سناریوهای حقوق کارگران در سال 1400؛ ازافزایش 25 درصدی تا جهش 4/2 میلیونی

تور لحظه آخری-کاماپرس

روز گذشته جلسه دیگری از جلست تعیین حداقل دستمزد یا همان جلسه افزایش حقوق کارگران در سال 1400 بدون حصول نتیجه به پایان رسید و قرار جلسات بعدی گذاشته شد اما چه سناریوهایی برای این افزایش در میان است؟

به گزارش کاماپرس، موضوع حساس تعیین مزد بار دیگر در صدر اخبار مورد توجه اقشار حقوق بگیر قرار گرفته و انتظار برای تعیین حداقل حقوق در سال 1400 در دوئلی که بین نمایندگان کارگران و کارفرمایان شکل می گیرد، به  اوج رسیده است.

روزنامه هفت صبح در گزارشی به این موضوع پرداخته که گزیده آن را می خوانید: طبق تحلیل این روزنامه 5 سناریو برای افزایش حقوق کارگران می توان تصور کرد.

سناریوی اول ؛ افزایش ۲۵ درصدی

بدترین سناریو برای کارگران بر پایه افزایش حقوق کارمندان در لایحه بودجه مطرح شده است. دولت برای سال آینده تصمیم گرفته حقوق کارمندان و بازنشستگان را ۲۵ درصد افزایش دهد و مجلس هم با این تصمیم موافقت کرده است. البته در مصوبه مجلس افزایش ۲۵ درصدی برای حقوق کمتر از ۱۰ میلیون و افزایش دو میلیونی برای حقوق های بالاتر در نظر گرفته شده است . بعضی کارشناسان می‌گویند حقوق کارگری هم باید متناسب با حقوق کارمندان در سال 1400 همان 25 درصد افزایش پیدا کند.

راز آسمان پایتخت

سناریوی دوم افزایش ۳۲ تا ۳۵ درصدی

پایه حقوق کارگری هر سال در شورای عالی کار و توسط نمایندگان کارگران کارفرمایان و دولت تعیین می‌شود اما امسال مجلس هم پیشنهاداتی برای افزایش حقوق کارکنان برای سال آینده ارائه کرده است. محمد بابایی کارنامی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس پیش از این اعلام کرده بود این کمیسیون پیشنهادی مبنی بر افزایش حداقل ۳۵ درصدی حقوق کارگران در سال آینده به دولت ارائه کرده است.

سناریوی سوم ؛ افزایش ۴۰ درصدی

شورای عالی کار قبل از اینکه وارد تعیین نرخ افزایش حقوق برای سال آینده شوند عموماً در ابتدا رقمی را به عنوان سبد معیشت کارگران تعیین می‌کنند که مجموع هزینه های خرید یک سری کالا و خوراکی است.

این رقم بر اساس قانون کار مبنای تصمیم‌گیری برای افزایش پایه حقوق در نظر گرفته می‌شود . در جلسات شورای عالی کار برای تعیین دستمزد سال ۱۴۰۰ رقم سبد معیشت کارگران ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان تعیین شده است. سال گذشته رقم سبد معیشت ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان بود و این مورد نشان می‌دهد امسال هزینه زندگی برای کارگران ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید:

بر همین اساس سناریوی دیگری برای افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰ همان نرخ ۴۰ درصدی است که بر اساس آن پایه حقوق از یک میلیون و ۸۳۰ هزار تومان در سال ۹۹ دو میلیون و پانصد و شصت و نه هزار تومان خواهد رسید و در کنار مزایا مثل حق مسکن حق اولاد بن کارگری و غیره احتمالاً حداقل دریافتی کارگران به حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خواهد رسید.

سناریوی چهارم؛ افزایش ۲ میلیون تومانی

نمایندگان کارگری مثل سال های گذشته مصر هستند که به جای افزایش درصدی سراغ افزایش مبلغ ریالی حقوق کارگران در سال آینده برویم. یکی از سناریوهای مطرح شده برای افزایش حقوق در سال آینده رقم ۲ میلیون تومانی است چرا که رقم سبد معیشت تعیین شده برای امسال یعنی ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان حدود ۲ میلیون تومان بالاتر از سبد معیشت سال گذشته است.

سناریوی پنجم افزایش 4/2 میلیون تومانی

نمایندگان کارگران در شورای عالی کار مبنی چانه‌زنی را بر سبد معیشت می‌گذارند و البته در سال‌های گذشته همیشه حداقل مزد تعیین شده فاصله زیادی با رقبا از سبد معیشت داشته است. نمایندگان کارگری معتقدند باید این فاصله از بین برود و حداقل مزد برای سال ۱۴۰۰ همان رقم سبد معیشت یعنی ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان باشد. این یعنی پیشنهاد افزایش 4/2 میلیونی مزد برای سال آینده.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز