تلاش دلالان و محتکران برای توقف طرح آزادسازی واردات خودرو

واردات خودرو خارجی
تورهای مسافرتی لحظه آخر

این هفته طرح آزادسازی مشروط واردات خودرو در صحن علنی مجلس مطرح و تعیین تکلیف می‌شود اما با وجود آن که هنوز چند و چون این طرح و تغییر و تحولات احتمالی آن در زمان تصویب قطعی نشده ، دلالان و محتکران خودرو تلاش خود را برای توقف این طرح آغاز کرده اند.

به گزارش کاماپرس، با این که طرح آزادسازی واردات خودروهای خارجی که قرار است این هفته در مجلس بررسی و تعیین تکلیف شود، مسیر ورود محصولات خودروسازان خارجی خصوصا خودروهای شناخته شده کشورهای اروپایی را بدون محدودیت هموار نمی کند و شرط و شروط و اما و اگرهای فراوانی در این طرح لحاظ شده با این حال، دلالان و محتکران خودرو از تصویب این طرح نگران شده اند و تلاش می کنند طرح مذکور در همین ابتدای کار و در صحن علنی مجلس در نطفه خفه شود!

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار بازار خودرو و سایر بازارها، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از  اینجا  وارد شوید.

دلالان و محتکران خودرو چه کسانی هستند؟

قطعا منظور از دلالان و محتکران خودرو افرادی نیستند که یک یا دو خودروی خارجی یا داخلی را دور از چشم سازمان های نظارتی مخفی کرده اند – گرچه این افراد هم به عنوان دلال خرده پا به اندازه خود در نابسامانی بازار خودرو سهم دارند – بلکه منظور افراد و گروه های پرنفوذی هستند که خودرو را در تعداد فراوان انبار می کنند تا با ایجاد کمبود مصنوعی در بازار ، قیمت ها را به سود خود بالا ببرند.

دنیای اقتصاد در گزارشی به این موضوع پرداخته و نوشته است؛طرح خبرساز «آزادسازی واردات خودرو» با تصویب اولیه در کمیسیون صنایع و معادن در شرایطی قرار بود هفته گذشته در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گیرد که به نظر می‌رسد مخالفان این طرح در داخل و خارج از مجلس برای خروج آن از دستور کار نمایندگان‌ دست به کار شده‌اند.

راز آسمان پایتخت

در بخش دیگری از این گزارش می خوانیم ؛ اگر قرار بر آزادسازی واردات باشد محتکران خودروهای وارداتی، دلالانی که خودروهای چند میلیونی سه سال گذشته را هم اکنون بالای یک میلیارد به فروش می‌رسانند را در کنار ذی‌نفعان دیگر باید از مخالفان سرسخت بازگشایی واردات خودرو بخوانیم. از همین روست که در هفته گذشته همراه با مطرح شدن آزادسازی واردات در مجلس مخالفان به هر دری می‌زنند تا شاید موفق به حفظ وضعیت فعلی شوند.

وضعیتی که مصرف‌کننده و دولت هیچ سهمی در آن ندارند و تنها جیب دلالان و محتکران را پر می‌کند. حال به نظر می‌رسد که این عده به اندازه کافی در سه سال گذشته از توقف واردات خودرو بهره برده‌اند و هم اینکه مجلس و دولت باید تمهیداتی برای توقف این سودجویی‌ها و حمایت از مصرف‌کننده خودرو را در دستور کار قرار دهد.

اخبار مهم و پربازدید را بخوانید:

3 گروه مخالف آزادسازی واردات خودروهای خارجی

افرادی که جز سنگ‌اندازی در طرح‌های آزادسازی واردات توسط دولت و مجلس ایده دیگری برای پر کردن جیب خود ندارند، به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول واسطه‌گرانی هستند که با بهره‌برداری از وضع موجود قیمت وارداتی‌ها را به طور غیرمتعارف تعیین و با خرید و فروش این نوع خودروها از یک طرف بازار را ملتهب و از سوی دیگر بر خرید و فروش سرمایه‌ای وارداتی‌ها دامن می‌زنند. این عده با هر تغییراتی در نرخ ارز، محصولات وارداتی سال‌های گذشته را با قیمت‌های غیرمتعارفی به فروش می‌رسانند و از وضع موجود بهره‌برداری کلانی می‌کنند.

دسته دوم مانع‌تراشان یا به نوعی محتکرانی هستند که در این سه سال همراه با تورم انتظاری، دست به خرید یا فروش وارداتی‌ها می‌زنند. این دسته در مقطع زمانی که تورم انتظاری فروکش کرده، انگیزه فعالیت خود را نیز از دست داده‌اند.

اما گروه سوم مخالفان واردات خودرو را برخی فعالان زنجیره تولید تشکیل می‌دهد که منافع‌شان تنها در ممنوعیت واردات خودرو است. رمز‌ بقای این دسته تولید خودروهایی با کیفیت و کمیت کنونی و در شرایط انحصاری بازار است. اگر واردات آزاد شود و محصولاتی با قیمت و کیفیت مناسب وارد کشور شود موجودیت این دسته به خطر می‌افتد. هر چند بارها شعار آزادسازی واردات از این گروه شنیده شده، اما در مواقعی که حتی زمزمه آزادسازی بوده این دسته جلوتر از همه برای ممانعت از آن دست به‌کار شده‌اند و به سنگ‌اندازی در این مسیر پرداخته‌اند.

انتهای پیام

لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

4 دیدگاه برای “تلاش دلالان و محتکران برای توقف طرح آزادسازی واردات خودرو

  1. یاسین گفته:

    هیچوقت مردم ازنظراسمی یا گروهی نفهمیدن همین سه دسته چه کسانی هستند،مردم ماها هستیم،سوداگران،محتکران،دلان هم مثل سلطان سکه بایداسم ورسمی داشته باشم تامردم بفهمن طرفشون کیه با نام مستعار که اینقدر دراین مملکت اسلامی زوردارن

  2. علیرضا گفته:

    سلام نه آقا خیلی واردات اگه مثل قبل باشه خوبه لااقل حق انتخاب داریم این دوسال خو خیلی این ماشینای الکی روبهمون دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز