تفاوت فرش مسجد با سایر فرش ‌ها

فرش مسجد - کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

سابقه ظهور فرش نماز یا فرش مسجد در صنعت فرش ماشینی به دهه هفتاد باز می‌گردد و به همین دلیل، این نوع فرش، یک فرش جوان به حساب می‌آید که برای مسجد تهیه می‌شود. در طراحی این‌گونه فرش ها از شکل‌های محرابی که در سجاده‌ کاربرد دارد، استفاده می‌شود.

به گزارش کاماپرس، البته واژه طرح محرابی، از فرش دستباف به صنعت فرش ماشینی راه پیدا کرده؛ چراکه طرح محرابی یکی از نقوش اصلی طراحی فرش ایرانی است، اما کاربرد آن در فرش های معمولی بسیار اندک است. در میان مردم نیز طرح محرابی فرش ، معادل فرش مسجد و سجاده‌ای در نظر گرفته شده و در سالهای اخیر در مساجد، اقبال به استفاده از فرش سجاده ای، به دلیل حس اتحاد افزایش یافته است.

در این گزارش انواع فرش مسجد از نظر طرح و نقشه، نوع و کیفیت بافت، اندازه و همچنین ویژگی‌های آن بررسی شده است.

انواع فرش مسجد از نظر طرح و نقشه

در فرش‌ مسجد اولیه برای شباهت آن با سجاده‌های نماز قدیمی، از طرح و نقشه‌های محرابی استفاده می‌شد، اما امروزه اندکی تنوع در طرح و نقشه های آن به وجود آمده است. با ورود تکنولوژی و فناوری به صنعت تولید فرش ماشینی و روی کار آمدن دستگاه‌های پیشرفته کامپیوتری، تنوع طرح و نقشه فرش ها بسیار زیاد شده است و همین موضوع باعث شده که علاوه بر طرح های محرابی از طرح های دیگری به نام سجاده فرش تشریفاتی نیز استفاده شود.

فرش مسجد تشریفاتی به فرش‌هایی گفته می‌شود که طرح و نقشه محرابی در آنها وجود ندارد و فقط دو حاشیه در بالا و پایین فرش و حتی گاهی تنها در حاشیه پایین آن دیده می‌شود.

فرش مسجد - کاماپرس

انواع فرش مسجد از نظر نوع و کیفیت بافت

فرش‌ مسجد از نظر کیفیت و نوع بافت، تنوع بالایی دارد. کیفیت و نوع بافت فرش مسجد به صورت مستقیم بر قیمت آن اثرگذار است. فرش مسجد باتوجه به نیاز بازار و سفارش مشتریان در انواع دستگاه‌های 350، 440، 500، 700، 1000 ، 1200 و 1500 شانه قابل بافت است.

فرش‌ مسجد عموما ساده بوده و گل برجسته ندارد و بدین جهت از دستگاه‌های تولید فرش گل برجسته در بافت آن استفاده نمی‌‌شود؛ هرچند فرش مسجد گل برجسته هم با توجه به نیاز و درخواست مشتری قابل تولید است.

رنگ های فرش مسجد از نظر رفت و آمد مردم و تناسب آن با فضاهای مذهبی و معنوی محدود است؛ بنابراین رنگ‌های ترکیب جیغ در بافت آن کاربرد چندانی ندارد. فرش آبی و سبز نماز معمولا بیشترین تنوع را در فرش مسجد دارد؛ چراکه این دو رنگ جلوه‌ای معنوی و آرامش‌بخش دارند و در بناهای اسلامی نیز می‌توان به وفور آن را مشاهده کرد.

البته از رنگ‌های دیگر مانند قرمز، قهوه‌ای یا سیاه نیز با توجه به فضای مسجد و برای خاص‌تر نشان دادن آن استفاده می‌شود. به عنوان نمونه، فرش مسجد قهوه‌ای با دیوارهای آجری هماهنگی خوبی ایجاد می‌کند. فرش مسجد قرمز نیز می‌تواند رنگ و روح بیشتری به فضا ببخشد. همچنین فرش مسجد سیاه یا سرمه‌ای تعداد رنگ‌های فضا را کاهش داده و آن را لوکس ‌تر نشان می‌دهد.

فرش مسجد باید با جنسی تولید شود که هم دوام و ایستایی خوبی داشته باشد و هم نرم و راحت باشد تا مردم با آن احساس راحتی کنند. فرش مسجد نیز مانند دیگر انواع فرش، با افزایش شانه و تراکم، ریزبافت و ظریف تر می‌شود و از طرف دیگر ارتفاع و ضخامت فرش کاهش می‌یابد؛ به همین دلیل فرش های با شانه و تراکم خیلی بالا مانند فرش 1500 شانه برای بافت فرش مسجد مناسب نیست. از طرف دیگر معمولا برای فرش های با شانه و تراکم خیلی پایین از الیاف نامناسب استفاده می‌شود و بدین جهت عمر و دوام پایینی از نظر راحتی، زیبایی، دوام و صرفه اقتصادی داشته و مناسب تولید فرش مسجد نیست.

فرش مسجد - کاماپرس

انواع فرش مسجد از نظر اندازه

فرش‌ مسجد معمولا با عرض 60 و ارتفاع 125 سانتی‌متر بافته می‌شود. هنگامی که فرش مسجد به صورت رولی بافته می‌شود، عرض هر رول فرش همان 125 سانتی‌متر است که طول یک فرش را تشکیل می‌دهد. طول هر رول با توجه به طول و عرض مکان مورد نظر متفاوت است. طول رول فرش مسجد به صورت سفارشی تعیین می‌شود، اما طول رول‌های از پیش تولید شده و آماده معمولا بین 21 تا 25 متر است. البته برخی متولیان مساجد، برای راحتی کار خود در جمع و پهن کردن آن ترجیح می‌دهند فرش مسجد را به صورت قطعات کوچک‌تر مثل فرش 9 متری تهیه کنند. این کار باعث می‌شود که علاوه بر شست‌وشوی آسان‌تر، فرش راحت جمع یا پهن شود و به دلیل سبکی، حمل و نقل آن نیز آسان‌تر باشد.

فرش مسجد - کاماپرس

ویژگی فرش مسجد مناسب

برای خرید فرش مسجد، فرش‌های 500، 700، 1000 و 1200 شانه با جنس اکریلیک مناسب است. البته ضخامت و ارتفاع فرش نیز برای بافت آن اهمیت دارد. بهترین فرش مسجد، 700 شانه و 500 شانه اکریلیک با تراکم بالا است؛ چراکه قابلیت بافت با ارتفاع بیشتری نسبت به فرش 1000 و 1200 شانه دارند. ضخامت فرش، یکی از عوامل اصلی و موثر در نرمی فرش است. به طور مثال فرش 500 شانه با کیفیت می‌تواند با ارتفاع 13 تا 14 میلی‌متر بافته شود؛ در حالی که این مقدار برای فرش 700 شانه 11 تا 12 میلی‌متر است. ویژگی مهم فرش مسجد ، بالا بودن ضخامت قالی است. هرچند این مسئله اهمیت گذشته خود را در فرش منزل از دست داده است، چراکه امروزه اکثر مردم در منزل خود از مبلمان استفاده می‌کنند و خیلی به ضخیم بودن فرش اهمیت نمی‌دهند و صرفا زیبایی فرش برای آنان حائز اهمیت است.

بهترین فرش مسجد باید حداقل بین 8 تا 10 میلی‌متر ضخامت داشته باشد تا نمازگزاران احساس خستگی نکنند. برای بیش از این ضخامت باید از فوم‌های 4 تا 10 میلی‌متر در زیر طاقه‌های فرش ماشینی مسجد استفاده کرد.

برای خرید فرش مسجد ، ابتدا باید تمامی ابعاد فضای مورد نظر را یادداشت کرد. در صورتی که فضای مسجد ستون دارد، باید محل ستون‌ها نیز روی کاغذ با ابعاد آن درج شود. جهت قبله و درب ورود نیز حائز اهمیت است و سپس محاسبه و برنامه ریزی را به کارشناس فروش فرش سپرد.

خرید انواع فرش مسجد از «قالی کاشان»

مجموعه قالی کاشان تحت نظارت و مدیریت شرکت بانک اطلاعات جامع فرش ایران با نام شرکت صنایع نساجی دیرین فرش آریا، فروش مستقیم انواع فرش ماشینی از کارخانه را از سال 1393 آغاز کرده است. این مجموعه فرش را به صورت مستقیم و با بهره‌گیری از دانش و تخصص نیروهای مجرب خود از کارخانه به دست مشتری می‌رساند. افراد علاقه‌مند برای خرید مستقیم و بی‌واسطه فرش از کارخانه می‌توانند به نشانی اینترنتی https://ghaliekashan.com مراجعه کرده یا عکس فرش انتخابی خود را از طریق تلگرام یا واتساپ به شماره 09129337797 یا 09101107797 ارسال کنند. لازم به ذکر است قابلیت پرداخت در محل هنگام تحویل و تنها با یک پیش پرداخت اندک  نیز در این کارخانه فرش قابل ثبت است.

انتهای پیام

مرتبط با : قالی کاشان
روکش مارال
آریاپی
رایانه کمک
آهن رویال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز