حجاب استایل چیست؟

تورهای مسافرتی لحظه آخر

“حجاب استایل” از پدیده‌های نوظهور فضای مجازی است که این روزها توجه افراد زیادی را به سمت خود جلب کرده و واکنش‌های مثبت و منفی مختلفی را در بر داشته است. در پدیده مد حجاب یا همان حجاب استایل بلاگر و استایلیست می‌خواهد حجاب را با رویکردهای متنوع و استایل‌های مدرن و امروزی به مخاطب عرضه کند. این در حالیست که برخی معتقدند پدیده حجاب استایل بیشتر بر مساله تبلیغات و مصرف‌گرایی تمرکز داشته و با اصل حجاب مغایرت دارد.

به گزارش کاماپرس، در اواسط دهه 90 به دنبال اشباع بازار پوشاک و افزایش تقاضا برای تنوع بیشتر پوشاک محجبه، طراحان لباس به تدریج برای جلب رضایت مشتری و پاسخگویی به این نیاز وارد عرصه طراحی و تولید پوشاک متنوع مذهبی شدند.

همزمان با آن، بلاگرها و استایلیست‌ها نیز برای تبلیغ این نوع خاص از پوشش حجاب وارد میدان شده و تا جایی پیش رفتند که فروشگاه‌های تولیدی لباس‌های پوشیده و محجبه برای تبلیغ محصولات خود توسط این بلاگرها، به صف شده و گاها هزینه‌هایی گزاف می‌‌پرداختند.

به دنبال رونق پدیده “حجاب استایل”، برخی افراد نیز تحت تاثیر حجاب استایل‌ها و سبک زندگیشان یا وارد عرصه بلاگری حجاب شده و یا سعی در تقلید شیوه زندگی آنها و پیاده‌سازی آن در زندگی شخصی خود داشتند؛ پدیده‌ای که نه تنها در مقوله حجاب استایل بلکه در عرصه عمومی بلاگری همچون بلاگری لایف استیل، پوشاک، غذا و غیره نیز نگرانی‌های خاص خود را به دنبال دارد.

با این حال رشد پدیده بلاگری و یا مدلینگ “حجاب استایل” و تبعات آن، فارغ از فواید و مضرات، واکنش‌ها و نگرانی‌هایی را در بین قشر مذهبی برانگیخته که بیشتر به جنبه‌های انحراف آن از فلسفه اصلی حجاب، اثرگذاری و آسیب‌ها در زندگی زناشویی و خانوادگی و همچنین تمرکز آن بر مصرف گرایی و نگاه کالایی به حجاب، پرداخته شده است.

راز آسمان پایتخت

پشت پرده فعالیت حجاب استایل ها

در این رابطه، مهدیه شادمانی پژوهشگر حوزه زنان و خانواده معتقد است که گروه هدف حجاب استایلیست‌ها قشر مذهبی جامعه بوده و این افراد برای استحاله باور‌های مذهبی برنامه داشته و حساب ‌شده عمل می‌کنند.

به نقل از روزنامه جوان، این پژوهشگر با بیان اینکه صنعت مد در اوایل قرن نوزدهم در پوشش زنان مسلمان جا باز کرد، ادامه می‌دهد: این مساله از کشورهای ترکیه، اندونزی و مالزی که حجاب اجباری ندارند، آغاز شده و  اگرچه قصد داشتند حجاب را به شکلی زیبا به دنیا معرفی کنند، اما باعث تغییر معنی حجاب و استحاله آن شدند.

به گفته وی، بلاگرهای حجاب، فرار از قانون، شرع و عرف را رواج داده و باعث دوری حجاب از مفهوم اصلی خود یعنی عدم خودنمایی می‌شوند. حجاب استایلیست‌ها، حجاب را به مد و پوشاک تقلیل داده و گاها برای زیارت اماکن مقدس نیز مدل لباس و آرایش معرفی می‌کنند.

این پژوهشگر حوزه زنان و خانواده، نگاه کالایی به حجاب و تغییر ذائقه قشر مذهبی را از دیگر آسیب‌‌های پدیده حجاب استایل دانسته و می‌گوید: این موضوع متاسفانه در معیار‌های انتخاب همسر نیز اثر گذاشته، به گونه‌ای که برخی پسران مذهبی برای پوشش همسر خود، حجابی شبیه بلاگرها را ملاک قرار داده‌اند.

وی می‌افزاید: بارها تبعات منفی این پدیده به دستگاه‌های نظارتی و امنیتی گوشزد شده ولی آنها مسائل مهمتر و یا خلأ قانونی را بهانه می‌کنند. اما به اعتقاد بنده بیشتر در این زمینه خلأ اراده مسئولان وجود دارد نه خلأ قانونی. متاسفانه بیشتر توجه دستگاه‌های امنیتی به سمت جاسوسی و گروه‌های تروریستی است، در حالیکه خطرات فرهنگی پدیده حجاب استایل می‌تواند استحاله خانواده‌های مذهبی را به دنبال داشته باشد.

حجاب استایل‌ جایگاهی در حوزه مد و لباس ندارد

در ادامه مهسا فرزان دبیر اجرایی دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر نیز در رابطه با پدیده حجاب استایل‌ها، می‌گوید: ظهور پدیده حجاب استایل و دیده شدن فعالان و بلاگرهای آن به خاطر کوتاهی متولیان مد در رسانه بوده است. نباید اجازه دهیم فردی با انتشار محتوای زرد و به بهانه حجاب دیده شود.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، فروزان با اشاره به مخالفت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین شورای فرهنگ عمومی با پدیده حجاب استایل، ادامه می‌دهد: سازمان‌های متولی در حوزه ساماندهی مد و لباس برای این مساله جایگاهی قائل نیستند و اصلا در این حوزه تعریفی برای حجاب استایل نداریم.

حجاب استایلیست تنها مانکن لباس است نه مروج حجاب!

خبرگزاری فارس نیز در گزارشی تحت عنوان “حجاب استایل مروج حجاب نیست، مانکن لباس است”، می‌نویسد: از مهمترین اشتباهات برخورد با پدیده حجاب استایلیست‌‌های اینستاگرامی تصور تبلیغ حجاب از سوی آن‌هاست. در حالی که این بلاگرها در واقع تنها مانکن و مبلغ این نوع پوشاک و لباس هستند. این افراد مروج چیزی جز لباس نبوده و مخاطب نباید به آنها به چشم الگویی برای حجاب نگاه کند.

پدیده “حجاب استایل”، درست یا غلط ؟

همچنین حجت‌الاسلام برمایی کارشناس مذهبی و مجری تلویزیونی با بیان اینکه مفاهیم در استایل نقش اصلی را بازی می‌کند، می‌گوید: وقتی بلاگری در صفحه خود به مخاطب القا می‌کند که در یک لباس خاص، شیک و مورد پسندتری، در پشت گفته‌هایش یک نظام ارزشی دارد. مثلا فردی با تفکر جنسی، لباسی را معرفی می‌کند که با پوشیدن آن جنسی‌تر و خواستنی‌تر باشید. بنابراین بلاگر و استایلیست، می‌تواند در روان مخاطب تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به مفهوم حجاب در این مقوله می‌افزاید: حجاب از عمق فطرت انسان برآمده، اما متاسفانه حجابی که در برخی صفحات مجازی دیده می‌شود، از واقعیت و فلسلفه اصلی حجاب فاصله گرفته است. حجاب اصطلاحا یک پوشش و پوشیدگی است، اما در واقع ابعاد فطری دیگری مثل حیا نیز در آن مطرح است.

وی در رابطه درست یا غلط بودن پدیده “حجاب استایل”، بیان می‌کند: نمی‌توان حکم کلی داد. ممکن است رویکرد این افراد درست ولی روش کارشان اشتباه باشد. با این حال این پدیده در روان اجتماعی خانواده‌های ایرانی، ازدواج و حتی سلیقه افراد تاثیر نامطلوبی داشته است. در این میان اگرچه حجاب استایل می‌تواند برای جریان‌های فرهنگی و رسانه‌ای درست باشد، اما مساله مهم این است که چند درصد حجاب استایلیست‌ها دغدغه حجاب دارند؟ حجاب استایل اگر دغدغه فرهنگی دارد، باید در رابطه با اثرگذاری، ضعف و آسیب‌ کار خود با آگاهی قدم بردارد.

ریشه و الگوی حجاب استایلیست‌ها کجاست؟

این کارشناس مذهبی درباره هدفمند کردن پدیده حجاب استایل ادامه می‌دهد: تا جایی که خبر دارم تا کنون هیچ یک از وزارتخانه‌های جوانان و ارشاد و یا سازمان تبلیغات اسلامی برای کنترل و توانمندسازی حجاب استایل‌ها کاری نکرده‌اند. رصد صفحات حجاب استایلیست‌ها هم نشان دهنده آن است که برای فعالیت خود سراغ هیچ مرجع فرهنگی نرفته و هیچ سازمان فرهنگی و انقلابی مبدا این شخصیت‌ها نبوده است. این افراد برای ژست و استایل و فعالیت خود تنها از پکیج‌های اینستاگرامی استفاده می‌کنند، پکیج‌هایی که تنها به آنها تکنیک داده نه نظام ارزشی.

به گفته حجت‌الاسلام برمایی، بلاگری حجاب و پدیده حجاب استایل آگاهانه و یا نا آگاهانه سه آسیب اجتماعی مهم به جامعه وارد می‌کند؛ آسیب به سلیقه انسان، کاهش اعتماد به نفس فرد و عدم رضایت و لذت از زندگی و مهمترین آن اثرگذاری منفی در خانواده ایرانی.

حجاب استایل، مدل است نه شخصیت

فرشته روح‌افزا، استاد دانشگاه تهران و فعال حوزه زنان نیز پدیده حجاب‌استایل‌ را یک هجمه‌ای فرهنگی‌ دانسته و در این‌باره می‌گوید:حجاب امروزی از نگاه بلاگر حجاب یعنی حجاب دارای جذابیت که با فلسفه حجاب در قرآن منافات دارد.

در ادامه ریحانه بهزادی بخش، مسئول کارگروه زنان و خانواده جامعه اسلامی دانشگاه شهید رجایی نیز می‌افزاید: در عرصه بلاگری حجاب، رقابت بر سر دیده شدن است. در حقیقت، در این‌ سال‌ها دین به بازار فروش و حجاب به ابزار جذب مشتری تبدیل شده است.

به اعتقاد وی، حجاب استایل، مدل است نه شخصیت؛ ابزار است نه محتوا، بنابراین اگر در دنیای رسانه مخاطب پیدا کرده و‌ الگو شود، می‌تواند به الگوریتمی برای تمام زنان مسلمان تبدیل شود. الگوریتم استحاله‌ی حجاب و این چرخه، خود را مداوما بازتولید می‌کند.

فواید حجاب استایل

در این میان برخی نیز معتقدند که حجاب استایل و ایجاد برخی تغییرات در مد و استایل با پوشش کامل بر جذابیت آن افزوده و می‌تواند به جذب طرفداران پوشش اسلامی و مذهبی منجر شود.

پیروان حجاب استایل در طرفداری این سبک پوشش، می‌گویند: فرد می‌تواند ضمن حفظ حجاب، زیبایی را نیز در نظر بگیرد. این نوع پوشش حتی می‌تواند نظر مخالفان حجاب را تغییر دهد و تمایل آنان به حفظ پوشش را بیشتر کند.

برخی دیگر از طرفداران حجاب استایل معتقدند که با این نوع سبک و پوشش می‌توان ضمن رعایت حجاب، خوش ‌تیپ هم بود. حتی برخی با مشاهده بانوانی که شال و روسری‌ خود را به مدل‌های مختلف و متنوع بسته و یا از رنگ‌های شاد و جذاب استفاده می‌کنند به این باور می‌رسند که پیروان حجاب استایل روحیه شاد و پر نشاطی دارند که می‌تواند پدیده مثبتی باشد.

انتهای پیام

لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “حجاب استایل چیست؟

  1. ف. ن گفته:

    چرا با بی حجابی برخورد نمیشه ولی با مدلهای مختلف حجاب اینطور برخورد منفی میشه؟! چرا به سلیقه افراد احترام نمیذارید؟ اسلام حجاب رو توصیه کرده نه شکل خاص و واحدی از حجاب. این افراط کاری متاسفانه یک از دلایل بیزار شدن مردم از دین و اصل حجاب هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز