افزایش حقوق کارگران در سال 1400 ؛ امید به افزایش بی سابقه 4 میلیونی

بحث  در مورد حداقل مزد و مقدار افزایش حقوق کارگران در سال 1400 به جلسه دوشنبه آینده شواری عالی کار موکول شده و این در حالی است که نمایندگان کارگران این بار با دست پر به این جلسه می روند و اسب خود را برای افزایش حقوق بی سابقه هم‌صنفان خود زین کرده اند.

به گزارش کاماپرس، جلسات شورای عالی کار که هر سال اواخر اسفندماه برگزار می شود و تا اواخر فروردین ماه و گاه حتی اوایل اردیبهشت ماه سال بعد نیز ادامه می یابد از حساسیت زیادی برای بیش از 4 میلیون کارگر ایرانی برخوردار است.

این جلسات با مذاکرات سنگین و چالش شدید بین طرف های کارگری و کارفرمایی و دولت موضوعی را مورد بررسی و تعیین تکلیف قرار می دهد که به معیشت میلیون ها خانوار گره خورده است و آن موضوع میزان افزایش حقوق کارگران به صورتی است که پوشش دهنده نیازهای حداقلی آنها باشد.

قانون در این زمینه چه می گوید؟

قانون در این زمینه تا حدی خطوط و چارچوب ها را معین کرده است و بر اساس موازین قانونی حداقل مزد باید بر اساس نرخ تورم و هزینه سبد معیشت تعیین شود. این اتفاقی است که نمایندگان کارگری موکدا اظهار می کنند در تعیین مزد کارگران طی سال های گذشته نیفتاده و به موازین قانونی در تعیین میزان افزایش حقوق کارگران بی توجهی شده است.

راز آسمان پایتخت

علی خدایی یکی از اعضای کارگری شواری عالی کار در این باره می گوید: حداقل انتظار کارگران این است که بی توجهی صورت گرفته در سال های قبل به دو پارامتر مهم یعنی نرخ تورم و هزینه سبد معیشت در تعیین حداقل مزد کارگران امسال تکرار نشود و این عقب ماندگی که در سال های قبل به دلیل همین بی توجهی به قانون در مزد کارگران ایجاد شده و زندگی این عزیزان را در پرتگاه فقر قرار داده، در حقوق امسال جبران شود.

موضع کارفرمایان در برابر افزایش مزد

نمایندگان کارفرمایان معتقدند افزایش حقوق بر مبنای مطالبات طرف کارگری هزینه سنگینی برای کارفرمایان ایجاد می کند و آنها نمی توانند این هزینه را تقبل کنند. البته کارفرمایان هر سال با همین استدلال مزد حداقلی را برای کارگران به تصویب رسانده اند که مورد قبول نمایندگان کارگران نبوده و سال گذشته کار به جایی رسید که نمایندگان کارگران در اعتراض به نادیده گرفته شدن خواسته هایشان از امضای مصوبه جلسه شورای عالی کار خودداری کردند.

برگ برنده کارگران برای افزایش 4 میلیونی حقوق

موضوع مهمی که امسال نمایندگان کارگران بر آن برای افزایش حقوق هم صنفان خود تکیه دارند، سبد معیشت 6 میلیون و 800 هزار تومانی است که مورد توافق هر سه طرف کارگری، کارفرمایی و دولت حاضر در شورای عالی کار قرار گرفته است.

نمایندگان کارگری تصریح کرده اند که این بار باید افزایش مزد نه به صورت درصدی بلکه به صورت ریالی باشد و از نظر آنها تفاوت دستمزد ۹۹ و سبد توافقی محاسبه شده برای ۱۴۰۰، بیش از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است و برای «واقعی شدن دستمزد» در ۱۴۰۰، همین رقم ریالی یعنی ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باید به مزد کارگران حداقل بگیر افزوده شود.

افزایش 4 میلیون و 200 هزار تومانی حقوق، رقمی بی سابقه برای افزایش مزد کارگران به شمار می رود که کارگران برای تحقق آن به تلاش و ایستادگی نمایندگان خود چشم امید دارند و باید منتظر ماند و دید این امید در مذاکرات سخت و فشرده شورای عالی کار طی هفته های آتی به واقعیت تبدیل می شود یا خیر.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز