بزرگترین کشورهای دنیا را بشناسید+ عکس

تورهای مسافرتی لحظه آخر

بزرگی هر کشوری بر اساس وسعت، جمعیت و سایر مؤلفه‌های آماری مشخص می‌شود. به گزارش کاماپرس یکی از نکات جالب در مورد کشورهای بزرگ جهان این است که اغلب این کشورهای پهناور در نیمکره شمالی زمین قرار دارند. احتمالاً عوامل جغرافیایی و تاریخی در بروز این پدیده نقش اصلی را داشته‌اند. از این میان، بزرگترین کشورهای جهان، یعنی سه کشور روسیه، کانادا و چین نزدیک به یک چهارم کل مساحت خشکی‌های جهان را به خود اختصاص داده‌اند. به همین علت، قومیت‌ها و فرهنگ‌های متنوعی هم در کشور های پهناور قرار دارند. در ادامه این مطلب، به بزرگترین کشورهای دنیا (به ترتیب) اشاره می‌شود.

1- روسیه

وسعت: 17 میلیون و 98 هزار و 242 کیلومتر مربع

روسیه پهناورترین کشور جهان است و تقریباً 11 درصد از کل خشکی زمین را تشکیل می‌دهد. روسیه آنقدر بزرگ است که از شمال شرقی اروپا شروع می شود و در سراسر شمال آسیا امتداد دارد. بیش از 60 درصد روسیه به دلیل یخبندان دائمی غیرقابل سکونت است.

اخیراً به خاطر ذوب شدن بخش‌هایی از نقاط یخی روسیه، مردم این کشور به شکار و کشف عاج ماموت روی آورده‌اند. هر چند، نسبت وسعت و جمعیت 145 میلیون نفری روسیه اصلاً با هم سنخیتی ندارد.

راز آسمان پایتخت

2- کانادا

وسعت: 9 میلیون و 984 هزار و 670 کیلومتر مربع

کانادا، کشوری واقع در آمریکای شمالی، دومین کشور بزرگ جهان است؛ هر چند، نسبت جمعیت و وسعت کانادا هیچ گونه تناسبی با هم ندارند. جمعیت کانادا در سال 2023 فقط 38.7 میلیون نفر ثبت شده است. جالب است بریتانیا 67.7 میلیون نفر جمعیت دارد. حتی قسمت‌های برفی و یخ‌بندان کانادا هم مهاجرپذیر است.

کانادا محل آبشار نیاگارا، جنگل‌های مملوء از خرس، گرگ، شیر کوهستانی، گاومیش، دشت‌های پهناور و طولانی‌ترین خط ساحلی جهان است. جالب است بدانید که کانادا بیش از 52 هزار جزیره دارد. دریاچه سوپریور، هورون، و گریت بیر تنها 3 دریاچه از 2 میلیون دریاچه در کانادا را تشکیل می‌دهند.

3- ایالات متحده

وسعت: 9 میلیون و 833 هزار و 517 کیلومتر مربع

ایالات متحده آمریکا در سال 1776 اعلام استقلال کرد و تبدیل به دومین کشور پهناور آمریکای شمالی شد. به لطف کوه‌های راکی، دریاچه‌های بزرگ، پارک ملی یلو استون، دره مرگ، رودخانه‌های عظیم و خیلی پدیده‌های دیگر (از جمله پارک ملی گرند کنیون)، ایالات متحده کشوری پر از شگفتی‌های طبیعی و حتی مصنوعی است.

نسبت جمعیت به وسعت آمریکا هم خیلی بالا نیست، چون تنها 340 میلیون نفر در آنجا زندگی می‌کنند.

 

4- چین

وسعت: 9 میلیون و 596 هزار و 960 کیلومتر مربع

چین بزرگترین کشور در آسیا است و تنها با سه کشور مرز زمینی دارد. چین چهارمین کشور بزرگ جهان از نظر مساحت کل و دومین کشور بزرگ جهان بر اساس جمعیت است. طبق گزارش سازمان ملل، چین بیش از 1 میلیارد و 425 میلیون نفر جمعیت در خود جا داده است.

این کشور باستانی که قدمتش به قرن سیزدهم قبل از میلاد برمی‌گردد، تمدنی عظیم دارد. این کشور امروزه به خاطر دیوار بزرگ، پانداهای غول پیکر، شهر ممنوعه و کوه‌های ژانگجیاجی شهرت دارد.

5- برزیل

وسعت: 8 میلیون و 515 هزار و 770 کیلومتر مربع

برزیل بزرگترین کشور آمریکای جنوبی و در نیمکره جنوبی است. برزیل بیشتر به خاطر جنگل‌های بارانی آمازون، مجسمه مسیح و عشق به فوتبال شناخته شده است.

بیش از 216 میلیون و 35 هزار نفر در برزیل زندگی می‌کنند که باعث شده این کشور تبدیل به پرجمعیت‌ترین منطقه در قاره آمریکای جنوبی شود. این کشور در سال 1822 پس از بیش از سه قرن حکومت پرتغالی‌ها به طور کامل مستقل شد.

6- استرالیا

وسعت: 7 میلیون و 741 هزار و 220 کیلومتر مربع

استرالیا آنقدر بزرگ است که می‌توان آن را یک قاره جداگانه حساب کرد. این کشور عمدتاً به خاطر میگو روی باربی، حیات وحش خطرناک و منحصربه‌فرد (مثل تمساح آب شور، کوآلا و کانگورو)، صحرای استرالیا، دیواره بزرگ مرجانی و صخرهٔ آیرز شهرت دارد.

جمعیت استرالیا هم بسیار کم است. بومی‌های استرالیایی حداقل 60 هزار سال است که در این منطقه سکونت دارند. کل جمعیت استرالیا 26 میلیون و 500 هزار نفر ثبت شده است.

بیشتر بخوانید:

7- هند

وسعت: 3 میلیون و 287 هزار و 263 کیلومتر مربع

هفتمین کشور پهناور گیتی یکی از پرباران‌ترین مناطق جهان محسوب می‌شود. هند، با تاریخ و قدمت کهن، جواهری در تاج امپراتوری بریتانیا شناخته می‌شد. هند به خاطر بناها و قصرهای مذهبی، حیات وحش (از جمله فیل و ببر) و جغرافیای غنی و متنوع از کوه‌ها، بیابان‌ها و رودخانه گنگ مشهور است.

تخمین زده می‌شود جمعیت هند حدود 1 میلیارد و 43 میلیون نفر باشد که همین امر باعث شده هند تبدیل به پرجمعیت‌ترین کشور جهان در سال 2023 شود و حتی از چین هم جلو بزند.

8- آرژانتین

وسعت: 2 میلیون و 780 هزار و 400 کیلومتر مربع

این کشور که زادگاه مسی و مارادونا محسوب می‌شود، در رتبه هشتم فهرست بزرگترین کشورهای جهان قرار دارد. جمعیت آرژانتین حدود 45 میلیون و 75 هزار نفر است. آرژانتین در سال 1816 در قالب استان‌های متحد ریودولا پلاتا (به همراه بولیوی، پاراگوئه و اروگوئه) از اسپانیا مستقل شد.

در کنار فوتبال، آرژانتین به خاطر سواحل زیبا، آبشارهای منحصربه‌فرد، کوه‌های آند و پارک ملی تالامپایا شهرت دارد.

9- قزاقستان

وسعت: 2 میلیون و 724 هزار و 900 کیلومتر مربع

این کشور بزرگ در آسیای مرکزی از غرب رودخانه اورال به اروپا متصل می‌شود. قزاقستان با جمعیتی کمتر از 19 میلیون نفر، یکی از کشورهای کم جمعیت در این فهرست است. قزاقستان در سال 1991 پس از سال‌ها حکومت و ظلم از اتحاد جماهیر شوروی مستقل شد. بیش از یک میلیون نفر از قوم قزاق پس از استقلال دوباره وارد این کشور شدند.

قزاقستان به عنوان بزرگترین کشور محصور در خشکی جهان شناخته می‌شود. این کشور مملوء از سنگ نگاره‌های عصر برنز، کوه‌ها و دره‌ها است. پایگاه فضایی مشهور بایکونور هم در خاک قزاقستان قرار دارد.

10- الجزایر

وسعت: 2 میلیون و 724 هزار و 900 کیلومتر مربع

الجزایر در سال 1962 در پی جنگ هشت ساله با اشغالگران فرانسه به یک کشور مستقل تبدیل شد. این کشور از قرن سوم قبل از میلاد و از زمان حکومت نومیدیا تحت استعمار بود. جمعیت الجزایر حدود 45.5 میلیون نفر در سال 2023 به ثبت رسیده است.

بخشی از میراث جهانی یونسکو، صحرای تاسیلی نجیر، در الجزایر قرار دارد. آب و هوای مدیترانه‌ای این کشور هم با استقبال گردشگران روبه‌رو شده است.

انتهای پیام

لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “بزرگترین کشورهای دنیا را بشناسید+ عکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز