حقوق کارگران‌‌ در‌ سال ۱۴۰۰ و باور غلط‌انداز افزایش مزد به ۴/۲ میلیون

ژیوار

حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰ حدود ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان است نه ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان،‌ چون بعضی از کافرماها فقط همان حقوق پایه را به حساب کارگران واریز می‌کنند.

به گزارش کاماپرس، خروجی جلسه ۶ ساعته چانه زنی برای تعیین حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰،‌ مبلغ غلط انداز ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود. اما این مبلغ که از طرف بیشتر رسانه ها به عنوان تیتر اصلی خبر تعیین حقوق کارگران انتخاب شد، فقط جمع سنوات و بن مسکن و حق اولاد و … است و اصل ماجرا رقم ۷۴۶ هزار تومانی است که به پایه حقوق ۱ میلیون و ۹۱۲ هزار تومان اضافه شده است تا رقم پایه حقوق به ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان برسد.

رقمی که برای هر کارگر بسته به شرایطی که دارد تغییر می‌کند. این رقم ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی در اصل مجموع دریافتی یک خانواده ۳ نفره است و برای همه کارگران به یک شکل نیست.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید

مثلا یک کارگر مجرد حق اولاد نمی‌گیرد یا پایه سنوات در حقوق کارگران تازه کار لحاظ نمی‌شود. البته اگر کارفرما به قوانین وزارت کار پایبند باشد این رقم به حساب کارگر واریز می‌شود.

دریان سفر امید

خیلی از کارگران اعلام کرده‌اند بعضی از کارفرماها فقط حقوق پایه را پرداخت می‌کنند و از کارگران امضا می‌گیرند که بقیه سنوات، بن و حق مسکن را به صورت نقدی دریافت کرده‌اند. داستان حق مسکن هم که موضوع جداگانه ای است و هنوز رقم قطعی آن مشخص نیست و هیات وزیران باید درباره آن تصمیم بگیرند.

به همین دلیل بیشتر فعالان کارگری از افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰ راضی نیستند و معتقدند با اینکه افزایش ۳۹ درصدی حقوق در مقایسه با سالهای گذشته بی سابقه است، اما با توجه به تورم سنگین در سال ۹۹ همین رقم هم نمی‌تواند گره ای از مشکلات یک کارگر باز کند.

با این اوصاف و با توجه به مصوبه شورای عالی کار کارگران می‌توانند از فروردین ماه سال آینده منتظر اعمال این افزایش حقوق‌ها باشند تا در اولین حقوق سال ۱۴۰۰ مبالغ جدید را دریافت کنند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نهال گشت
آژانس هرمس 724
تهران آهن
سبیت
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز