ای ایران هنوز به سرانجام نرسیده است.

مرتبط با : دفتر ریاست جمهوریوزارت امور خارجه ایران
لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز