از مترونیدازول چه می دانید؟

داروبین-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

یکی از داروهایی که مصرف آن در زمان همه‌گیری کرونا بسیار رایج شد، مترونیدازول بود. این قرص، نوعی آنتی بیوتیک است که معمولاً برای از بین بردن عفونت‌های ناشی از زخم، جراحی و باکتری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. مترونیدازول با نام تجاری Flagyl یا Filmet شناخته می‌شود.

به گزارش کاماپرس، مترونیدازول در شاخه آنتی بیوتیک‌های نیتروایمیدازول قرار داشته و مصرف آن تاثیری بر درمان بیماری‌های ویروسی مانند آنفولانزا، سرماخوردگی و کرونا ندارد. البته می‌توان از آن برای درمان عفونت‌های باکتریایی ناشی از کرونا استفاده کرد.

در ادامه، کاربرد، روش مصرف، عوارض و نحوه نگهداری از این دارو مورد بررسی قرار می‌گیرد.

موارد مصرف داروی مترونیدازول

عامل بیماری‌هایی که این دارو در درمان آنها موثر است باید یک باکتری بی‌هوازی یا پروتوزوآ باشد. چنین باکتری‌هایی معمولاً در فضاهای بسته بدن که اکسیژن ندارند – مانند لثه، روده و حفره لگنی – عفونت ایجاد می‌کنند. ژیاردیازیس، عفونت‌های پوستی، عفونت‌های مفصلی، عفونت‌های دندانپزشکی، آمیبیازیس، عفونت هلیکوباکتر پیلوری، التهاب واژن، عفونت ناحیه تناسلی، عفونت ادراری و عفونت‌های ناشی از مقاربت از جمله بیماری‌هایی هستند که مصرف داروی مترونیدازول در درمان آنها موثر است. مزیت مهم مترونیدازول این است که افرادی که به پنی‌سیلین‌ها حساسیت دارند، می‌توانند از این دارو استفاده کنند. همچنین می‌توان از مترونیدازول همراه با داروهای دیگر برای درمان زخم معده و روده استفاده کرد.

راز آسمان پایتخت

روش مصرف مترونیدازول

مترونیدازول در اشکال قرص، ژل واژینال، شیاف واژینال، سوسپانسیون، ژل موضعی، ویال تزریقی و کیسه آماده تزریق موجود است. مقدار دوز مصرف این دارو در افراد متفاوت است و نحوه مصرف آن به تجویز پزشک و شکل دارو بستگی دارد. ضمن اینکه بروشور داخل بسته، راهنمای خوبی برای شیوه مصرف دارو است.

چنانچه یک نوبت از مصرف مترونیدازول فراموش شود، باید پس از یادآوری، دارو را مصرف کرد؛ مگر آن که تا نوبت بعدی کمتر از چهار ساعت باقی مانده باشد. همچنین باید از دو برابر کردن مقدار دارو در یک نوبت پرهیز کرد. دوره مصرف به تجویز پزشک بستگی دارد. بهتر است بعد از چند روز از ناپدید شدن علائم بیماری، مصرف دارو ادامه داشته باشد. قطع زود هنگام مترونیدازول ممکن است به بازگشت دوباره عفونت منجر شود.

عوارض مصرف داروی مترونیدازول

مترونیدازول به عنوان یک داروی کم‌خطر شناخته می‌شود؛ با این حال، عوارض آن معمولاً به شکل سرگیجه، سردرد، حالت تهوع، استفراغ، ناراحتی معده، اسهال و یبوست بروز پیدا می‌کند. چنانچه این علائم برای مدت طولانی ادامه پیدا کند، باید مصرف دارو را قطع و به پزشک مراجعه کرد. خارش، گیجی شدید، تورم زبان و گلودرد از جمله عوارض نادر این دارو است.

موارد احتیاط مصرف مترونیدازول

بیماران کلیوی، کبدی، گوارشی، زنان باردار، مادران شیرده و خانم‌هایی که قصد باردار شدن دارند باید برای مصرف این دارو با پزشک مشورت کنند. کسانی که مشکل معده دارند، می‌توانند قرص مترونیدازول را با یک لیوان شیر مصرف کنند. استفاده از این دارو ممکن است به تاری دید، گیجی و از دست دادن هوشیاری منجر شود؛ بنابراین بهتر است از انجام رانندگی و فعالیت‌های حساس پس از مصرف آن پرهیز شود.

داروی مترونیدازول ممکن است باعث بروز تداخلات دارویی با دیگر داروها شود. شربت سرفه، شربت سرماخوردگی، محلول لوپیناویر، محصولات حاوی پروپیلن گلیکول و لیتیوم از جمله داروهایی هستند که ممکن است با مترونیدازول تداخل ایجاد کنند. لازم به ذکر است که مصرف آنتی بیوتیک‌ها همراه با نوشیدنی‌های الکی بسیار خطرناک است.

نحوه نگهداری مترونیدازول

این دارو باید در جای خشک، خنک، دور از گرما و دسترس کودکان نگهداری شود. ژل‌های مترونیدازول نباید در کنار مواد آتش‌زا قرار گیرد.

چنانچه درباره این دارو سوال یا ابهامی دارید، می‌توانید از “داروبین” (بزرگ‌ترین پایگاه اطلاعات سلامت و داروی کشور) کمک بگیرید. داروبین (http://Daroobin.com) با بهره‌گیری از متخصصان خبره حوزه سلامت و فناوری اطلاعات، اطلاعات جامعی درباره انواع داروها و بیماری‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد.

انتهای پیام

مرتبط با : داروبین
لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز